Ahkera pyöräilijä kehitti uudenlaisen kaupunkipyörän – käytti apuna 3D-tulostinta

Kim-Niklas Antin suunnitteli työmatkoille uuden kaupunkipyörän, joka ei vie paljoa tilaa metrossa. Pyörää on työstetty verstaassa Otaniemessä.

Klaus Nurmi

Hiilikuituinen kaupunkipyörä on kevyt kuin kilpapyörä, alle seitsemän kiloa, esittelee Kim-Niklas Antin.

Klaus Nurmi

Pyörän putkien liitoskohtien eli muhvien muotit tehtiin 3D -tulostuksella. Putkien kulmat on suunniteltava huolella.

Klaus Nurmi

Kim-Niklas Antin viimeistelee kaupunkipyörää ensi viikonlopun messuille Vantaalla.

Klaus Nurmi

Hiilikuituputkien liitoksetkin on laminoitu hiilikuidulla. Putkien kulmat ovat oleellinen osa pyörän suunnittelua.

Klaus Nurmi

Otaniemessä sijaitsevassa verstaassa on rakennettu metroon hyvin mahtuva polkupyörä, joka ei ole taittopyörä.

Uudenlainen kaupunkipyörä on myös kevyt – painoa on karvan alle seitsemän kiloa. Kim-Niklas Antin kannatteleekin kehittämäänsä fillaria yhdellä sormella.

– Taittopyörän runko on kahdessa osassa, mikä heikentää sen jäykkyyttä. Tässä runko on yhtenäinen ja 50-millinen viistoputki pitää sen tukevana, hän esittelee.

Sporttinen pyörä näyttää pienehköltä, mutta Antinin mukaan se on suunniteltu hänen pituiselleen polkijalle, eli 180 -senttiselle. Temppupyörästä ei ole kyse, vaan kulkupelistä työmatkoille, joissa yhdistyvät julkinen liikenne ja pyöräily.

Kaupunkipyörän varsinainen juju näkyy putkien liitoskohdissa ja niiden kulmissa.

Liitosten eli muhvien muotit on tehty 3D-tulostuksella.

– Muotit voi tulostaa ihan kotiprintterillä. Vaikeus on siinä, että liitokset ja niiden kulmat pitää osata suunnitella ja se on tehtävä tietokoneella, Antin kertoo.

3D-tulostuksen etuja on, että suunnitteluvirheet eivät maksa kuin hieman aikaa ja muutaman euron.

Liitokset on laminoitu hiilikuidulla. Antin naurahtaa, että laminoinnin jälkikovettaminen tehtiin 80-asteisessa saunassa.

Diplomi-insinööri Antinilla on työn alla hiilikuituun liittyvä väitöstutkimus Aalto-yliopiston konetekniikan osastolle.

Myös pyörän runko on hiilikuituputkea, mikä on tavanomaisempia materiaaleja kalliimpaa.

Pitkäikäinen, parin tuhannen euron arvoinen fillari ei kuitenkaan ole kallis, jos sen näkee auton korvaajana, katsoo Antin. Hänellä ei ole autoa, vaan sen sijaan viisitoista polkupyörää.

– Olen pyöräillyt kolmevuotiaasta. Pyöräilen ympäri vuoden, Espoon pyöräparoniksikin kutsuttu Antin kertoo.

Oman polkupyörän suunnitteleminen on hänen unelmansa. Kaupunkipyörän esikuvana oli minivelo-pyörä, johon Antin halusi tuoda modernia kierrettä hiilikuidun ja 3D-printtauksen kautta.

– Japanissa pyörissä käytetään jonkin verran hiilikuitua. Euroopassakin sitä käytetään kyllä, mutta minivelot eivät ole niin suosittuja.

Antin arvelee isojen pyörävalmistajien olevan liian varovaisia tarttuakseen uudenlaisiin pyöräkonsepteihin. Pienille pyörävalmistajille konsepti voisi sopia.

Vantaalla ensi viikonloppuna messuilla esiteltävä kaupunkipyörä on tehty ideas2cycles -yhdistyksen nimissä.

Antinin perustama yhdistys on kuuden vuoden aikana rakentanut kaksikymmentä pyörää. Jäsenissä on muun muassa komposiittien ja lujuuslaskennan osaajia.

Messuilla on myös yhdistyksen räätälöimä triathlon-pyörä.

– Teemme pyörät talkoohengessä ja haluamme levittää tietotaitoa pyöränrakennuksesta, Antin toteaa.

Esillä messuilla

Uusi kaupunkipyörä käy työmatkoille, joissa osa matkasta tehdään esimerkiksi metrossa.

Vaihteettomassa pyörässä on 20 tuuman renkaat ja akseliväli on noin 40 senttiä lyhyempi kuin tavallisessa pyörässä.

Pyörä painaa 6,9 kiloa.

Espoolainen ideas2cycles -yhdistys esittelee kaupunkipyörän ensimmäisen kerran Nordic3Dexpossa -messuilla Vantaalla.

Messut järjestetään 19.-20. toukokuuta Energia Areenalla.

Lisää aiheesta

Kuvat: 3D-tekniikka tuli kauneussalonkiin – "Täydellisemmät kulmakarvat kuin pigmentoinnilla"3D-tekniikka hiipii nyt hammashoitoon – luvassa halvempia hintojaTässäkö uusi villitys? 3D-näköispatsaista povataan hittiäMyyrmäen kulmat uusiksi 3D-pelillä – asukkaatkin pääsevät kertomaan mielipiteensä
Written by:

Klaus Nurmi

Ota yhteyttä