Kehäradan ongelmat uhkaavat jo asuntomessuja – ”Koko messut kohta vaarassa”

Helsinki-Vantaan lentoaseman maaperästä tihkuvat glykolin hajoamistuotteet ovat sotkeneet juna-aseman työaikatauluja. Kuvassa Aviapoliksen asema.

Johanna Erjonsalo

ARVOITUS Juna-aseman valmistumisajankohtaa ei tiedä kukaan.

Vantaan kaupunki haluaa kehäradan käyttöön heti heinäkuun alusta riippumatta siitä, valmistuuko lentoaseman juna-asema tuohon mennessä vai ei.

Kehäradan varteen sijoittuvassa Kivistön kaupunginosassa alkavat samaan aikaan Vantaan asuntomessut.

Liikenneviraston kantana on puolestaan tähän asti ollut, että rata otetaan käyttöön vasta sitten kun kaikki asemat ovat valmiina ja käyttökunnossa.

Suurempi imagotappio olisi se, että rataa ei ollenkaan otettaisi käyttöön.”

 

 

Vantaan maankäytön ja rakentamisen apulaiskaupunginjohtaja Juha-Veikko Nikulainen pitää kuitenkin selvänä, että asuntomessut ajavat lentoaseman valmistumisen edelle.

 

– Meille on tärkeämpää, että juna ajaa lentoaseman tunnelin läpi vaikka pysähtymättä kuin se, että koko kehäradan käyttöönotto viivästyisi usealla kuukaudella.

Nikulainen pitää lentoasemalla tapahtuvaa ”läpiajoa” kahdesta pahasta selvästi pienempänä.

– Suurempi imagotappio olisi se, että rataa ei ollenkaan otettaisi käyttöön, hän sanoo.

Helsinki-Vantaan lentoaseman maaperästä tihkuvat glykolin hajoamistuotteet ovat pahoin sotkeneet juna-aseman työaikatauluja. Kukaan ei tällä hetkellä osaa varmasti sanoa, valmistuuko asema ajallaan ja voidaanko se ottaa käyttöön määräaikaan mennessä.

Vantaan osuus 800 miljoonan euron hankkeesta on liki 250 miljoona euroa. Kustannukset ovat matkan varrella nousseet huomattavasti.

Kivistön juna-asemalla on Vantaan asuntomessujen logistiikan kannalta keskeinen merkitys, Vantaan asuntomessujen johtaja Paavo Hiltunen muistuttaa.

Hän arvelee, että jopa puolet pääkaupunkiseudulta tulevista messuvieraista käyttäisi kehärataa.

– Tilanne näyttää todella huolestuttavalta. Tässähän ovat kohta koko messut vaarassa, Hiltunen sanoo.

Hänen mukaansa aseman valmistuminen on messujen onnistumisen kannalta avainkysymys.

– Koko Kivistön kaupunginosan liikennöinti perustuu tavalla tai toisella kehärataan. On ehdottoman tärkeää, että juna kulkee messualueelle ajallaan, Hiltunen painottaa.

Vantaa maksaa satoja miljoonia

Vantaan kaupunki maksaa kehäradan rakentamisesta lähes 250 miljoonan euroa.

Valtion osuus rakentamiskustannuksista on liki 510 miljoonan euroa. Alun perin valtio varautui rahoittamaan hanketta 416 miljoonalla eurolla.

Lisäksi valtion omistama Finavia maksaa lentoaseman sijoittuvasta tunneliasemasta 30 miljoonaa euroa.

Kehärata-projektin kokonaiskustannusarvio on lähes 800 miljoonaa euroa.

Kehäradan rakentaminen alkoi keväällä 2009. Liikennöinti radalla alkaa näillä näkymin ensi vuoden heinäkuussa.

Lisää aiheesta

Viivästyykö kehärata? Glykoli yhä iso haitta Helsinki-Vantaan asematyömaallaLentokentän päästöt huolestuttavat – glykolijäämät valuvat vesistöihinYle: Glykolia vuotaa edelleen kehäradan tunneliinKehäradan valtava glykolilasku jaetaan puoliksi Finavian ja Liikenneviraston keskenKehäradan glykoliongelma ratkaistaan betonillaGlykoli heikentää kehäradan tunnelin rakenteita
Written by:

Juha Salonen

Ota yhteyttä