Uusi aapinen tuhansille koululaisille

Aasta alkaa aapinen. Kirkkonummella asuva tietokirjailija Sinikka Raikunen tuntee suomalaiset aapiset erittäin hyvin. Hänen työpöydältään on lähtenyt vuosikymmenten varrella kymmeniä herkullisia aapiskirjoja.

Hemmo Rättyä

Vielä 1950-luvun aapisessa kerrottiin neekereistä ja intiaaneista. Enää ei moinen arvatenkaan onnistuisi.

Hemmo Rättyä

Hemmo Rättyä

Hemmo Rättyä

Hemmo Rättyä

Näinä päivinä monessa lapsiperheessä ihastellaan uusia koulukirjoja, mutta ekaluokkalaisten tärkein kirja on kautta aikojen ollut aapinen.

Aapiskirjan luoja saattaa löytyä yllättävän läheltä – siitä pitää huolen tietokirjailija Sinikka Raikunen. Hänen käsistään on lennähtänyt maailmalle kolme erilaista aapista luku- ja tehtäväkirjoineen. Teosten painosmäärät nousevat kymmeniin tuhansiin.

Aapisen tekijän pitää tuntea lukijansa. Ketään ei saa loukata.”
– Aapisten tekemistä on ratkaisevasti helpottanut se, että olen saanut työskennellä vuosia alkuopetusluokilla lasten parissa. Silloin aapiskirjojen tekemisessäkin on kokonaan toisenlainen ote, Raikunen toteaa.

Aapiset ovat vuosikymmenten varrella muuttuneet sisällöltään hyvinkin paljon.

– Esimerkiksi parikymmentä vuotta sitten tein aapisen, jossa esiintyvä Nupukaisten perhe asuu omakotitalossa, pitää luonnosta, säilöö marjoja ja viihtyy eläinten parissa.

– Nykyiset aapiset taas on tehty paljon vauhdikkaammiksi ja niissä seikkaillaan erilaisilla kulkuvälineillä ulkomaille saakka. Elämänpiiri on siis aika lailla toisenlainen, arvioi Raikunen, joka on opettanut lapsia vuodesta 1978 lähtien.

Valovuosien päässä on sekin aapiskirja, jonka Raikunen itse sai tyttönä ollessaan eteensä. Sen aapisen ensimmäisillä sivuilla vaanivat intiaani ja kasvojaan pesevä neekeri.

– Nyt sellaiset ilmaisut eivät todellakaan menisi kustantajan seulasta läpi. Nykyisin aapisentekijän pitää tuntea lukijansa, eikä ketään lasta saa loukata, muistuttaa Raikunen.

– Siksi esimerkiksi porsaita ei aapisiin voi laittaa, koska se saattaa loukata joitakin pieniä aapisen lukijoita. Uskontoon liittyvissä asioissa kannattaa pitää kieli keskellä suuta.

Yli puolet lapsista osaa jo lukea ennen koulun alkamista.”
Kun aikanaan Harry Potter -kirjat löivät itsensä lasten keskuudessa läpi, ilmiö heijastui myös Raikusen uusimpaan aapiseen. Sivuille ilmestyi Tarulaakson mielikuvitusmaailma velhoineen ja räyhäreineen.

– Fantasia-aiheiset aapiset ovat tämän hetken aapisia. Niiden tekemisessä voi käyttää mielikuvitusta toisella tavoin kuin perinteisten aapiskirjojen parissa.

– Jos aapiseen kuvataan maitolaituri, sen pitää myös näyttää siltä. Robottien kanssa voi variaatioita olla enemmän, kertoo Raikunen.

Olipa aapisen tyylilaji sitten mikä tahansa, yksi tehtävä on muuttumaton: aapisen tarkoitus on opettaa lapsi lukemaan.

– Nykyisin yli puolet lapsista osaa jo lukea ennen koulun alkamista. Ensimmäisen kouluvuoden aikana oppilaat ovat keskenään hyvin eri tasoisia ja se pitää huomioida aapista tehdessä, aprikoi Raikunen.

Kun avaa 1950-luvun aapisen, kirjainten opiskeluun oli varattu aapisesta kolmisenkymmentä sivua. Nykyisin aakkosten oppimiseen on varattu sivuja yli tuplasti enemmän.

– Tärkeintä on, että lapsi tulee kouluun iloisena ja tyytyväisenä, ei pelokkaana oppimistaidoistaan.

