Halpahallit menestyvät vaikeinakin aikoina – tästä se johtuu

Eeva Manssila (oik.) tuli Kallion Saiturinpörssiin ostamaan joulupakettien pakkaustarvikkeita. Samalla tuli katsastettua keittiövälineiden tarjonta. –Käyn täällä aika usein, kun tämä on työmatkan varrella ja valikoimat ovat hyvät, hän perustelee.

Päivi Tuovinen

MENESTYJÄT Tavaratalokauppa hyytyy, mutta konstailematon perustavara myy. Raha kilisee suomalaisille perheyrityksille.

Kallion Saiturinpörssissä ovi käy tiuhaan. Väki pujottelee kapeilla käytävillä, joilla mahtuu hädin tuskin ohittamaan toisen.

Täyteen lastatut hyllyt ulottuvat lattiasta katonrajaan.

– Kallion myymälässä on vanhan kyläkaupan tunnelmaa, toimitusjohtaja Miika Ranta nauraa.

Saiturinpörssi kuuluu halpahalliketjujen laajenevaan joukkoon, joka on ottanut markkinat haltuunsa muutamassa vuosikymmenessä.

Halpahallit asemoituvat ruokakauppojen ja tavaratalojen väliin. Ne myyvät arjen tarpeellista tavaraa, jota ei välttämättä muista kaupoista saakaan.

Halpahallien ei tarvitse pelätä edes nettiä, sillä kuka tilaisi ikkunatiivisteen tai pulloharjan verkkokaupasta?

Onko halpakauppa halpa?

Halpakauppojen salaisuus on poistoerissä, joita ne metsästävät markkinoilta. Nykyisin poistoeriä on helppo löytää.

– Ne ovat tuotteita, joita asiakkaat eivät enää osta normihinnoilla. Ne ovat jääneet käsiin valmistajille ja toimittajille, Ranta kertoo.

Saiturinpörssi ostaa tavaraa suoraan myös kaukoidästä 14 itsenäisen kauppiaan maahantuontiyhtiön kautta.

Näin halpahallit pystyvät myymään osan tuotteistaan halvemmalla kuin muut.

– Sitten on kärkituotteita, joissa hinnat ovat niin kilpailtuja, että meillä on samat hinnat kuin muuallakin – ellei näissäkin eriä ole tarjolla.

Hinta on halpahallien keskeisin kilpailukeino, vahvistaa Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulun palvelujen ja kaupan professori Hannu Saarijärvi.

– Koko organisaatiolle on tehty selväksi, että kaikessa mennään hinta edellä.

– Ostetaan isoilla volyymeilla, logistiikka ja varastonhallinta ovat tehokkaita, kaupan ilme ja markkinointi tukevat hintamielikuvaa.

Saarijärvi huomauttaa, että hintamielikuva ja todellinen hintataso voivat erota toisistaan.

– Harva kuluttaja pystyy oikeasti vertailemaan hintoja kokonaisuutena, hän väittää.

Hintavertailussa pitäisi huomioida, että kuluttaja maksaa myös kaupan sijainnista ja palvelutasosta.

Harva mieltää, että halpahalliketjut ovat pääosin kotimaisia perheyrityksiä ja monet ovat lähtöisin maakunnista.

Hong Kong on vantaalainen yritys, Saiturinpörssi helsinkiläinen.

(Korjaus 7.1. klo 15.19: Poistettu pääjutun tekstistä Puuilo, joka oli mainittu virheellisesti vantaalaiseksi yritykseksi. Kotipaikka on Kajaani.)

Halpakauppa on miljardibisnestä

Tokmanni, perustettu 1989, pääomistajat Nordic Capital ja Seppo Saastamoisen Rockers Tukku, liikevaihto 734 miljoonaa euroa (2014)

Kokkolan Halpa-Halli, 1969, Ylisen perhe, 295 miljoonaa

Broman-Group (Motonet), 1965, Bromanin perhe, 235 miljoonaa

J. Kärkkäinen, 1988, Juha Kärkkäinen, 153 miljoonaa

Hong Kong, 1989, useita henkilöomistajia, 138 miljoonaa

Puuilo, 1982, Sentica Partners, 63 miljoonaa

Ale-Makasiini, 1985, Riikosen perhe, 18 miljoonaa

Saiturinpörssi, 1992, Karin ja Rannan perheet, 9 miljoonaa

Written by:

Jukka Hämäläinen

Ota yhteyttä