Piilota X Palauta

Tunnesyöminen on monen ylipaino-ongelman takana

Ruoka 71 Kommentoi

Ylipainoa hillitään useimmiten ruokavaliolla ja liikunnalla. Monesti hallitsemattoman painonnousun takana ovat kuitenkin psykologiset tekijät.

– Syöminen vaikuttaa suoraan tunteisiin, ja syöminen tai juominen on erinomaisen tehokas tapa hallita ja käsitellä tunteita. Mutta koska se on niin tehokas, siitä muodostuu helposti myös haitallinen selviytymiskeino, erikoispsykologi-psykoterapeutti Teemu Ollikainen tiivistää.

Se on toki tiedossa, että moni hoitaa masennustaan alkoholilla, mutta myös syömistä käytetään usein esimerkiksi negatiivisten tunteiden tukahduttamiseen. Tunnesyömisestä on tullut monelle arjen selviytymiskeino

– Mitä enemmän syömistä käyttää selviytymiskeinona, sitä enemmän muut keinot rapistuvat ja ihminen menettää luottamuksensa siihen, että voisi muutenkin selvitä ikävistä tunteista kuin ahmimalla tai käyttämällä päihteitä, Ollikainen muistuttaa.

Faktaa: Psykologista painonhallintaa

Syö mitä mielesi tekee (WSOY, 2012) käsittelee painonhallintaa psykologian keinoin. Ajatuksena on tarjota tietoa niistä psyykkisistä tekijöistä, jotka ovat avainasemassa painonpudotuksessa.

Kirjan kirjoittaja Teemu Ollikainen on erikoispsykologi ja psykoterapeutti. Hän on opiskellut Turussa ja työskennellyt muun muassa Turun Vankimielisairaalassa, Turun kriisikeskuksessa ja Raision mielenterveyspalvelujen johtajana.

Nykyisin Ollikainen vastaa Psykologiliiton ammattiasioista ja pitää omaa vastaanottoa. Suurin osa asiakkaista tulee vastaanotolle nimenomaan painonhallinta-asioiden vuoksi.

Kun syömisen kokemuksiin liittyy voimakkaita tunteita, ne ovat oppimiskokemuksia, jotka jättävät myös vahvan muistijäljen. Siksi huonoista tavoista poisoppiminen vaatii usein suunnitelmallisuutta ja aikaa.

Ollikaisen kirja Syö mitä mielesi tekee pureutuu psykologian merkitykseen painonhallinnassa. Kirjan tarkoituksena on avata niitä ajatuksia ja mekanismeja, jotka aiheuttavat painonhallinnan ongelmia ja estävät terveellisemmän elämän.

Painonhallinnassa pelkkään toimintaan keskittyminen ei tuota yleensä pysyviä tuloksia. Psykologinen painonhallinta keskittyy niihin sisäisiin tekijöihin, jotka saavat aikaan haitallista syömistä. Kun niissä päästään eteenpäin, tarve haitalliseen syömiseen vähenee tai poistuu.

Ollikainen sai kimmokkeen kirjan kirjoittamiseen omasta elämästään. Hän oli itse ylipainoinen ja erilaisten oppaiden lukeminen turhautti, sillä niiden ihmiskuva tuntui vieraalta. Lopulta hän tutustui psykologien ja psykoterapeuttien kirjoittamiin teoksiin aiheesta ja koki hyötyvänsä niistä.

– Samalla kun oma painonhallinta alkoi sujua, aloin tuntea tarvetta vetää kaikkea sitä tietoa yhteen, mitä olin kerännyt vuosien varrella.

Keskeisenä huomiona Ollikaisen kirjassa on ylipainoisten ja normaalipainoisten ihmisten erot ajattelussa. Ylipainoisille on tyypillistä, että heillä esiintyy hoikkia enemmän katastrofiajattelua suhteessa nälkään ja haluamiseen. He ajattelevat myös negatiivisemmin itsestään ja kyvyistään toteuttaa muutoksia ja pysyä tavoitteissa.

Vaaditaankin melkoista työtä, että näitä ajattelutapoja voidaan muuttaa.

– Olen tavannut ihmisiä, joilla on ollut 40 vuotta ongelmia painonhallinnan kanssa. Asiaa selvitettyämme, on huomattu, että samat haitalliset ajatusmallit ovat kulkeneet koko ajan mukana. Kyllä siinä on aika työmaa, kun lähdetään muuttamaan koko elämän ajan mukana kulkeneita ajatuskulkuja.

Kirja tuo esiin useita painonhallintaa haittaavia ajatusmalleja. Moni esimerkiksi pelkää perusteettomasti nälän tunnetta ja syö ikään kuin ennakkoon. Jollekulle taas itsensä ähkyyn syöminen voi synnyttää turvallisuuden tunnetta.

Näiden painonhallintaa vaikeuttavien ajatusmallien tiedostaminen ja niiden syiden selvittäminen tuo monelle avun. Ollikainen onkin sitä mieltä, että painonhallinta-keskustelussa psyykkisille tekijöille on annettu aivan liian vähän huomiota.

– Se on ihan käsittämätöntä, miten pieni osuus niillä on ollut keskustelussa. Aina ensin pitäisi katsoa ihmisen sisälle ja selvittää, mikä tuottaa itselle haitallista toimintaa.

Ruokavaliollakin on toki merkitystä, mutta Ollikainen varoittelee liian ankarien ruokavalioiden haittapuolista.

– On ihmisen perusluonnon vastaista toimia tavalla, mikä ei tunnu hyvältä. Jokaisen kannattaisikin etsiä sellainen ruokavalio, jota uskoo pystyvänsä noudattamaan viikosta ja kuukaudesta toiseen.