–Kun koulutyö on hauskaa, silloin lukemaan oppiminenkin on paljon helpompaa, vakuuttaa aapisten luoja.

Näitä aapiskirjoja tutkiessa tästä on helppo olla samaa mieltä.

Aapinen

Aapinen on kirja, jonka tarkoituksena on opettaa lukutaitoa. Nykyaapisessa kirjaimia ei enää esitellä aakkosjärjestyksessä.

Ensimmäinen tunnettu suomenkielinen kirja oli Mikael Agricolan Abckiria vuodelta 1543.

Ei-uskonnollisen aineiston osuus alkoi lisääntyä aapisissa 1800-luvulla. Lapsen kykyjä ja tarpeita alettiin tuolloin huomioida.

Aapiskukko lasten opettajana on vanhaa perua: ensimmäinen säilynyt aapiskukko on peräisin 1500-luvun Puolasta.

Tunnettuja aapiskirjailijoita ovat Martti Haavio, Aale Tynni, Kirsi Kunnas ja Hannele Huovi.

Written by:

Jari Pietiläinen

Ota yhteyttä

Kommentit (46)

Kommentit

Miksi aapisessa ei voi olla porsaita? Onhan sadoissa suomalaiskodeissa kasvamassa kesäporsaita ja lähes joka kodissa nautitaan joulukinkusta. Eikö tällainen asenne loukkaa suomalaisia? Olen todella pöyristynyt ja pahoillani tästä aapisesta, enkä antaisi lasteni tai lastenlasteni lukea sitä. Joku raja täytyy olla silläkin, ketä kaikkia tässä maassa pitää mielistellä!

Reija H. (ei varmistettu)

Reija H. haluaa porsaita suomalaiskotiinsa ja minä taas haluan kaiken Harry Potteriin viittaavan pois aapisista. Joku raja täytyy olla silläkin, mielistelläänkö kaupallista supermarkkinoinnilla levitettyä väkivaltaista tuotosta nii pal että viattomien lasten yöunet ja mielenrauha rikotaan örkeillä ja jos jonkinlaisilla limanuljaskoilla.

asiaihminen (ei varmistettu)

"Siksi esimerkiksi porsaita ei aapisiin voi laittaa, koska se saattaa loukata joitakin pieniä aapisen lukijoita. Uskontoon liittyvissä asioissa kannattaa pitää kieli keskellä suuta." Miksi muka ei voi? Kiinalaiset syövät mm. hyönteisiä ja käärmeitä, mitä joku suomalainen voi pitää inhottavana. Se ei ole kuitenkaan mikään este, etteikö niitä voisi käyttää Aapisen kuvituksena.

J. L. (ei varmistettu)

"– Siksi esimerkiksi porsaita ei aapisiin voi laittaa, koska se saattaa loukata joitakin pieniä aapisen lukijoita. Uskontoon liittyvissä asioissa kannattaa pitää kieli keskellä suuta."

Pienet lapset eivät loukkaannu uskonnollisista asioista vaan niiden vanhemmat tai laajemmin ns. puolestaloukkaantujat. Miksi Aapisen tekijä ei voi suoraan sanoa että islaminuskoisia ei haluta loukata vaan kaikki mahdollinen heitä ärsyttävä ennakkosensuroidaan SUOMALAISESTA Aapisesta? Kerrassaan uskomatonta nöyristelyä...

ErkkiS (ei varmistettu)

Kaikessa on lähdettävä siitä säännöstä, että muualta tullut sopeutuu. Ei ole oikein kumarrella aina sinnepäin, mitkä lahkolaiset milloinkin sattuvat muuttamaan Suomeen. Omista suomalaisista tavoista ja käytännöistä on pidettävä kiinni ja ne on opetettava myös muuttajille. Jos ei kelpaa, niin toiseen suuntaakin pääsee.

Reija H. (ei varmistettu)

No niin, eiköhän näistä sikailuista sun muista kukkahattutätien hölmöilyistä päästä eroon, kun pannaan eskarista alkaen penskat hoilottamaan koraania ja tytöille hunnut päälle jne. Mitenkäs se menikään "Ruotsalaisia emme ole, venäläisiksi emme tule, olkaamme siis suomalaisia"...vai pitäisikö sanoa; olkaamme siis nöyristelijöitä.

Olen suomalainen (ei varmistettu)

Porsas on nykyisen kaupunkilapsen elämässä vain 150g palvattua lihaa. Viittaus siihen, että söpö possu maistuu tehokkaasti ihmisille jouluna on yhtä paljon päivää pimentävä asia, kuin se, että islaminuskoiset eivät sikaa syö.

Harry Pottereissa ei muuten esiinny "örkit ja muut limanuljaskat". Tutustukaapa pikkasen näihin teoksiin, jotka koukuttavat poikalapsetkin lukijoiksi. Potterit, Taru Sormustenherrasta, pienemmille Risto Räppääjät ja vaikka Neropatin päiväkirjat houkuttavat lukemaan aina sen seuraavan kirjan, ja mitä sitten tapahtuikaan?

Ei Viisikkoja ja Astrid Lindgrenin sinänsä hyviä kirjoja enää juuri lueta. Aika on ajanut niiden ohi, eikä nykylasta kiinnosta se, mitä viisikot tässä kirjassa söivät lounaaksi tai mitä teen kera tarjotaan.

Mitä enemmän lapsi lukee, sen parempi. Ihan sama vaikka olisi kiinnostunut puhelinluettelosta, sekin kehittää lukutaitoa. Lukemiseen ja oman äidinkielen täydelliseen osaamiseen perustuu kaikki muu oppiminen. Lukekaa lasten kanssa. Ensin ääneen ja sitten yhdessä. Ääneen lukemista ei tarvitse lopettaa siihen, kun lapsi oppii itse lukemaan!

Nykyaapiset ovat aivan ihania kuvitukseltaan, aiheet lapsista kiinnostavia ja tasan varmaan lukemaan innostavia. Ei tarvitse enää roikkua menneisyydessä, sehän meni jo. Tulevaisuus on lasten.

Myy (ei varmistettu)

"Siksi esimerkiksi porsaita ei aapisiin voi laittaa, koska se saattaa loukata joitakin pieniä aapisen lukijoita."

Tässä on koska-sanalla yhdistetty kaksi lausetta. Minun käsitykseni kieliopista sanoo, että näillä lauseilla pitäisi tällöin olla jotain tekemistä keskenään. En vain näe, mitä.

Siten en näe myöskään perustelua sille, etteikö aapisiin voi laittaa porsaita.

Oula Lintula (ei varmistettu)

Mitenkä se muslimi loukkaantuu, jos näkee possun kuvan? Ei niiden lasten tarvitse niitä kirjoja syödä. Yhtälailla kiinnostava ajatus on, että mitenkä on sitten järjestetty muslimi lasten biologian opetus? Onko muslimilla "vapautus" yhden eläimen opiskelusta?

JussiK (ei varmistettu)

Menee tämä läpi moderaattorien seulasta tai ei: totean: haistaa nyt pee. Kieltäkää nyt samantien päiväkodeissa myös puhumasta possuista, koska mamulapsi voi loukkaantua, mitä se ei todellakaan tee.

Rasismin muotoja on myös se, että huolestuu toisen kulttuurin edustajan kyvystä kokea ja ymmärtää toisen kulttuurin asioita. Vielä kerran: haistakaa pee.

VarttiHullu (ei varmistettu)

Maantieto: Maa on litteä.
Historia: juutalaiset on sikoja ja Hitler teki tärkeää työtä
Uskonto: vääräuskoisen saa vaikka pahoinpidellä eikä Suomen uskonnonvapaus liity muslimeihin.
Biologia/terveystieto: homous on sairaus ja heitäkin saa pahoinpidellä.
Tässäpä tärkeimmät "uudistukset" jottei tätä yhtä ryhmää loukata koulussa

Jaze (ei varmistettu)

Sigh! Pitäähän muslimeillekin antaa siedätyshoitoa. Muutenhan heistä voi tulla suvaitsemattomia. Kyllä muslimienkin pitää possun kuvia suvaita. Suvaitsevaisuus kunniaan.

Gorge (ei varmistettu)

Tässä ns. kristillisessä maassa huomioidaan enemmän muita uskontoja kuin omaamme. Possun kuvat jätetään pois aapisesta kun muslimilapset saattavat loukkaantua, mutta samaan aikaan tässä ns. kristillisessä maassa sallitaan velhot ja muut pimeät oliot samaan aapiseen. Minua suututtaa tällainen älyttömyys ja lapsellisuus tässä maassa. Muutenkin kristillisiä arvoja ajetaan alas ja maahanmuuttajia kumarretaan ja hyysätään, etteivät vain loukkantuisi. Ajatteleeko kukaan koskaan sitä, mikä meitä suomalaisia täällä loukkaa? Suvivirttäkään ei saisi enää laulaa, ettei mamut loukkaannu. Äly hoi...missä piileskelet? En ole maahanmuuttajia vastaan, enkä rasisti, mutta tämä meidän suomalaisten linja minua sapettaa. Jotkut muslimit ovat ihmetelleet tätä meidän kristillisyyttämme kun me emme kumarra omaa Jumalaamme. Tämä aapisjuttu kuvastaa myös juuri tätä.

Ihmettelen vain. (ei varmistettu)

Islaminuskoiset suomalaiset eivät halua lastensa opettelevan lukemaan kertomuksilla porsastelevista naapureistaan. Eihän siinä mitään ihmeellistä ole ja miksipä aapisessa sitä porsastelua ylipäänsä pitäisikään kuvailla. Hyvä ajatus kirjantekijältä.

Risto Raitis (ei varmistettu)

Voi vihannes, kun olette jumiutuneet jauhamaan islamista ja porsaista. Menikö jutun kaikki muu anti sivusuun? Ei islaminuskoisiakaan tarvitse kaikkia niputtaa samaan pakkaan. Osa on varsin länsimaistunut, ja yrittää sopeutua täällä elettävään elämään. Ei tarvi nöyristellä ja suvivirsiä kieltää eikä possunkuvia säikähtää. Tosin pahiten suvivirren kimpussa ovat "vapaa-ajattelijat" ja possukuvat eivät nykylapsia sävähdytä. Tylsiä hahmoja ovat. Paitsi se yksi neliöistä koottu possu siinä Maincraft-pelissä... Röh röh!

Myy (ei varmistettu)

Kissat poistettava internetistä. Kissat ja kissavideot loukkaavat uskontoani. Oikeesti muslimit, mitä helvettiä?

Elmeri nuuskamu... (ei varmistettu)

"Siksi esimerkiksi porsaita ei aapisiin voi laittaa, koska se saattaa loukata joitakin pieniä aapisen lukijoita. Uskontoon liittyvissä asioissa kannattaa pitää kieli keskellä suuta".

Tämä lienee perseennuolennan epävirallinen maailmanennätys ja hyvänä kakkosena se päätöksentekijän päätös hankkia kyseinen Aapinen.

Teme (ei varmistettu)

Suomalaisille aina sanotaan että: maassa maan tavalla, Miksi muille ei sanota niin, vaan ollaan nöyränä hattu kourassa. En voi ymmärtää näitä porsas ym vastaavia juttuja (kuten aikoinaan poistettiin Espoon keskustasta porsaan näköiset betoniporsaat)

Reippis (ei varmistettu)

Toivottavasti lapset nyt edelleen jotenkin oppivat lukemaan, vaikka tuota lukutaidolle niin tärkeää porsasta ei enää aapisissa näy.

Poppaloora (ei varmistettu)

Rehellisyyden nimissä sanottakoon, että eivät muslimiyhteisöt tietääkseni ole tästäkään asiasta sanoneet mitään. Ja muutenkin uskon, että sielläkin on joukossa ihan rationaalisesti ajattelevaa väkeä. Ei, tässä on asialla taas ihan joku kotoperäinen puolestaloukkaantuja, joka leikkimällä "suvaitsevaista" (millä hän tarkoittaa jonkun toisen suvaitsemattomuuden, oletetun tai todellisen, nöyristelyä) yrittää korostaa omaa paremmuuttaan "suvaitsemattomiin" (siis niihin, jotka kannattavat kaikkien tasa-arvoista kohtelua, ilman syrjintää ja ilman etuoikeuksia) nähden.

Oula Lintula (ei varmistettu)

Lintulan kommentti on asiallinen. Silti olen sitä mieltä, että voisimme ryhtyä keräämään lakialoitetta lihansyönnin kieltämiseksi. Ne on kuulkaa märehtijöiden ja muiden hampaallisten outputit yksi iso syy ilmastomuutokseen. Ja miten kallista on lihantuotanto verrattuna vaikka herneiden ja sipulien kasvattamiseen, vaikka nekin ovat vaarassa ilmaston balanssille. Entäs se ihra, joka siasta siirtyy sikamaisen röyhtäilijän ja mässäilijän sisäelinten ympärille ja verisuonten seinämille? Kyllä kuulkaa paree olisi, jos siirrytään Aapisissakin kasviksiin ja hiukkaseen kalaa ja siipikarjaa, on jämpti niin.

asiaihminen (ei varmistettu)

"Siksi esimerkiksi porsaita ei aapisiin voi laittaa, koska se saattaa loukata joitakin pieniä aapisen lukijoita. Uskontoon liittyvissä asioissa kannattaa pitää kieli keskellä suuta."

Tämä on taas just tätä hyysäämistä ja maahanmuuttajien perseiden ja sukuelinten nuolemista. Jos muslimit loukkaantuvat siitä että suomalaisissa kirjoissa on porsaita, voivat muslimit häipyä pois Suomesta! Ei heitä kukaan ole tänne pakottanut. Suomessa on sikaloitakin vielä vaikka kuinka, aikovatko islamistit hävittää sikalat Suomesta? Entä miten islamistit voivat mennä ruokakauppaan kun lihatiskillä myydään possua?

Pelleilyyn kyll... (ei varmistettu)

Mitä? Porsaan kuvia ei saa laittaa aapiseen, onko nyt saavutettu naiviuuden huippu? Kohta varmaan Suomesta kielletään myös sikatilat ja siat itsessään sen pelossa että joku saattaa tästä loukkaantua, kohta kieltolistalle lisätään myös koirat koska erään uskonnon mukaan sekin on likainen eläin.
Milloin on saavutettu se taitekohta valtiomme historiassa jolloin maahanmuuttajat ja heidän edustamansa uskonto sanelee ehdot sille kuinka täällä tulee toimia?
Sarkastisesti voisi sanoa että ostakaamme ensi jouluna kotimaista eläinperäistä lihatuotetta ja laittakaamme kolikoita ei säästöpossuun vaan säästöeläimeen..

Suomalainen porsas. (ei varmistettu)

Kukaan muslimi ei ole kieltänyt porsaan kuvia aapisessa. Ottakaan nyt vaan rasistit ihan rennosti, ettei verenpaine liikaa kohoa. Ennalta on yritetty ehkäistä mahdollisesti tulevaa mielipahaa. Tietysti voi olla liioittelua, eikä sikaa poikineen olisi kukaan edes huomannut. Mitä ihmettä te oikein vouhkaatte? Puuttuuhan sieltä aapisesta miljoonan muunkin eläimen tai tavaran kuvat!

Sika on sitäpaitsi pahaa. En syö koskaan joulukinkkua, enkä sikaa ruuaksi laita. Haisee valmistettaessa ihan paskalle, eikä maku ole sen kummempi. Olen ihan samaa mieltä asiasta, sika on saastainen eläin, eikä sitä kannata ihmisravinnoksi laittaa. Sikauskovaiset kavahtakaa!

Myy (ei varmistettu)

Muslimien suvaitsemattomuus possuja kohtaan on pöyristyttävää. Sitäkin pöyristyttävämpää on suomalaisten viranomaisen nöyristely tämän Vihan Uskonnon edessä. TÖRKEÄÄ!

jussi109 (ei varmistettu)

Voi hemmetti sentään mitä älytöntä nöyristelyä TAAS!

Tuli mieleeni että eikös koirakin ole joillekin muslimeille jonkinlainen kauhistus? Milloinkahan hyysärit ja puolestaloukkaantujat alkavat sensuroida koira-aiheisia kuvituksia esim. koulukirjoista koska joku uus-suomalainen SAATTAA loukkaantua?

Kyllä tämä yhteiskunta, sen päättäjät ja julkispuolesta elantonsa saavat ovat menneet aivan vinksalleen tässä vieraskoreudessaan ja nöyristely-konttaamisessaan uus-suomalaisten edessä.

ääni persuille ... (ei varmistettu)

Miksi kaikki muut kulttuurit laitetaan oman kulttuurimme edelle? Eikö meidän tulisi vaalia ja arvostaa myös omaa kulttuuriamme, kuten kaikki muut maat vaalivat omaansa. Kummallista, että suomalainen kulttuuri on vähempiarvoinen kuin muut ja juuri suomalainen kulttuuriperintö tulee sulattaa yhtenäiseksi sekakulttuuriksi. Voimme arvostaa muiden kulttuurien piirteitä ilman että menetämme omaamme.
Tämä possujen poistaminen Aapisesta on vain esimerkkitapaus oman kulttuurimme väheksymisestä, kyse on lähinnä periaatteesta. Uskon, että juuri tällaiset tapaukset pikemminkin lisäävät vihaa muita kulttuureja kohtaan.

kulttuurihistor... (ei varmistettu)

Ihmeteyttää, että samainen possun kuvien poistaja ei näe Harry Potterissa velhoineen ja noituuksineen mitään pahaa. Pimeyttä pimeyttä tulvii koululaitos jo heti ensimmäiseltä luokalta.

kauhistusten aapinen (ei varmistettu)

Olen sitä mieltä, että toista ihmistä on syytä kunnioittaa, jos hän ei törttöile siihen malliin, että kunnioitukselle ei enää ole perusteita. Minusta on hyvä, että tänä päivänä avoimen rasistiset ilmaisut, kuten "neekeri" ovat poistettu aapisista ja on hyvä, että aapisia päivitetään niin että ne olisivat lapsille mahdollisimman mielenkiintoisia.

Mutta pientä rajaa! Omasta mielestäni muslimien possunpelko on täysin irrationaalista ja vaikka en missään nimessä halua pakottaa heitä syömään sianlihaa (senkin puoleen että tehotuotanto on sairasta), ei porsaista nyt tarvitse tekemällä tehdä jotain demoneja ja sensuroida ne aapisista! Se, että uskonnollisten asioiden suhteen pidetään kieli keskellä suuta ja ollaan yliherkkiä, niin sehän juuri totuttaa (kouluttaa) ihmiset ajattelemaan, että uskonnon varjolla voi vaatia toisilta vaikka minkälaista venymistä ja erilaisten oikkujen toteuttamista. Luulisi kouluihmisen ymmärtävän tämän.

Kultaahattu (ei varmistettu)

"Uskontoon liittyvissä asioissa kannattaa pitää kieli keskellä suuta."

Tämä on tätä nykyajan sananvapaus-filosofiaa. Suomalainen västökulttuuri pähkinänkuoressa.

Simo Mäkelä (ei varmistettu)

En ole tietääkseni rasisti, mutta tämä on aivan hanurista. Kuinka kauan sitten tässä vielä menee että mitään ei saa tehdä, kun se loukkaa tavalla tai toisella jotakin määrää maahanmuuttajia ja/tai muuhun kuin kristinuskoon kuuluvia? Sillon kun minä koulut kävin ei Aapisista mitään älämölöä noussut.

Ei ole reilua tämä touhu meitä kohtaan. Jos ei tykkää että Aapisessa on possu niin voi voi. Yritä kestää. Sehän on vain piirros.

Hitto vieköön kohta kielletään joulukinkku.

TurhautunutAapinen (ei varmistettu)

Onneksi lapset oppivat aika nopeasti P-kirjaimen kadulla niin kirosanoista kuin erilaisista niin miesten kuin naisten genitaalialueen nimityksistä. Ilmeisesti tämä on tavoite.

Peter (ei varmistettu)

"– Siksi esimerkiksi porsaita ei aapisiin voi laittaa, koska se saattaa loukata joitakin pieniä aapisen lukijoita. Uskontoon liittyvissä asioissa kannattaa pitää kieli keskellä suuta"

Hyvät ajattelevat suomalaiset! Katsokaa nyt, mihin saakka on päästy tässä idealismin sokaisemien puolestaloukkaantujien hölmöilyssä!

Mitä ihmettä on tapahtunut sille järkevän rationaaliselle Suomelle, jossa minä kasvoin? Sille Suomelle, joka tavasi, luki ja opiskeli KAIKKEA ja osasi sen jälkeen itse muodostaa laaja-alaisesti perusteltuja ja järkiperäisiä näkemyksiä. Näkemyksiä, jotka eivät olleet jonkin ulkopuolisen barbaarisen taikauskon johdettavissa.

Tilanne rupeaa olemaan oikeasti vakava ja vaatii valittamisen sijasta toimintaa. Kaksi konkreettista toimepidettä tiedoksenne, millä tähän asiaan vaikutetaan: Sinikka Raikusen kirjat ostoboikottiin ja seuraavissa vaaleissa mietitte tälle pelleilylle oikeaa vaihtoehtoa.

