Lähetyslentäjät pelastavat ihmishenkiä kehitysmaissa

Juha Huttunen ja Janne Ropponen toimivat aktiivisesti Suomen Lähetyslentäjissä. Yhdistys järjestää myös lentokoulutusta Helsingissä Malmin lentokentällä. Seuraava teoriakurssi alkaa syksyllä.

Päivi Tuovinen

Ekonomiksi opiskellut Janne Ropponen jätti työnsä Nokialla ja lähti vuosiksi lähetyslentäjäksi kehitysmaihin. -Yhteiskuntamme käpertyy liikaa sisäänpäin. Ihmisten pitäisi miettiä enemmän, mitä he voivat tehdä toisten hyväksi.

Päivi Tuovinen

Juha Huttunen on kouluttanut lähes kaikkia Suomesta MAF:in palvelukseen lähteneitä lentäjiä - ja myös yhden mongolialaisen lentäjän. -Olen auttanut näitä kotkanpoikasia pääsemään siivilleen.

Päivi Tuovinen

Vantaalaiselle Janne Ropposelle ja helsinkiläiselle Juha Huttuselle ilmailu on paitsi ammatti myös keino tehdä hyvää.

Päivätyönsä miehet tekevät liikennelentäjinä. Vapaa-ajallaan he ovat aktiivisesti mukana Suomen lähetyslentäjien eli MAF Finlandin toiminnassa.

Ropponen työskenteli vuosia avustuslentäjänä Ugandassa ja Mongoliassa, ja on nyt järjestön hallituksen puheenjohtaja.

Huttunen on kouluttanut useita järjestön työhön maailmalle lähteneitä lentäjiä. Koulukoneena Malmin kentällä on pieni nelipaikkainen Cessna 172.

MAF on kansainvälinen kristillinen järjestö, joka kouluttaa lentäjiä ja ilmailuhenkilökuntaa sekä lentää 130 pienkonetta kehitysmaissa.

– Järjestön slogan on Flying for life. Siinä kiteytyy monia merkityksiä, sanoo Huttunen ja jatkaa:

– Katastrofitilanteissa kysymys on usein elämästä ja kuolemasta. Toiminnassa mukana olevat järjestöt auttavat myös ihmisiä saamaan oman elämänsä edellytyksiä kuntoon.

MAF auttaa lähetys- ja avustusjärjestöjä sekä paikallisseurakuntia. Monet isot kansainväliset järjestöt, kuten Unisef ja WHO, käyttävät sen palveluita.

Järjestön lentäjät olivat pelastustöissä esimerkiksi Indonesian tsunamissa 2004 ja Haitin maanjäristyksessä 2010.

Viime vuosina he ovat tehneet avustustyötä kuivuuden koettelemassa Afrikan sarvessa.

Lentäjänä pitää olla erittäin pätevä. Persoonan pitää olla joustava.”
Lähes 20 suomalaislentäjää ja koko joukko muita eri alojen ammattilaisia, kuten mekaanikkoja ja hallintohenkilökuntaa, on työskennellyt maailmalla MAF:in palveluksessa.

Lentäjät saavat työhönsä perusteellisen koulutuksen. Esimerkiksi lentokokemusta vaaditaan 500 tuntia, kun liikennelentäjän työhön riittää jo 200 tuntia. Kehitysmaissa pilotit ovat usein yksin vastuussa sekä koneesta että matkustajista vaikeissa olosuhteissa.

– Lentäjänä pitää olla erittäin pätevä. Persoonan pitää olla joustava, jotta pärjää eikä stressaa vaikeissakaan tilanteissa, kuvailee Ropponen työn vaatimuksia.

Myös perheen tuki on tarpeen. Lähetyslentäjiltä odotetaan kristillistä vakaumusta, ja työhön pitää sitoutua vuosiksi.

Ropponen lähti järjestön palvelukseen 1998 Ugandaan ja työskenteli siellä kaksi vuotta. Tämän jälkeen hän siirtyi kätilövaimonsa ja perheensä kanssa Mongoliaan, jossa vierähti viisi vuotta.

– En olisi uskonut, että Ulan Batoriin voi tulla koti-ikävä, mutta näin kävi.

Työkoneena Ropposella oli Mongoliassa Cessna Grand Caravan. Työnkuvaan kuului ambulanssilentoja, kuten kallonmurtuman saaneen lapsen tai hengenvaarallisen keskenmenon kokeneen naisen kuljetus.

Ropponen auttoi myös monissa arkisissa kehityshankkeissa.

Yhdessä niistä köyhille perheille lahjoitettiin viisi kananpoikaa, ja perheitä opetettiin hoitamaan kanoja. Ropponen toimitti kanat syrjäseudulle.

– Kerran kyydissä oli satoja kananpoikia. Sanoin lennonjohdolle lähtiessä, että meitä on täällä 924, naurahtaa Ropponen.

MAF

Mission Aviaton Fellowship.

Perustettiin II:n maailmansodan jälkeen, kun sodassa palvelleet lentäjät miettivät, miten he voisivat auttaa muita.

Kristillinen järjestö, joka kouluttaa lentäjiä ja ilmailuhenkilökuntaa. Toiminnassa mukana useita kirkkokuntia.

MAF Finland rekisteröitiin 1994. Se kouluttaa lentäjiä ja kerää varoja järjestön kansainväliseen toimintaan.

Yhdistys järjestää myös nuorten Peltilintu-ilmailuleiriä Huittisissa ja lentokoulutusta Helsingissä.

Lisätietoa www.mafsuomi.fi

Written by:

Arja-Riikka Nikkilä

Ota yhteyttä