71 kommenttia Kommentoi
Käyttäjän Tomi Kangasniemi kuva
Tomi Kangasniemi

Kommentit

16.9.2012 10:05

Tunnesyöminen ei ole yksin ylipainoisten ongelma. Normaalipainoisena pysyvälle tunnesyöminen on todella raskasta. Estääkseen lihomisen kehittyy vähitellen jonkinasteinen syömishäiriö. Jos ei muuta, niin elää jatkuvaan epäterveellisessä ja tasapainottomassa ruokavaliossa. Eli kun tunteet on tukahdutettu ja henkisesti olo hyvä, ollaan syömättä tai närsitään vain jotain todella kevyttä. Hedelmiä ja vihanneksia. Yritetään myös liikkua ja kuntoilla, mitä tietenkään ei jaksa kun ravinto on mitä sattuu. Kyllä siinä paino pysyy kurissa mutta henkisesti ja fyysisesti alkaa kulua loppuun samoin kuin ylipainonkin kanssa. Se aiheuttaa myös sosiaalisia paineita. Ehkäpä lapsuudessa tunteita ei opita käsittelemään. Miksi? Siihenkin voisi psykologit keksiä vastauksia.

16.9.2012 13:08

http://www.iltasanomat.fi/laihdutus/art-1288486916468.html

Enään ei ole muodissa.Karppaus.Svarppaus.Larppaus.Hörppäys.
Nyt julkkisdietit on IN.

16.9.2012 17:44

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00819
Tuo on yksi lihavuuden aiheuttaja sairautena.
Itse väitän että syöminen voi aiheuttaa samanlaisen addiktion kuin mikä muu tahansa addiktio ja siitä voi päästä eroon kunhan korvien välissä on tarpeeksi tahtoa.
2-3 viikon jälkeen addiktiot alkaa helpottaa
nimimerkillä kokemusta on.

Juominen on pahin masennuksen "hoito", ei johda kuin jyrkempään mielen alamäkeen.

16.9.2012 21:06

Lohjan katukuvassa, jo yli puolet nuorista naisista pilanneet vartalonsa syömällä/juomalla.
Täytyy ihmetellä sitä, miksi ei heillä ole minkäänlaista itsekuria.
He eivät koskaan pääse lähellekkään minun tyylisiä poikamiehiä, ainoastaan renttuihin joutuvat tyytymään.
Jos lohjalla tulee vastaan tyylikäs nainen, hän on yleensä virolainen tai venakko.
Ehdottaisin ilmastointiteippiä suuhun, jonka saisi poistaa kerran vrk, pillinreijästä voisi juoda.

17.9.2012 10:45

Rambon näkemys voidaan esittää myös toisin päin: miehet katukuvassa sitten?
Tuolla alhaalla on varsin asiallinen ja hyvä näkemys Myy:ltä.

17.9.2012 02:27

Jos on tullut torjutuksi usein rakkaudessa, niin on vaikeampaa pysyä hoikkana. Rakkaudeton elämä on rankkaa.

17.9.2012 10:21

Lihavuuteen, laihuuteen, huonoon oloon, hyvään oloon, sopivuuteen, epäsopivuuteen on miljoona eri syytä ja eri syiden yhdistelmää. Varmaan, joo, tunnesyönti on yksi juttu. Tämän päivän maailma ei ole helppo paikka elää kenellekkään. Tee niin tai näin, aina olet vääränlainen. Standardi-ihmistä ei ole olemassakaan, täydellisiä ei ole kukaan.

Paras konsti (kokeiltu) laihduttamiseen on se, että unohtaa koko laihduttamisen. On iloinen, tekee mitä jaksaa ja ehtii, syö ruoka-aikoina ja pyrkii liikkumaan sen minkä kivuilta kykenee.
Näin on hyvä. Käyttää liikenevän ajan ihmis-suhteiden ylläpitoon ja viskaa nurkkaan kaloritaulukot ja puntarin. Iloista, toiminnallista syksyä jokaiselle tapansa mukaan oli BMI sitten mitä hyvänsä!

17.9.2012 16:28

Saavutin oman tavoitteeni viikko sitten ja olen pudottanut painoa yli 42kg.Aikaa tähän kului kauan,tekoni vaati rautaisia hermoja mutta mitä enemmän tuloksia rupesi näkymään,sitä kevyemmästi jalka nousi lenkillä.Aluksi ylipainoisena kykenin liikkumaan alle 100m,nyt lenkkeilen 14km.En käyttänyt mitään ihmekikkoja,pienensin lautaskokoa ja lisäsin kasvisten ja hedelmien,marjojen syöntiä,aloin liikkumaan säännöllisesti hammasta purren ja hankin kunnolliset lenkkitossut.Siitä se alkoi,uusi elämä.Nyt viimeinkin happi kulkee ja olo on freesi.Herkkupäivä on aina lauantaisin,silloin voin syödä pitsaakin jos huvittaa.Kaikki lähtee korvien välistä-rahaa minulla ei kulunut tähän lainkaan,tupakkakin jäi pois,joten niillä rahoilla sai hyvät lenkkitossut.En usko pussipöperöihin"joilla kilot sulaa pois".Eivät sulaneet kun niitä kokeilin.Kärsin tukevuudestani,olin yksinäinen,eronnut,rahaton-mutta en sortunut enää syömään näiden seikkojen takia!Eli lohtusyömistäkin voi hallita kun oma kroppa saa tarpeeksensa olotilastaan!Nyt kestän huoletkin paremmin,sillä minun ei enää tarvitse syödä ja tuntea siitä tuskaa.Pistän lenkkitossut jalkaan ja kävelen kurjuuteni pois.Se todella toimii!

18.9.2012 16:24

Onnea!
Onnea myös tuon tavoitepainosi pitämisessä vuosiksi eteenpäin, toivon mukaan olen tehnyt elämäntapamuutoksen jonka avulla pidät kroppasi kunnossa.
Prismassa (TV-ohjelmassa) oli kerran että kun kerran on niitä ylimääräisiä rasvasoluja muodostunut, niin ne eivät häviä muuta kuin rasvaimulla. Ne supistuu ja menee lepotilaan, kun ylensyömisen taas aloittaa nuo solut heräävät.
"Läski on ikuista" sanonta siis pitää paikkansa, ainakin jos on tuohon tiedeohjelmaan uskomista.

17.9.2012 17:06

Onnittelen mansikkia lämpimästi, se vaatii luonnetta.
Kukaan ei koskaan kerro sitä, millä konstilla ne kilot on saatu aikaiseksi.
Aina vaan puhutaan miinuskiloista, ei koskaan plussista. Plussat ne kuitenkin ovat ongelmallisia.
Nimimerkki joojoo on vastannut tänä aamuna neljäkertaa minulle, sen huomasin sähköpostista. Ikävä kyllä en voinut niitä lukea, koska ylläpito on ne heti poistanut.
Mistähän joojoo on niin sydämmistynyt, ettei hänen textit kestä päivävaloa.
Lääketieteellisesti "juominen" on elintärkeää, jota miehet harrastaa. Hulluinta on "syöminen" jota naiset harrastaa. Nyt sekin tuli sitten selväksi teille kaikille.

17.9.2012 18:24

orthex lohja immula roosenwelt lihapiirakkaa ja punaista ketsuppia nam siisti pruit pruit

17.9.2012 20:46

Olen aina pysynyt hoikkana, ei vaadi ihmeitä. Ei limpparia, pullaa, keksejä, leivonnaisia, karamellejä, hampurilainen ehkä kerran kuussa.

Syön lihaa, kalaa ja kasviksia. Harrastan aika vähän liikuntaa, lähinnä hyötysellaista. Olut ja punaviini eivät lihota minua. Vähentämällä hiilihydraatteja putosi , huom! valitettavasti 2 kg normaalipainostani, joka oli ollut vuosikymmeniä sama puolen kilon tarkkuudella.

Kaikkein lihavimmat naiset löydät hampurilaispaikoista tai irtokarkkihyllyn luota lappaamassa sokeri- ja väriainepommeja pusseihin. Lohjallakin näkee katukuvassa paljon vastenmielisen lihavia, hyllyväläskisiä teinityttöjä ja nuoria äitejä

19.9.2012 10:19

On tää lohja todella hieno, kun täällä on pelkästään hoikkia, atleettimiehiä ja vielä ne on niin viisaitakin.
Oikeasti päinvastoin.

19.9.2012 10:29

Osuit vyön alle, eli arkaan kohtaan. Ajattelitko imarrella.

19.9.2012 10:37

Kommenttiesi perusteella ei taida olla mitään imartelemisen arvoista.

19.9.2012 10:53

Anteeksi vaan. Totuuden sanominen ei ole haukkumista. Jos haluat minun mielipiteeni asiaan, se on +5kg ihannepainon lisäksi. Silloin ei luut kolise, eikä satu miehellä nivusiin. Mittasuhteet täytyy kuitenkin naisella olla kohdallaan, eli 174 ja siitä ylöspäin. Miehenmitta on taas yli 190 ja +100kg, alamittaset punnitaan neuvolassa. Tässä ei ole mitään loukkaavaa supertyttö. Sanotaan näin"lihavat ovat lepposia", se ei ikävä kyllä riitä minulle. Nyrkkisääntönä miehen pitää olla 13cm pitempi kuin naisen, silloin erottaa sen kumpi on mies.
Pidetään yhteyttä supertyttö.

19.9.2012 12:07

Kenen totuus? Sinun, minun vai naapurin hanskin ja sinun kaljaillan mututuntuma? Kuule Rambo, kun maailmassa on todella vähän mitään totuuksia. Edes kansanterveystiede puskan pekkoineen ei ole aina oikeassa. Itse asiassa aika harvoin.
Mutta siis mies saa olla lihavampi tuon sinun laskuopin mukaan. Naisen täytyy olla maksimissaan(ko) ihannepaino ja korkeintaan 5 kiloa. Eli 175 cm ja max 79 kg. Mies taas Rambon mukaan saa/pitää ja suorastaan on vaan mies silloin, jos se on 190 cm ja yli sata kiloa? Kun tasapuolisuuden nimissä miehen pitäisi olla 190 cm ja 90 kg tai se viisi vielä lisäksi, niin max 95 kg?
Kyllä on taas niin epäjohdonmukaista.
Ja toisesta viestiketjusta huomasin kutsusi, mutta kiitos ei edelleenkään tällä kertaa(kaan), kun luulen, että tulisi vain riitaa mielipide-eroista.

21.9.2012 21:52

Höpö höpö. Minä olen pahasti ylipainoinen. en juo limpparia, en syö pullaa, keksejä, leivonnaisia, karamellejä. Hampurilaisen syön ehkä 4 krt vuodessa.
Kuten sinäkin, syön lihaa, kalaa ja kasviksia. Harrastan liikuntaa kevyesti kolme kertaa päivässä (koiran ulkoilutusta).

Olen niitä kaikkein lihavimpia, mutta minua et löydä hampurilaispaikoista tai etenkään irtokarkkihyllyiltä. Olen kai ostanut sellaisia kerran elämässäni.

Kaiken mukaan minun pitäisi olla hoikempi kuin sinä. MUTTA: kaikki on yksilöllistä. Minulla on sairaus, joka lihottaa. Minulla on lääkkeitä jotka lihottavat. Perintötekijät, tupakoinnin lopettaminen, vaihdevuodet, stressi (=burn out) ja aineenvaihdunnan hidastuminen iän myötä lihottavat.

Älä tuomitse. Ole tyytyväinen, että et ole minä. Lakkaa mollaamasta niitä, jotka yrittämisestä huolimatta ovat lihavia. Vastenmielisiä yms..... Kiitos vaan siitäkin huomautuksesta.

17.9.2012 20:52

Tunnejuominen on monen alkoholistin ongelmana.

Itse asiassa tunteet ovat yhdistävänä tekijänä syynä molempiin ongelmiin. Ilman tunteita syöminen ja juominen on tervettä ja suositeltavaa. Ei tule ongelmia. Tätä metodia ja tapaa sovelletaan esim. Kokoomuksen puoluejuhlissa aina. Ja menestyksellä.

No hard feelings, in fact no feelings at all!

18.9.2012 08:25

Tässä ketjussa esiintyvä (nuorten) naisten ulkomuodon arvostelu on täysin epäasiallista. Eikä ainakaan taatusti auta itse asiaa niillä, joilla on todellisia ongelmia painonsa kanssa. MYY:lle isot aplodit, hyvä kommentti!

18.9.2012 14:06

Höpöhöpö

Faktaa on se että tonnikeijuja näkyy kamalan paljon katukuvassa. Sylvi totes sen mitä me kaikki nähdään

Epäasiallista olisi mennä sanomaan se henkkoht päin näköä jollekin tuntemattomalle. Ehkä keskusteluketju saa edes jonkun tunnustamaan peilin edessä ongelmansa ja ryhtyy laihduttamaan. saattaa säästyä vaikka diabetekseltä, eikä miehet kierrä enää kaukaa..................

18.9.2012 20:21

Ei se laihdutus enään pelasta mitään, keho ja vartalo on pilattu lopullisesti. Laihdutuksen jälkeen jää pysyvät rypyt ja poimut, koska iho on venynyt. Siihen kun lisätään järjetön solariumin ja auringon otto, keho on tumma ja ryppyinen, peli on lopullisesti menetetty.
Tyhmyydestä sakotetaan ikävä kyllä.

18.9.2012 15:38

Anu Saagimia lainaten: Suomessa naiset näyttää olevan jatkuvasti raskaana.
Näin muuten on. Varsinkin kun vertaa Viron naisiin, niin ero on kuin yö ja päivä.
Siellä ne pitää itsestään huolta, eivät ole laihiksillä ja syövät normaalisti.
Suomessa jotkut työkaverit on aina laihiksella ja lounaalla tuskin syövät mitään.
Joka toinen päivä sitten kuulee taas ratkesin syömään illalla...kutsun näitä naisia

18.9.2012 19:56

JOJO.. Anu Saagimin kommentteja, kun ei kannata noteerata yhtään miksikään, kun sillä tuuli huulia heiluttaa.
Virossa on naisia kaikenlaisia, ihan niinkuin muuallakin.
On laihaa luihua ja lihavaa tanttaa ja miehissä ihan sama juttu, toinen lihava ja toinen laiha,
yks on pitkä ja toinen on pätkä ei mitään eroo koko maailman ihmisissä,
sano se saagimin anu ihan mitä tahansa.

18.9.2012 15:42

Ei se, tietenkään, ollut kuin ajan kysymys, milloin joku täydellinen ihminen julkituo oman erinomaisuutensa. Ja toki, toki, lihavuus (geenit, sairaudet, kivut, ruokarajoiteet jne) on ihan vapaaehtoinen valittava ominaisuus. Näinhän tämä menee.

Kivikaudella me ruuan energian täydellisesti käyttävät henkilöt olisimme olleet niitä selviytyjiä. Kumma, että näitä "syön mitä sattuu, olen täydellinen, kylkiluutkin paistaa" -geenejä on jäänyt elämään.

18.9.2012 15:42

Ei se, tietenkään, ollut kuin ajan kysymys, milloin joku täydellinen ihminen julkituo oman erinomaisuutensa. Ja toki, toki, lihavuus (geenit, sairaudet, kivut, ruokarajoiteet jne) on ihan vapaaehtoinen valittava ominaisuus. Näinhän tämä menee.

Kivikaudella me ruuan energian täydellisesti käyttävät henkilöt olisimme olleet niitä selviytyjiä. Kumma, että näitä "syön mitä sattuu, olen täydellinen, kylkiluutkin paistaa" -geenejä on jäänyt elämään.

18.9.2012 16:29

Myy hyvä, enhän minä tuonut mitenkään sinänsä mitään erinomaisuuttani esiin. Kirjoitin vain miten asiat on kohdallani, enkä sitäpaitsi syö mitä sattuu. Toki geenit ja sairaudet vaikuttavat liikalihavuuteen, mutta suurin osa on itse syypää läskeihinsä

Kateus paistaa läpi vinoilukirjoituksestasi, montakokymmentä liikakiloa sinä kannat mukanasi?

19.9.2012 10:30

Läskistä pääsee, mutta tyhmyys on ikuista, Pyhä Sylvi.
Miten olet ajatellut loukata täällä muita ihmisryhmiä: tupakoitsijoita, himolenkkeilijöitä, alkoholisteja, himouskovaisia, anorektikkoja jne kohtaan, joilla on addikti.
Itse olen oppinut toisten kunnioittamisen ja ihmisyyden arvostamisen. Sinun ja kalstaistesi raukkamaisen käytöksen muita solvaamassa täällä palstalla ei pitäsi saada jatkua itseään arvostavassa lehdessä.
Ja lopuksi, jokin on ihmisellä peruspielessä niinsanotusti, kun pitää solvata muita - se kertoo sinusta aika paljon.

18.9.2012 16:19

Blue Boy, ihmisen ulkonäön arvostelu on aina epäasiallista. Monille elämässä on huomattavavasti tärkeämpiäkin sisältöjä on oman navan ympärillä pyöriminen.

Anu Saagimillekin tiedoksi. Joka muuten voisi vallan mainiosti painua takaisin Viroon ja pois täältä Suomesta älyttömyyksiä laukomasta.

Oma hyvinvointi on toki hyvä syy syödä terveellisesesti, ulkoilla ja liikkua, mutta puntarin lukeman ja peilikuvan tuijottaminen on harvoin tehnyt ketään onnelliseksi. Syömishäiriöiseksi kylläkin, niin että jos siihen helvettiin haluaa, niin aivan vapaasti...

Pieni ylipaino on paljon terveellisempää kuin syömishäiriö, mutta jos lihavuuden takana on psyykkistä problematiikkaa, niin asia on hieman toinen. Myös psyykelääkkeet ja alkoholi lihottavat, ja niiden käyttökin on kimurantimpi juttu kuin tuollainen "ota itseäsi niskasta kiinni"-ohjeistus.

18.9.2012 20:08

Tant Grön: Olen täysin samaa mieltä kanssasi, ehdit kirjoittaa ennen minua juuri samat asiat jotka aioin tänne laittaa.

Sitä paitsi ihmisten syrjintä on rasismista ei, vaan silloin, kun on kyseessä ulkomaalainen.
Kyllä suomalaistakin on varjeltava rasismilta.
Olipa ihminen minkä näköinen tai kokoinen tahansa ei se koko tee häntä yhtään huonommaksi ihmisenä, mutta ulkonäön tähden solvaaja on itse joko tyhmä tai huonolla itsetunnolla varustettu henkilö.

18.9.2012 20:31

Hyvät ihmiset, syökää,juokaa ja nauttikaa tästä lyhyestä elämästä!

18.9.2012 20:43

Ylensyömällä se elämä lyhenee varmasti. Ei se ole miehelle kovin mukavaa, jos joutuu rautakangella naista sängyssä kääntelemään, eikä lukemattomien poimujen välistä löydy mitään.

19.9.2012 11:38

Rambo: Ei ole todistettu pelkästään lihavien kuolevan nuorena, tokihan hoikkana on helpompi elää ja liikkua.
Tunnen ihmisiä, jotka elämänsä olleet ylipainoisia ja eläneet kovin vanhaksi ja ihmisiä jotka aina laihoja ja ovat kuolleet paljonkin nuorempina.
Otetaan yksi esimerkki jonka kaikki varmaan tuntevat, elokuvatähdet ohukainen ja paksukainen, Stan & Ollie, he elivät molemmat yllättävän terveen ja pitkän elämän.
Toinen koko elämänsä laiha luikku ja toinen liika lihava.
Molemmat, kun saavuttivat 90+ ikävuottaan. Eikö se jo riitä?
Ja eivät takuulla olleet kumpikaan tyhmiä, melkoisia neroja molemmat.
Ei ihmisen paino älykkyyttä mittaa.
Mutta ihmisen ulkoisen olemuksen arvosteleminen ja suoranainen irvailu, kyllä kertoo, ettei irvistelijä ole oikein sinut itsensä ja elämänsä kanssa.
Ja älä luule, että itse olen ylipainoinen, olen koko ikäni ollut ja olen normaalikokoa, mutta silti ymmärrän ihmisten erilaisuuden, myöskin ulkoisessa olemuksessa.
Se mikä ihmisessä sisältä kumpuaa on tärkeää, kun lihavalla ja laihalla ihmiselle ovat tunteet ja järki samalla tavalla annettu.

18.9.2012 20:51

Rambo, olet väärässä! Naisen nahka venyy raskaudenkin jälkeen takaisin. Kun
vaan sisältö häviää. Samoin myös miehen jos laihduttaa. Otetaan me vanhemmat rennosti.
Katsellaan vanhoja valokuvia ja sanotaan: Samat luut siellä kuin 40 v. sitten! Vain rokkarit
ovat vanhoina hoikkia riukuja. Mistähän syystä?

18.9.2012 21:02

Raskauden jälkeen yleensä palautuu, mut ei rajun laihdutuksen. Rinnat ainakin naisilla ja miehillä roikkuu varmasti ruttusena. Esimerkkinä jope ruonansuu miehistä, laihtui mutta naiselliset rinnat jäi.
Joten kannattais ajatella kakskertaa, mitä suuhunsa laittaa.
Naisethan perinteisesti ottaa kaiken suuhunsa mitä tarjotaan.

19.9.2012 10:38

Voi Pyhä Sylvi! Ei minun balleriinavartalossani ole enää yhtään ylimääräistä grammaa rasvakudosta. Läskiä ei voi ihmisellä olla, sioilla vain. Toisten ihmisten "läskittely" osoittaa sen, että on itse jotain parempaa. Ainakin omasta mielestään. Kyllä ihminen toisessa ihmisessä ihastuu, tai vallan rakastuu, sieluun, ei ruumiiseen. Näillä Sylveillä ja Ramboilla taitaa olla paha trauma toisista ihmisistä tai rakkaudeton elämä. Voi voi.

19.9.2012 11:49

Aika harva mies pitää laihoista naisista - sen sijaan rintavista miltei kaikki - anorektinen naisihanne on eukkojen ja naistenlehtien itse luomaa kamaa... ehkä naiset tykkää katsella noita luuviuluja lautoja, miehet ei!

19.9.2012 20:16

Joo, naisilla on arvomaailma mennyt ihan sekaisin tasaarvohössötyksineen. Ne ovat tyytymättömiä kun saavat mitä ovat pyytäneetkin.

Peräti kummallista.

19.9.2012 15:08

Onko muuten kellään, oli sitten riuku tai muodokas, pälähtänyt koskaan päähän se, että tärkeintä on pitää itse itsestään? Kylkiluut tai hyytelöt ei haittaa, kun ihminen on iloinen ja ulospäinsuuntautuva.

Liikapaino ei haittaa, jos terveenä pysyy. Sama koskee alipainoa. Siinä välissä on leveä kaista, jossa on turha katsella peiliin tai ahdistua omasta olemuksestaan. Lapset sen tietävät, aikuiset ovat jo unohtaneet. Sen, miten rakastaa ja tulla rakastetuksi ehdoitta.

19.9.2012 19:26

"Lapset sen tietävät, aikuiset ovat jo unohtaneet. Sen, miten rakastaa ja tulla rakastetuksi ehdoitta."

Kunnes koulu kutsuu ja ympäristön paineet kasvavat.
Tiedän tapauksen jossa ekaluokkalaista on kiusattu pienestä pyöreydestään niin että sukuloimassa ollessaan ihmeteltiin miksi hän käy vähän väliä WC:ssä, piilotti ruoat poskeen ja kävi sylkemässä WC:n roskikseen ja piilotti sinne paperien väliin. Kyse ei ollut pahasta ruoasta vaan selvisi sitten ammattiauttajalla että kysymys oli juurikin koulukiusaamisesta.
Surullista kun paine omasta kehosta voi olla noin suuri jo 7-vuotiaana :(

19.9.2012 16:43

Julma-Juha sen kertoi tänään: Soinilla 40 kg ylipainoa! Ei ihme, että sairastelee. Tunnesyöminen on usein ylipainon syynä. Kuten joku jo mainitsikin, tunteeton syöminen on terveellisempää, kuten kokoomuksen juhlissa. No hard feelings, heh!

19.9.2012 17:51

Kaikki totuushan on julma-juhien sanomisissa. Että normaali- tai alipainoisilla ei voi olla esimerkiksi keuhkoputkentulehduksia, allergioita, sappikiviä, luunmurtumia, luulosairauksia, keliakiaa, sokeritautia, syöpää, korvatulehdusta, sressiä jnejne. Että ihan kaikki sairaudet ovat vain ja ainoastaan ylipainoisilla.
Mitä muuta edellinen viestin lähettäjä uskoo kansanedustajien tai muiden luottamushenkilöiden sanominina?

19.9.2012 18:01

Istuva kansanedustaja ja entinen huippu-urheilija tietänee mistä puhuu. Populistipuolueen johtajan palli heiluu ja se sairastuttaa ja pannee ylensyömään. Toiset on juoppoja, toiset syöppöjä. Eikös tää Juha Väätäinen ollut määrä olla Hra Hakkaraisen tukihenkilö juomisesta irtipääsyssä? Sopis varmaan Soinille sitten tukihenkilöksi syömisestä irtipääsyyn. Ettei vaan kävis niinkuin legendan mukaan sille mustalaisen hevoselle: Kuoli, just kun oli oppinut olemaan syömättä;)

19.9.2012 18:06

Klo 18 uutiset sen kertoi, väätäinen on sydämistynyt, kun puoluejohto ei osaa ratkoa ristiriitoja. Väätäinen itse on näemmä vuorovaikutuksen osaamisen ilmentymä: haukutaan heti toisia painon mukaan. Ehkä olikin syytä siirtyä H:gin piirin johtotehtävävistä pois. Soini ottaa asiat asiana, ei alennu väätäisen menoon.

19.9.2012 20:54

Just joo, Tää julma-Juha oli itse tässä taannoin melkoinen läskikasa ja nyt, kun itse on laihduttanut on niin kiukkuinen toisille, kun ei uskalla syödä mitään.
Ainainen nälässä oleminen tekee kiukkuiseksi.
Lihavat ovatkin sen tähden leppoisia.
Yrittääkö Juha kaataa Soinin?
Soini on julma-Juhalle liian kova pala, ei pärjää julma Soinille mittelössä missä järkee tarvitaan.
Enkä ole Persu!

19.9.2012 18:19

Väätäinen on uhka itsevaltiaalle Soinille, se taitaa olla se perimmäinen totuus. Sairastelulla voi voittaa aikaa ja toivoa, että hankalat asiat unohtuvat, eikö niin? Ja syömällä tulee parempi mielikin.

19.9.2012 18:45

Neloset uutisten mukaan väätäinen syyttää vaikeuksistaan soinin ylipainoa.
Hienoa, vai ei.
Väätäinen kertoo paljon itsestään.

19.9.2012 18:45

Neloset uutisten mukaan väätäinen syyttää vaikeuksistaan soinin ylipainoa.
Hienoa, vai ei.
Väätäinen kertoo paljon itsestään.

19.9.2012 18:37

olen mies ja katson ihan muuta kun onko nainen laiha tai sitten pyöreä...

19.9.2012 18:47

Taisi mennä nyt PerSujen kinasteluksi koko keskustelu? Joka aiheeltaan sinänsä
oikea. Miksi kaihoten katsomme näitä 40-50 vuotta vanhoja kuvia itsestämme? Voi, mitä
riukureisiä ja pojatkin silloin kuin Pohjois-Koreasta nykyisin. Esim. Pertsa Reponen ja vaimonsa Angela 1960-luvulta. Mitäs siitä. Kerran kävelin (silloin normaalipainoisena)
erään kaverini kanssa ainakin kolme kilometriä. Tuplapaino ainakin hänellä ja jäin jälkeen.
Jokainen kantaa kilonsa. Ja hautaan joku muu.

19.9.2012 21:10

Ihmiset valittaa koulukiusaamisesta ja työpaikkakiusaamisesta, onko kenties samat ihmiset kiusaamassa, sitten lihavia?

Ajatelkaa nyt pikkasen aikuiset ihmiset, kuinka joku jolla on ylipainoa ehkä rutkastikin, miltä hänestä tuntuu, haluaisi tulla hyväksytyksi siinä missä laiheliinitkin, mutta lihoo , vaan entisestään, kun ei uskalla enää liikkua misään.
Kuntosalillekaan eivät kehtaa mennä, koska sielläkin saa katseita ja jopa sanotaan mitä toikin läski täällä luulee tekevänsä.
Näin kertoi minulle eräs ystäväni joka yritti käydä kuntosalilla saadakseen kroppaansa kuntoon ja ettei laihduttamisesta lähtisi pelkästään lihakset.
Ja tämän takia juuri ylipainoinenhan sitä kuntosalia tarvitsee, niin nämä älynväläykset huutelevat hölmöyksiänsä ylipainoisille ja ovat olevinaan aikuisia ihmisiä!

19.9.2012 21:25

Eikös tämän ketjun otsikko ollut tunnesyömisestä ja siitä syystä ylipaino-ongelmia?
Nyt, kun näitä kommentteja lukee, niin huomaankin, että miehet ovat taaskin kärsineet lukihäiriöstä!
Ei siellä missään lue, että naisten syöminen lihottaa!
Kaikki varsinkin yhden miehen kommentit täällä ovat pelkkää naisten lihavuuden solvaamista!
Lihavia on niin naisissa, kuin miehissäkin, jos olette huomanneet, vai onko putkinäkökin?

19.9.2012 21:27

Eiköhän näillä valtion eläteillä, puoluepukareilla ole omat kuntosalit hulppeissa kodeissaan, tuskin tarttee ahteriaan siirtää yhtään minnekkään. Muuten olen sitä mieltä, että töllistelkööt, keitä huvittaa. Omapa on häpeänsä.

20.9.2012 12:01

Ai, että osasit oikein kohdentaa ylipainoiset omaan luokkaankin.
Luuletko kaikkien ylipainoisten olevan puoluepukareita ja omistavansa näitä hulppeita koteja?
No tiedätkö myöskin mistä puolueestakin ovat nämä pukarit?
Itseäsi saisit hävetä!

19.9.2012 21:39

Korpraalilla ainakin 35 liikaa. Helfvetti mikä riuku vanhoissa kuvissa. Ja 68 alkuaan.

20.9.2012 14:03

Joo, ihan totta se on sellaista ns "säälisyömistä". Kun on jotain herkkuja jääkaapissa, niin tuleehan ne syötyä...

20.9.2012 15:45

On ikävää, kun omakuva ei kelpaa. Jo nuoret kasvuiässä olevat tytöt varttuvat ristiriitaisten ulkonäköpaineiden alla. Kasvava nuori on vaikutteille altis.
Katsokaa Armi Kuuselaa ja muita kauneusihanteita ennen 1970-lukua. Sitten tulivat tikkumallit, Twiggyt ym. vaateripustimet ja kuvia photoshopataan vieläkin hoikemmiksi. Kapeat säkit ja kotelot laskeutuvat em. vaateripustimien yllä kauniisti, mutta eivät välttämättä edellytä suunnittelijoilta anatomian tuntemusta ja kankaanleikkaustaitoja.
Näitä sukupuolineutraaleja poikatyttövartaloita alettiin markkinoida paitsi kauneuden myös terveyden perikuvina. Onko sattuma, että myös anorexia, bulimia ja ahmimishäiriöt ovat yleistyneet. Hollywoodtähti ja entinen aerobickstara Jane Fondakin, terveiden elämäntapojen ikoni, paljasti syömishäiriöongelmansa julkisuudessa (syömään ja sitten oksentamaan).
Anoreksia ja rasvan puute voi johtaa lapsettomuuteen. Onko myös odotettavissa osteoporoosiepidemia? Toisaalta painitaan diabetes II -epidemian ja muiden ylipainoon liitettyjen sairauksien kanssa.
Terveysterrorismi, syyttely, pilkka ja leimaaminen ei ole osoittautunut tehokkaaksi hoito- eikä ennaltaehkäisykeinoksi ja varsinkin kun ns. asiantuntijatkin ovat eri mieltä jopa eri elintarvikkeiden terveysvaikutuksista.
Tarvittaisiinko enemmän suvaitsevuutta ja asenteetonta tietoa?
Tietysti jokainen haluaa tuntea itsensä hyväksytyksi. Ulkoisen olemuksen merkitys vaan on kasvanut kuvallisen viestinnän ja uusien medioiden ylivoiman myötä. Kauneusihanteet sinänsä ovat vaihdelleet eri aikakausina ja ovat myös kulttuurisidonnaisia.
Letkauksiin hoikista viru- ja itätytöistä voisi ehkä todeta, että ei ole tuohesta suu sielläkään ja kiloja näyttää useinkin kertyvän, jos läntisiin ruokapöytiin pysyväisluonteisemmin pääsee/joutuu.

21.9.2012 21:58

Miksi kaikki katsovat oikeudekseen mollata, vähätellä, panetella ja ivata ylipainoisia ihmisiä. Saisitte hävetä joka iikka.

Jos olet hoikka, muista: hoikkuus ei ole saavutus eikä mitään ihmeellistä, se on vaan ominaisuus niinkuin lihavuuskin. Emme voi olla samanlaisia.

21.9.2012 22:31

Väärin XXL. Se on nimenomaan saavutus. Saisin syömällä sopimatonta ruokaa itseni myös XXL:ksi, mutta kun on riittävästi älliä, niin en ole sellainen, enkä tule sellaiseksi.

Saavutus on pitävä itsekuri, ja siten välttää kaikkea roskaruokaa ja kaikenmaailman äklöjä kermabaakkelsseja, karamellejä, limpparia jne jne

11.6.2013 13:22

Hmm, vai että hoikkuus on ominaisuus niinkuin lihavuuskin. Juu, mutta kyllä niihin ominaisuuksiin voi vaikuttaa. Kaikki lapset on yleensä syntyessään n. 50 cm pitkiä ja painavat n. 3,5 kg. Mitenkäs siinä ominaisuus sitten muuttuu? Itsestä se lihavuus / laihuus useinmiten on kiinni, turha siinä on hidasta aineenvaihduntaa tai painavia luita syyttää. Kun katsoo mitä suuhunsa pistää ja miten liikkuu niin hoikkana pysyy. Ok, sairaudet on asia erikseen mutta väitän että 90 % lihavista ihmisistä vaan yksinkertaisesti syövät mitä sattuu ja lopun aikaa makaavaat tekemättä mitään.

21.9.2012 23:15

Kermabaakkelsit ja limsat on hyviä, ja jos niitä kerran on, ja on varaa ostaa, niin siitä vaan! Joku voi olla laiha kuin lappalainen eikä sillekään mitään voi, jos geenit niin määrää. Säälittää vaan, joidenkin laihuus, etteivät edes syömällä saa itseään ihmisen näköisiksi. Esim. tuo Englannin herttuatar Katherine, jonka rintakuvista niin mölytään: eihän nälkiintynyt riuku herätä muuta kuin säälin tunteita. Eikö siinä hovissa ole edes ruokaan varaa?

23.9.2012 09:19

Kuten täällä jotkut kirjoittivatkin, on ylipainoisuuden takana monia muitakin tekijöitä kuin syöminen/juominen. Tunnen useampiakin ihmisiä, joille painonnousua on aiheuttanut heille määrätty välttämätön lääkitys, tai sitten itse sairaus. Monet mielialalääkkeetkin lihottavat. Minulla oli luokkakveri, joka söi kuin lintu (ei haaskalintu), ja kuitenkin hän oli aina hyvin lihava. Samanlainen ruumiinrakenne oli tämän tytön äidillä, muttei isällä. Myöhemmin tämä tyttö kouluttautui lääkäriksi, eikä siis varmaankaan lihavuus jatkunut tietämättömyyden takia.
Muistelen lukeneeni, että lihavuutta voivat aiheuttaa jopa sairastetut virustaudit.
Ei siis jokainen kadulla vastaan kävelevä pulska lähimmäinen ole itsekuria vailla oleva syöppö. Huomaavaista käytöstä ja kohteliaisuutta kannattaa osoittaa kaikille kanssaihmisillemme, painoindeksistä riippumatta. Kukaan ei varmaankaan ole täydellinen.

17.2.2013 15:52

Ihmiset välillä ottaa asioita myös aikalailla liian tosissaan. Ei se ole niin vakavaa vaikka paino on vähän yli normaalin, kuhan liikkuu ja pitää kunnosta huolta. Itse laskin, että oma indeksi on 27 ja en ole yhtään huolissani. Laskurin ( http://www.painoindeksi.fi/ ) mukaan ei kylläkään montaa kiloa tarvisi pudottaa normaalipainoon. Ennemmin kuitenkin keskittyisin, että liikkuu normaalisti eikä ole sohvaperuna!

28.5.2013 19:27

Samaa mieltä minäkin. Olen tavannut joskus yli 100kiloiselta näyttävän naisen ja hän täytti 90 v. Ei painon pitäisi huolta tuottaa niinkään, koska tyytyväisyys elämään lisää ikää enemmän.

18.2.2013 02:39

Kyllä tärkeintä elämässä on saada paistaa läskiä voissa ja kattaa se suolapedille lautaselle, koristeeksi käristettyä pekonia ja siankorvia...ai ai ai....siihen tykö hyytävän kylmää vodkaa, toki pullollinen ja palan painikkeeksi 12 litraa olutta!!! Katsella ikkunasta neonpellejä huhkimassa ja tekemässä itsestään Kauniita ja Laihoja...häh häh...kaataa vielä paistovoit ranskanleivän päälle ja pyyhkiä rasvaíset hoikat sormet verhoihin...

28.5.2013 15:12

Itse olin kauan aikaa ylipainoinen ja kyllä ne ongelmat tosiaan on enemmänkin korvien välissä. Kevään aikana olen pudottanut painoa reilusti ja ainakin tämän sivun mukaan mennään jo normaalipainon puolella, bmi 24.7 http://www.laskepainoindeksi.fi/

28.5.2013 19:19

Niin minäkin olen ollut ylipainoinen monta kertaa ja myös saanut laihdutettua normaaliin painoon, mutta 1990-luvulla tuli liian pitkään kestänyt stressi ahdistavan pienten tuki-palkkojen ja lyhyiden pätkätöiden takia, joita kesti yli kymmenen vuotta, kunnes sairastuin aineenvaihdunnan häiriöön tai sairauteen ja laihtuminen on kovin vaivalloista, vaikka kuinka teen parhaani, niin paino on pudonnut korkeintaan 3 kg/vuodessa. Verenpaineeni on kovin alhainen ja alkaa pyörryttää herkästi, jos liian raju pudotus painossa on. Olen aina ollut raitis ja pitänyt kunnostani huolta, liikkumalla. Aineen-vaihdunnan häiriö aiheuttaa nivelrikkoa, mikä rajoittaa myös runsasta liikkumista. Vielä pitäisi pudottaa noin 20kg.

28.5.2013 18:04

Ei lihoo millään...alkaa tuo paistettu läski jo kyllästyttää, mutta onneksi on kaappi täynnä siankorvia, jotta voin paistaa ne ihrassa ja kastaa suolavatiin ja lämpimällä whiskyllä huuhtoa tuon ihanan makupalan alas...eikä lihoo millään! Jälkiruoaksi taidan ottaa vielä tuon 2,3 kg:n ylikypsän siankyljen uunista - voissa tirisee kivasti...ai ai ai...

11.6.2013 17:00

Faktahan kuitenkin lienee se ja minkä voivat kaikki sanoa, että lihavat ovat monasti suoraan laiskempia ja siinä se lopputulos seisoo. En ottaisi koskaan lihavaa töihin, kun en voi olla varman hänen suoriutumisestaan.

11.6.2013 20:43

En ottaisi koskaan salaatinsyöjää töihin, kun en voi olla varma(n) hänen suoriutumisestaan. Dieettipellet ovat pääsääntöisesti kiinnostuneita vain itsestään eivätkä ehdi ajatella työasioita ja aina pitää olla naurettavan tarkat rehuhetket sekä 500:s vesipullo pöydänkulmassa kastelemassa tietojärjestelmiä. Kunnon sianläskinsyöjä on upea työmies, sillä hän ahmii 2,5kg:n liha-annoksen nopeasti kun ehtii ja sitten taas painaa duunia ilman vesipullorallia - kaffin nauttii toki ja on sen ansainnutkin...pomo tykkää!

Samaan aikaan salaattisyöppö ja vesipullovöhjäke katselee itseään peilistä ja hommat seisoo - liian laihat ovat riski työelämälle!

1.7.2013 15:35

Äidin raskaudenaikainen tupakointi pilaa lapsen terveyden, mikä ilmenee muun muassa lapsen liiallisena lihomisena aikuisena.

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.