Raikunen ei tunnu tavallista perinteistä suomalaista lukevaa yleisöä kaipaavan. Annetaan hänelle sitä mitä hän tilaa, toivottavasti ahkerina ja monipuolisina lukijoina tunnetut muslimit ostavat sitten runsaasti Raikusen teoksia.

parabellum (ei varmistettu)

Kyllä on kerrassaan älytön juttu! Täysin liioiteltua ja taas saadaan muslimit näyttäämään siltä, että olisivat tälläisiä hölmöyksiä vaatimassa! Ei taatusti pidä paikkansa. Edes tiukimman linjan muslimit eivät mistään possujen kuvista koulukirjoissa loukkaannu enkä usko, että ketään muslimia on tässä asiassa edes kuultu. Kuhan oletetaan omia. Ärsyttävä juttu mikä aiheuttaa vain lisää ennakkoluuloja ja vihaa muslimeita kohtaan. Nyt ei kyllä aapisentekijä Raikunen tunne lukijakuntaansa!! Possut olkoon kirjoissa ihan rauhassa niin kuin mikä tahansa muukin eläin. MEITÄ EI OIKEASTI HAITTAA YHTÄÄN! Älkää taas laittako sanoja meidän suuhumme.

Musliminainen (ei varmistettu)

MUSLIMINAINEN on ihan oikeassa. Vaikka itse en pidä muslimeista niin en usko, että muslimit itse ovat vaatimassa suomalaisten perinteiden lakkauttamista. Se on itse suomalainen(nainen tai naiset) joka vaatii, että tämä ja tämä loukkaa muslimeja, se täytyy sensuroida jne. Ja Vapaa-ajattelijat ovat ne jotka vaativat koulujen/päiväkotien jouluperinteiden/suvivirren hoilatus lakkauttamista

Samppa78 (ei varmistettu)

Ei nämä ongelmat tyhjästä tule. Oma perheeni tuttavineen on oppinut jo aikoja sitten kiertämään kaukaa nämä ihmisryhmät. Yhteisiä asioita ei ole eikä tule.

Ei yhteistä tul... (ei varmistettu)

Ei yhteistä napaa eikä napanöyhtää, ei, vaikka on yhteinen jumala ja yhteinen taivas. Mahtaa siellä taivasten valtakunnassa kiivas taisto käydä. Lentäneekö veri vielä sielläkin, heiluneeko miekka vaiko onko käytössä uuden ajan aseet. Siellä uskovaiset katoliset, protestantit, siiat, sunnit, ortodoksit ja funtamentalistit, luterilaiset ja kalvinistit, suomalaiset körtit, lestadiolaiset helluntailaiset jehovalaiset ja mitä kaikkia niitä onkaan ja ennen ylösnousemusta vielä ehtii tulemaan - kaikki tönii toisiaan, että kuka pääsee sen yhteisen jumalan jalkojen juureen istuskelemaan, juutalainen, kristitty vaiko muslimi. Hurjaa!

asiaihminen (ei varmistettu)

Eikä onneksi ole minkäänmoista hinkua - ei tosin pääsyäkään - sinne taivaallisille tappelukentille ;)

asiaihminen (ei varmistettu)

SIKA KUNNIAAN! Naurettavampaa ja surullisempaa en ole koko vuonna kuullut. Lapset eivät kohta tiedä, mistä saadaan sianlihaa. Ketään ei säälitä enää sikafarmeilla ikävästi elävä HERKKÄ ELÄIN.
Ja kuinka nämä muslimilapset sitten voivat opetella koulussa edes suomea. Kielessämmehän on nykyään nämä "sikahyvä" sika sitä, sika tätä ilmaukset.
On muuten häipynyt myös entisaikojen säästöpossu!
Olisi hauska tietää, millainen koulutus tällä "sianpoistajalla" on.

Kasvissyöjä (ei varmistettu)

Ei porsaan esittäminen kirjassa loukkaa muslimeja. Porsaan syöminen on Islamin mukaan ”haram”, eli kiellettyä, mutta Jumala on luonut eläimet, joten niiden kuvaaminen kirjassa ei tietystikään ole ”haram”.
Rva Raikunen voisi tehdä kotiläksynsä paremmin.

Felix2 (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun