Parkkisakkojen ajoitus herätti epäilyksiä

Lyhyellä umpiperällä Raappavuorenreunalla on pysäköintikielto. Rajoituksia pidetään tärkeinä asuntokaduilla erityisesti talvihoidon kannalta. Taloyhtiöiden parkkipaikkoja on tien molemmilla puolilla.

Jorma Rinne

Kesäloma-aikaankin Louhelassa Haltiantien 24 tunnin pysäköintipaikat kadun varressa olivat lähes täynnä.

Jorma Rinne

Kun pysäköintivirhemaksu rapsahtaa kahdesti samassa paikassa aamulla kello 8.10 ja 8.14, kuntalaisessa herää epäilys.

Kiertävätkö lappuliisat aamuisin aina samaa reittiä rauhallisen umpitien päässä Raappavuorenreunalla Länsi-Vantaalla?

– Pysäköinnintarkastajat tekevät työtään kolmessa vuorossa, eli Raappavuorenreunalla ei käydä joka päivä kello kahdeksalta. Tässä tapauksessa kuntalaisen kohdalla on siis kyse sattumasta. Ajat vaihtelevat päivien mukaan, kertoo vs. pysäköinninvalvonnan esimies Pia Kauppinen.

Kauppisen mukaan tarkastajat tekevät virkavastuulla valvontatyötä liikennemerkkimääräysten mukaan.

Harri Laaksolla on oma pysäköintipaikka, mutta hän on saanut kahdesti aamutuimaan sääntöjen mukaisen pysäköintivirhemaksun.

– En varmasti ole montaa kertaa seisottanut autoa kadun varressa kiellettyyn aikaan. Virhemaksun todennäköisyys on kohdallani ollut sadan prosentin luokkaa, arvioi Laakso.

Kadulla on aluepysäköintikielto, mutta isolla osalla Raappavuorenreunaa tien toinen laita on sallittu pysäköinnille, paitsi arkisin kello 8–16.

– Virhemaksu harmittaa, varsinkin kun molemmilla kerroilla kyseessä on ollut puhdas vahinko, ja yllättävistä tilanteista johtuva muutaman minuutin myöhästyminen. Kun asiaa miettii tarkemmin se pistää jo melkein naurattamaan.

Jotta kaupunkilainen kokee säännöt ja rajoitukset mielekkääksi, Laakson mukaan olisi hyvä ymmärtää rajoitusten perusteet.

– Umpitien pätkä, jonka varrella on vain muutama kerrostalo, sopii pysäköintiin viikonloppuisin ja arki-iltaisin, mutta arkisin kello 8–16 pysäköidyt autot aiheuttavat kadun varressa niin merkittävää haittaa, että pysäköinti on kiellettävä ympäri vuoden.

– Millä perusteella tietty kadunpätkä pistetään pysäköintikieltoon? Miksi juuri tällä kadulla määritellään tietyt pysäköintiajat? Laakso kysyy.

– Pysäköintirajoitukset asuntokaduilla ovat tärkeitä erityisesti talvihoidon kannalta, mutta myös kesällä puhtaanapidon takia, vaikkakin puutteet talvihoidossa ovat kriittisempiä. Kolmena viimeisenä runsaslumisena talvena kadunvarsipysäköinnin haitat ovat erityisesti korostuneet, toteaa va. kunnossapitopäällikkö Jorma Ranta.

– Aikanaan asuntokatujen pysäköintirajoituksiin lähdettiin myös siksi, että vapaan pysäköinnin sallivat kadunvarret keräsivät asuntovaunuja, seisontavakuutuksessa olevia autoja, autojobbarien varastoja ja niin edelleen. Tämän vuoksi asukkaat jäivät ilman autopaikkaa, kertoo Ranta.

Rannan mukaan tulevalle talvelle on liikennesuunnittelun kanssa neuvoteltu ratkaisusta, jossa asuntokadulle laitettaisiin talviaikainen pysäköintirajoitus; esimerkiksi yhtenä päivänä viikossa olisi pysäköinti kielletty muutaman tunnin ajan. Tänä aikana suoritettaisiin vaikkapa lumen poisajoa. Tämäkin ratkaisu edellyttää asukkailta tarkkaavaisuutta, että he muistavat yhtenä päivän toteutetun rajoituksen.

Written by:

Jorma Rinne

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Parkkisakot.
Viitaten sakotustyyliin Vantaalla panen paremaksi!
Ylästöllä sain parkkisakon klo. 6,18 aamulla.
Tuntuu aivain hullulta että esimerkiksi Ylästöllä on 90% kaikki
kadut parkkikiellossa.Passaisi tulla katsomaan!Olin yhteydessä silloisen viraston virkamieheen joka erittäin selvästi ilmoitti että se ei ole Kaupungin
ongelma jos ei ole parkkipaikkoja,vaan taloyhtiöiden?!
Virastossa ei ole huomattu että nykypäivänä on ihmisillä useita autoja.
Herätystä kaivataan!

ex hesalainen (ei varmistettu)

3 v ollaan matarissa kaijankujalla, tapeltu parkkiliisojen kanssa, kun ei tuo portin edusta vaan pysy tyhjänä
ei jotkut vaan osaa sinne taloyhtiön pihalle niitä autoja viedä. kivaa on parkeerata toisen portin eteen poikittain autonsa. vaikka oma ruutu on tyhjänä.
lopulta siinä sai invakortilla sakot 8 tunnin jälkeen. ei mee jakeluun että toisen portin edusta on oltava tyhjänä.
sitten talvella ei viittitä tehdä lumitöitä niin paljoo, että sais autonsa sitä rinnettä ylös tielle.
on vaan helpompaa jättää auto, toisen portin eteen.
ohjatkaa ne pysäköinti valvojat tänne,
300 kpl valokuvia lyhyeltä ajalta , ei kuulemma ole tuon taloyhtiön mukaan ongelma.
ongelma on he itse.

mustapilvi (ei varmistettu)

Henry Weslin ja Jorma Ranta voisi vastata , Mitä olette tehneet Kaijankujan
Päädyssä olevan omakotitalon portin eteen jatkuvasti pysäkötyjen autojen aiheuttaman ongelmalle?.
3 Vuoteen ette mitään.
Nyt olisi aika vastata, mitä ajattelitte nyt tehdä?
Kokemuksesta tiedän, teidän tavan hoitaa asiaa, on jättää pöytälaatikkoon.
Samalla voisitte käydä korjaamassa tuon autojen hajottaman asfaltin, joka johtaa tien reunasta meidän pihaan. jonka nämä väärin pysäköidyt autot on hajoittanut.

mustapilvi (ei varmistettu)

Kellonaikoja on turha ihmetellä. Jos olet pysäköinninvalvoja tulospalkalla, olisi aika erikoista jos et kävisi heti aamusta laputtamassa ensin kaikkia varmoja apajia. Loppupäivä otetaan sitten rennommin ja katsotaan, että maksimi tulospalkkioon oikeuttavasta määrästä saadaan täyteen noin 60 - 80%. Tätä enempää ei viksu tietenkään tee, koska sitten alkavat tulospalkkion raja-arvot nousta. Toimisitko itse toisin? Jos tulet sakotetuksi samaan kellonaikaan useamman kerran samasta paikasta, kannattaa varmasti miettiä miten päästä pois tältä varmojen pokien listalta.

Kettunen (ei varmistettu)

Eiköhän syylliset löydy niistä, jotka pysäköivät väärin eli eivät noudata yhteisiä pelisääntöjä. Ei kukaan kunnan virkamies oli sitten pysäköinninvalvoja tai tien kunnossapitäjä, ole syyllinen siihen, että itsekkään, toisista piittaamattomat kansalaiset hankaloittavat toisten elämää pysäköimällä autonsa mihin sattuu.

Jos minä saan pysäköintisakon, katson ihan ensin peiliin ja kappas, sieltä se syyllinen yleensä kurkistaa naama mutrussa. Siinä omaa tyhmyttäni ihastellessani päätän , että seuraavalla kerralla katson tarkemmin, mihin kotteroni jätän.

Pysäköinninvalvojat tekevät hyvää työtä, jos ei heitä olisi, liikenne olisi yhtä kaaosta, kun kaikki j'ättäisivät autonsa vaikka poikittain yleiselle tielle!

Kertsa (ei varmistettu)

Ongelma onkin siinä, kun nämä ei siihen peiliin ole osannut katsoa.
parkkipirkot ei tee työtään ja tänne ei ole saatu sitä pysäköintikielto liikenne merkkiä.
Weslinin mukaan täällä ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa.
Mulla on kaavoitus puolelta kirjallinen lausunto . että vantaalla ei tarvi niitä pysäköinti liikenne merkkejä ollenkaan koska laki kieltää. toisen portin eteen pysäköinin.
tästä johtuen emme laita sitä merkkiä.

tästä johtuen lappupirkot, eivät tule laputtamaan autoja, koska liikenne merkkiä jolla osoitetaan pysäköinti toisen portin eteen on kieletty.
Koko kadun pysäköintikielto merkki emme voi laittaa kun kaikilla ei oo pihassa parkkipaikkoja omille autoilleen tarpeeksi.
Me kylläkin vielä maksetaan veroa tuosta kohdasta, johon nämä jättää ne autonsa.

eli kaupunki on tehnyt siittä varauksen mutta ei ole sitä lunastanut.
Joten täytyy ihmetellä miten ylästössä löytyy näitä liikenne merkkejä. koko kadun verran. nurkka ylästössä on niitä pelto-alueita johon sais parkkipaikkaa mielin määrin.
miten matarissa ei ole tarvetta?
Niin täällähän ei niitä kaupungin auroja nää, ennekuin on puoli metrii lunta.
harja-autoo ei oo näkynyt tänä kesänä ollenkaan.
miten tuolla ylästössä voi olla paremmin.

niin siellä asuu pari julkista ja kaikki on mahdollista.

mustapilvi (ei varmistettu)

Pysäköikää sinne missä se on luvallista, älkääkä itkekö jos toiset hoitaa työnsä. KAIJANKUJA RULES !!

Rassi (ei varmistettu)

Vantaan pysäköintilannehan on absurdi: ihmisen pitää mennä autolla töihin välttyäkseen pysäköintisakoilta, vaikka haluaisi kulkea jalan, pyöräillä tai käyttää julkisia liikennevälineitä.
Taloyhtiöiden parkkipaikoille on pitkä jono, joten hyviä veromaksukykyisiä ihmisiä ei tule Vantaalle asumaan vaan niitä, joiden vuokran ja suurelta osin muunkin toimeentulon maksaa kaupunki.
Siksi olisi saatava heti asukaspysäköintijärjestelmä (maksullinen) ja puhtaanapidon kannalta kiellettävä kaikki pysäköinti tiettyinä viikonpäivinä eri katuosuuksilla eri päivinä sopivan ajanjakson verran mm. Tukholmassa hyvin toimivan mallin mukaan.

Ongelmainen (ei varmistettu)

Ihan oikein, että sakotetaan, jos ei kerran osata noudattaa sääntöjä. Saisi vaan olla vilkkaampaa tuo sakottaminen ja myös niillä alueilla, joilla on vähän asutusta. Valitettavasti sakottajat kiertää vain ne alueet, joilla on aina paljon autoja ja näin ollen myös niitä, jotka ei ymmärrä sääntöjä.

oikea meininki (ei varmistettu)

Kuvassa oleva liikennemerkki ja lisäkilvet on selkeästi ymmärrettävä, tuossahan ilmoitetaan selkeästi 24h eikä 48h, ja uusi lakihan mahdollistaa kirjoittaa pysäköintivirhemaksuja 24h välein max.3kpl. Joten hienoa että joku tarkastaja valvoo myös näitä pysäköinti paikkoja, useasti 24h p-alueet ovat täynnä kesäautoja ja viallisia autoja. Ja eikös uusi lakikin sano ajoneuvon siirtämisestä jotain että jos ajoneuvo on samassa virheessä jonkin aikaa niin sen voi siirtää kunnan varastoon? Jos en aivan väärin muista lukeneeni jostain lehdestä?

einari (ei varmistettu)

Oma autoni siirrettiin varoittamatta 24h paikalta, vaikka auto oli ollut pysäköitynä ALLE 24h. Tosin oli parkkeerattu samaan ruutuun ihan sattumalta (ainoa vapaa paikka) päivää aikaisemmin. Ei mitään ilmoitusta, auto pois ja hirveä lasku.

jotaintolkkuanäihin (ei varmistettu)

Millä oikeudella yksityiset parkkivirmat voi muuttaa vieraspaikkoja lyhyt aikaisiksi , nehän on alunperin tieliikennelaissa tarkoitettu vieraspaikaksi , . Myös vieraalle joka tulee kaukaa ja yöpyy vierailullaan . Millä oikeudella parkkifirmat pakottaa vierailijan käymään 3 men tunnin välen siirtämään parkkikkiekkoa . Tämä "laiton " menettely on johtanut siihen että kukaan ei pysäköi enää vieras paikalle , ne on tyhjillään ja kadun varret täyttyy autoista jotka kuuluis Vieraspaikalle

jaippa (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun