Vihreät vastaisivat Vantaan säästöihin ruuhkamaksuilla ja energiansäästöllä

Vantaan vihreä valtuustoryhmä haluaa ottaa ruuhkamaksut pikaisesti käyttöön pääkaupunkiseudulla. Vantaan kuntaosuus ruuhkamaksuista olisi ryhmän mukaan 12,7 miljoonaa euroa vuodessa.

Jorma Rinne

Vantaan vihreä valtuustoryhmä on julkaissut omat toimenpide-ehdotuksensa Vantaan talouden tasapainottamiseksi. Rahallisesti suurin yksittäinen ehdotus on ruuhkamaksujen käyttöön ottaminen pääkaupunkiseudulla.

Liikenne- ja viestintäministeriön laskelmien mukaan ruuhkamaksujen tuotto seudulla olisi 250 miljoonaa. Jos tästä jaetaan kuntaosuus, on Vantaan osuus vihreiden mukaan noin 38 miljoonaa vuodessa. Vihreät esittävät, että tästä voidaan käyttää kolmannes kaupungin menojen vähentämiseen.

– Maksut tasaavat myös ruuhkapiikkejä ja näin vähentävät investointitarvetta tieliikennehankkeisiin. Tuoton lisäksi maksut tuovat mukanaan selkeitä säästöjä, toteaa kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtaja Sirpa Pajunen.

Valtuustoryhmä vaatii kaupungilta myös mittavaa energiansäästöohjelmaa. Ryhmän mukaan energiansäästöllä voidaan saavuttaa yli 10 miljoonan säästöt käyttötalouteen.

Muita ryhmän toimenpide-ehdotuksia ovat muun muassa katupölyn keräämisen tehostaminen, kaupungin kumppanuuksista säästäminen, avoimen lähdekoodin ohjelmistoihin siirtyminen sekä kaupungin loppiaisvastaanoton lakkauttaminen.

Written by:

Vesa Marttinen

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Autoilijat maksavat jo tällä hetkellä 7-8 miljardia euroa veroina valtion kassaan ja sekään ei tunnu Vihreille riittävän. Vihreä puolue olisi jo aika lakkauttaa kun heillä ei ole mitään muuta elämäntehtävää kuin ihmisten rahastaminen hengiltä ja kiusaaminen. Ruuhkamaksut eivät ruuhkia poista koska ihmisten on pakko liikkua autoilla jos eivät halua käyttää koko päiväänsä matkusteluun julkisilla liikennevälineillä joiden kanssa menee helposti koko päivä. Meinaavatko Vihreät että kaikki ihmiset, lapsista vanhuksiin pistetään ajamaan polkupyörillä vuoden ympäri kymmeniä kilometrejä päivässä? Näiltä hörhöiltä on todellisuus aivan hukassa.

Pelleilyyn kyll... (ei varmistettu)

Vihreät ovat kerrankin oikealla asialla. On käsittämätöntä, että autoilijat eivät osallistu millään tavalla kunnille katuverkon rakentamisesta ja ylläpidosta aiheutuviin kustannuksiin, mutta joukkoliikenteen käyttäjät maksavat suurimman osan joukkoliikenteen kuluista lippujen hinnoissa. Kirjoittajan mainitsemat valtion kassaan maksetut verot oikeuttavat ehkä valtion teiden käyttöön.

Tasa-arvoa liik... (ei varmistettu)

Millä tavalla autoilijat eivät muka osallistu kustannuksiin? Autoilija maksaa 75-80 prosenttia veroa polttoaineen hinnassa ja tämä raha menee valtion kassaan. Vuosittain maksetaan myös käyttömaksuja satoja euroja autosta riippuen. Ei autoilijat pysty yksin päättämään miten nuo rahat käytetään, vaan valtiovarainministeriön muutamat harvat itsevaltiaat virkamiehet rahankäytöstä päättävät. Autoilijat ovat vaatineet vuosikausia tieverkoston kunnostusta juuri näillä verorahoilla, mutta mitään ei ole saatu vastineeksi. Ja nyt taas syyllistetään autoilijoita lisää. Autoilijat maksavat autoiluistaan paljon enemmän kuin mitä vastineeksi saavat takaisin ja esimerkiksi joukkoliikenne pysähtyisi kokonaan ellei autoilijoiden maksamilla verorahoilla tuettaisi joukkoliikennettä. Että se noista valheista.

Pelleilyyn kyll... (ei varmistettu)

Helsingin seudun kaupungit keräävät autoilijoilta vain pysäköintimaksuja sekä pysäköintivirhemaksuja. Muut autoilijoilta perittävät verot tai maksut eivät kerry kaupungin kassassa. Kaupungin katuverkkoa rakennetaan ja ylläpidetään kunnallisverotuloilla, jolloin ilman autoa elävät kuntalaiset subventoivat myös autoilijoita.
Joukkoliikenteen kustannukset ovat HSL.fi sivuston mukaan yli 500 miljoonaa vuodessa, mistä yli puolet katetaan lipputuloilla. Valtion tuki pääkaupunkiseudun joukkoliikenteelle on vaivaiset 6 miljoonaa euroa, joten nimimerkki pelleilyyn kyllästyneen väite siitä että valtiolle maksettavilla autoverotuloilla tuettaisiin seudun joukkoliikennettä ei pidä paikkansa.

Tasa-arvoa liik... (ei varmistettu)

Juuri näin.Vihreiden "eväät"on jo "syöty".Ajatusmaailma on jämähtänyt 70-luvulle.Ydinvoimaa hyväksyvän puolueen kannattaisi"ostaa"uusia arvoja,vaikka Demareilta :).Peruspalveluiden ylläpito ja kehittäminen mm.

Hoh,hoijaa. (ei varmistettu)

Ja taas unohtui "persut ja piiperot",varsinkin Persut on poistamassa kaikki tuet esim.NUORISO-järjestöiltä,maahan-muuttajat etu-päässä.Tilakeskuksen"yksityistäminen oli myös Persujen kannattama"säästö-päätös" jne.

Hoh,hoijaa. (ei varmistettu)

Persut ovat karsimassa tukia POLIITTISILTA nuorisojärjestöiltä. Noin ainakin viime vuonna. Tuskin ovat laajempaan suuntaan menossa. Tilakeskus on Vantaan 100 prosenttisesti omistama. Ainoa keino muuttaa johdon byrokratiaa.

Asiaihminen Korsosta (ei varmistettu)

Säästäisin poistamalla koko vihreät puolueen ja lopettamalla lamppujen polton kesällä.

Kokoomuslainen ... (ei varmistettu)

On älytöntä, ettei Vantaan valtavaa energiansäästöpotentiaalia haluta edes selvittää, vaan valtuuston suuret ryhmät ovat mieluummin valmiita leikkaamaan peruspalveluista.

Tuppe (ei varmistettu)

Fakta on, että Vantaan kaupungilla on velkaa noin miljardi euroa. Tällä hetkellä rahat riittävät juuri ja juuri menoihin, mutta jos lainojen korot nousevat vähänkin, se näkyy heti kaupungin taloudessa kasvaneina korkomenoina ja viivan alle alkaa jäämään yhä isompi miinusmerkkinen lukema. Nyt esitetyssä budjetissa kaupunki leikkaisi rajusti myös niiltä, joilla se tuntuisi kaikkein pahiten, kuten lapset ja nuoret. Vihreät ovat yrittäneet sentään löytää jotain vaihtoehtoisia tulolähteitä. Jostain sitä rahaa on joka tapauksessa pakko löytää.

Jarkko Pietikäinen

Vantaalla on varmasti säästökuuri edessä, mutta toimintatapojen muutoksellakin voitaisiin saada aikaan jotain sekä säästöä että palvelua, esim Länsi-Vantaan ja Myyrmäen terveyskeskuksesta et saa muutakuin puhelinpalvelua, jossa pyörii nauhoite, joka ohjaa toiseen soittamaan toiseen nauhoitteeseen. Asiakkaat siis menevät yksityisten kautta erikoissairaanhoitoon. Koulut säästetään kuoliaiksi , jo nyt ne ovat sillä tasolla, että en lastani enää sinne laittaisi (jos todellisuus olisi tiedossa). Eli pyrkisin "naapurikuntaan" parempaan opinahjoon.

Kyllästynyt van... (ei varmistettu)

Sepäs vasta olikin uutinen, että vihreät ensin nostettuaan liikenteen kustannukset älyttömyyksiin mm. verotuksella, pysäyttäisivät sen kokonaan.
Vihreille tunnusomaista politiikkaa onkin "kaikki mikä liikkuu, pitää kivettää paikalleen". Vihreiden päätavoite onkin ulosmitata kaikki teollinen toimeliaisuus Suomesta Kiinaan. Siten päästöt vähenevät ja maailma pelastuu jos pelastuu.

Piipertäjä tiet... (ei varmistettu)

"Vihreät ovat kerrankin oikealla asialla. On käsittämätöntä, että autoilijat eivät osallistu millään tavalla kunnille katuverkon rakentamisesta ja ylläpidosta aiheutuviin kustannuksiin, mutta joukkoliikenteen käyttäjät maksavat suurimman osan joukkoliikenteen kuluista lippujen hinnoissa. Kirjoittajan mainitsemat valtion kassaan maksetut verot oikeuttavat ehkä valtion teiden käyttöön."

Missä ihmeen lasikaapissa sinä olet oikein kasvanut? Onko sinuun yhteiskunnan koulutuksen kautta satsaamat rahat menneet täysin hukkaan? Ainakin yleistietojesi taso perustuu pelkkään syömisen ja vessassakäynnin aikaansaamaan elämänsisältöön. Mikään muu moisia aivopieruja ei voi selittää.

Tule jo ulos si... (ei varmistettu)

Näin ne vihreät kurjistavat entisestään meidän pienituloisten lapsiperheiden asemaa. Lapset kärsivät, jos vanhemmat pakotetaan siirtymään julkisiin kulkuneuvoihin. Työpäivän ja hoitopäivän jälkeen ei ole kuin pari hassua tuntia olla lasten kanssa ennen nukkumaan menoa. Näillä toimenpiteillä vihreät aikovat rokottaa siitäkin ajasta puolet pois.

Edessä on kaksi vaihtoehtoa. Heittäydyn työttömäksi tai sitten muutan pois Vantaalta.

muutto edessä (ei varmistettu)

Ruuhkamaksun kanssa on oltava erityisen varovaisen päättäväinen.
Minä en sotaa tahdo - auto vastaan julkinen - molemmissa on hyötynsä/haittansa.
Ei tietenkään voida olettaa, että pakotetaan kummallekaan linjalle - porkkanaa on oltava.
Ei tavallinen tavis, joka autollansa ovelta ovelle huristelee - pakolla siirry julkisiin.
Julkisten käyttäjällä on myös auto, pari...kyllä hänkin autoaan käyttää, ei vain käynnistykseen...
Tämä asia on ristiriitoja täynnä.
Jos asia etenee - enemmistö päättää, ei toki kansanäänestyksellä - sitä tuskin tulee...
On minulla autoja ollut, ammatiksenikin körötellyt yli 35 vuotta - en minä autovihuri ole.
Mutta, tänään ei ole autoa alla kotona, ei töissä - minä pyöräilen.
Nythän voisin komeasti, syvällä rintaäänellä sanoa, että minulla ei ole ongelmia ruuhkamaksun suhteen - ongelma on se, miten itse suhtaudun heihin, joita ruuhkamaksu puree...
Ylipäänsä koko autoverotus on kokonaisuudessaan laitettava uusiksi - pienituloinen maksaa suhteessa huomattavasti vähemmän kuin suurituloinen - progressiivinen verokohtelu toimimaan.

Timo K. Perttilä

Mitään muutosta ei taphdu niin kauan kuin "säästäminen" nähdään uusina veroina tai lisävelan ottamisena. Palveluita on karsittava. Se on ainoa kestävä tie. Suurimmat säästöt saadaan organisoimalla sosiaali- ja terveyspalvelut tehokkaasti ja poistamalla erilaiset subjektiiviset oikeudet esim lasten päivähoidosta.

Länsi-Vantaalai... (ei varmistettu)

Nyt ollaan leikkaamassa juustohöylällä myös ennaltaehkäisevistä palveluista. Vihreät ovat priorisoineet, ettei näistä leikkattaisi, koska leikkaukset aiheuttavat kustannuspaineita muissa palveluissa. Sosiaali- ja terveyspalveluiden osalta leikkausesitys on sitä luokkaa, että Vantaa joutuu todennäköisesti maksamaan sakkomaksuja tulevina vuosina, jos esitys toteutuu.

Energiansäästössä on valtava potentiaali ja se pitäisi ainakin selvittää. Nyt ei ole asialle tehty juuri mitään.

Ttuomas Rinne (ei varmistettu)

Sosiaali- ja terveyspalveluiden nykysurkea taso ei saa enää liukua pulkkamäkeä puuta päin.

Energiansäästö on joka pojalle säästöä - vaihtoehtoenergia toimimaan.

Maltti on valttia...Matti kukkarossa nykypäivää Vantaalle.
Huomista kohti.

Timo K. Perttilä

kaupungit yhteen. Sitä yritetään kaikin keinoin vastustaa. kohta palkansaaja maksaa vantaalla tuplasti veroja.

Yhdyntä (ei varmistettu)

Mielen kiinnolla odotan mikä on Vantaan kaupungin ehdotus , klaukkalan ohikulkutie Luoteis-Vantaa koskien Riipilää tulisi tuhoamaan luonnonsuojelu alueita ja asuin alueet reunassa.Nurmijärven puolella suunniteltu mahdollisen pitkälle kaava ehdotusta ja vasta nyt tullu julkisuuteen Vantaan puolella tämä alueen massiivinen tuho logistiikka alueeksi!.Mitä sanoo Vantaan Vihreät.

Karkoitetaanko ... (ei varmistettu)

Ehdotus ruuhkamaksuista on karmaiseva, yksittäistä ihmisryhmää entistä eriarvoisempaan asemaan polkeva.

Päästöjä voidaan oikeasti vähentää ja yhteiskunnan tuottaman infrastruktuurin kustannuksia voidaan pienentää vain miettimällä liikkumisen tarvetta vähentäviä ohjauskeinoja. Tasa-arvoa ja vihreiden arvojen mukaista olisi lähteä ajamaan aloitetta kaikkien työmatkavähennyksien poistamisesta. Tämä on ainoa varma keino, jolla työmatkojen keskipituus lähtisi laskuun ja joukkoliikenteen käyttö kasvuun. Kysynnän kasvu puolestaan edistää joukkoliikenteen kehittämistä jne..
Mitä tämä sitten vaikuttaisi verokertymään, numeroniilot voivat laskea.

Kettunen (ei varmistettu)

Kilometrikorvauksiin määritellään katto tällä hallituskaudella, mutta tämä vaikuttaa ainoastaan kaikista pisimpiin työmatkoihin ja säästö on 70 miljoonaa euroa valtion kassaan. Kuntataloutta ei sillä pelasteta.

Kaupunginhallitus hyväksyi tänään vihreiden lisäyksen velkaohjelman kehykseen:
"Selvitetään energian-, veden ja paperin kulutuksen sekä jätteiden tehokkaamman lajittelun mahdollistamat säästöt.

Toivotaan, että virkamiehet ryhtyvät etsimään tarmokkaasti säästöpotentiaali.

Ttuomas Rinne (ei varmistettu)

Ehdotan, että suurimmilla toimialoilla säästetään 10% ja pienillä 5%. Johtamistyöstä ei säästetä: huonolla johtamisella olemme onnistuneet sössimään paljon.

Kyllä siellä käytännön työssä tiedetään parhaiten nämä asiat ja keksitään ideoita. Jos jossain halutaan lomautuksia, se suotakoon. Jos kaksi pientä yksikköä kitkuttaa pienellä henkilökunnalla, he varmaan voivat itse ehdottaa yhdistymistä.

Miksei tavallisiin arjen suorittajiin luoteta?

Kotka-mamma (ei varmistettu)

Johtamisesta voi ja pitää säästä, tulosalueilla on liikaa keskitason esimiehiä, joilla on alaisina vain muutama työntekijä. Enimmäkseen sellaiset käyttävät työaikaa omiin asioihin ja töissä ollessaan häiritsevät vain työntekoa, koska eivät edes tiedä, missä mennään. Lisäksi työkalujen hallinta on täysin riittämätön, työntekijöiden aika menee heitä käytännön työssä ja perusasioissa avustamiseen.

Johtaminen kuntoon (ei varmistettu)

En nyt puhu kilometrikorvauksista, vaan työmatkavähennyksistä, tästä etäällä työpaikasta asuvien kannustinpalkkiojärjestelmästä. Kaksi eri asiaa.

Työmatkavähennyksiin puuttumisen etuna olisi myös, ettei sen takia tarvitse laukaista taivaalle ainuttakaan seurantasatelliittia, tai investoida mihinkään muuhunkaan tekniseen järjestelmään. Toisin kuin esimerkiksi surkuhupaisassa Tukholman ruuhkamaksujärjestelmässä, tässä jäisi viivan alle plus-merkkinen tulos ja ulkopuoliset tosi hienot konsultit jäisivät nuolemaan näppejään.

Lähes rangaistavaa olisi se, että menettely aiheuttaisi säästöjä aina valtionhallintoa myöten veron kannon yksinkertaistuessa. Loppuisi tämä vuosittainen matkavähennyksienkin ilmoittelu. Saako tällaista syntiä ehdottaa, se on jo kokonaan toinen tarina.

Kettunen (ei varmistettu)

Aivan. Jonkilainen leikkaus työmatkavähennyksiinkin on varmasti tulossa, kun ministeriöt joutuvat leikkaamaan menojaan.

ps. Liikenneministeriössähän käsittääkseni suunnitellaan valtakunnallista tienkäyttömaksua.

Tuomas Rinne (ei varmistettu)

En tosin usko, että vähennyksen poisto purisi pääkaupunkiseudun huolestuttaviin ruuhkaennusteisiin. Suurin osa matkoista seudulla on sen verran lyhyitä, ettei vähennyksen omavastuun jälkeen paljoa käteen jää nykytilanteessakaan.

Tuomas Rinne (ei varmistettu)

Eivät ole ministeriön foliohatut sitten hoksanneet, että jokaisen uuden maksun hyödystä enin osa kuluu maksun keräämisen kustannuksiin. Alennuksen poistaminen taasen ei maksa mitään.

Ps. Moniko Helsingin 13000:nen "tyhjillään" olevan asunnon omistajista "käy" töissä Helsingissä mummon mökiltä jostakin Nastolan takaa? Työmatkavähennys kunnallisverotuksessa on muuten max. 7000/vuosi. Tavalliselle kuukausikortin ostajalle muutoksen vaikutus jäisi parista eurosta pariin kymppiin kuussa.

Kettunen (ei varmistettu)

Joka kerta kun lamppu syttyy on ehdotus: verojen korottaminen tai tietullit.Ei vaadita älyä tuoda julki tuota vanhaa fraasia.

Hohhoijjaa (ei varmistettu)

Sikäli, että on jäänyt sinulta huomaamatta, niin tässä on esitetty myös energian säästämistä. Se ei ole keltään pois ja säästöpotentiaalia löytyy.

Tuomas Rinne (ei varmistettu)

Viherpiipertäjät & Ituhipit haluavat.

Ruuhkamaksut.
Tietullit.
Kaupunkien läpiajomaksut.
Siltamaksut.
Moottoritiemaksut.
Päästökauppamaksut.
Ilmastonmuutosmaksut.
Ilmastonsuojelumaksut.
Vesistönsuojelumaksut.
Ongelmajätemaksut.

Veroja.Veroja.Veroja.Veroja............??

Verottaja. (ei varmistettu)

Kiitos kommentistasi verottaja.

Jos osa näistä kuristaisi kukkaroasi, voitko uskoa, että toisesta taskustamme antaisimme sinullekin lisää?

Timo K. Perttilä

Henkilökohtainen mielipiteeni on: "Progressiivinen verotus kaikkiin verotettaviin kohteisiin."

Jos koskee liikaa rikkaan sydämeen - hänellä on vapaus valita tiensä suunta - askel vain, jos tahtoo Suomeen jäädä - lentokone/laiva/helikopteri/sukellusvene/auto/purjevene...onhan näitä menopelejä, joilla pois pääsee...

Timo K. Perttilä

"Suosittelen purjevenettänsä, se on niin energiaystävällinen komistus...hohoi, onks maata toista jo näkyvissä?"

Timo K. Perttilä

Osallistu keskusteluun

Lisää aiheesta