Tässä taitaa tulla Suomen kuvatuin auto – ravintolan himottu lemmikki kääntää katseet

Zum Beispielin Citroen Camionette -kahvila kääntää päitä Välikadulla. Oikealla ravintoloitsija Anton Frankenhaeuser.

Jyrki Hämäläinen

Lisa Andersson (vas.) ja Elin Matsson hymyilevät Zum Beispielin Camionette-kahvilassa,

Jyrki Hämäläinen

Zum Beispielin Citroen on täysin ajokuntoinen, mutta Anton Frankenhaeuserin mukaan meteli on sisällä hirmuinen.

Jyrki Hämäläinen

 

Ravintola Zum Beispielin edustalle Porviin Välikadun alkupäähän on parkkeerattu sinivalkoinen ajoneuvo, jolla on ensi kesän jälkeen hyvät edellytykset olla Suomen kuvatuin auto.

Ravintola hankki kahvilakäyttöön himoitun ja legdendaariseen maineeseen nousseen sympaattisen aaltopeltipakettiauton Citroen Camionetten.

– Metsästimme tällaista pitkään. Sitten yhtäkkiä auto tuli vastaan Suomessa. Haimme tämän Savonlinnasta, ravintoloitsija Anton Frankenhauser sanoo silmin nähden tyytyväisenä.

– Ei se montaa tuntia ehtinyt tässä olla, kun siitä oli otettu ainakin 40 kuvaa. Ihmisten suupieliin leviää hymy, kun he kulkevat tästä ohi ja näkevät auton.

Vielä ilman lempinimeä oleva autovanhus on ollut Porvoossa nyt kolmisen viikkoa. Se toimii Zum Beispielin terassin tukikohtana ja on auki silloinkin, kun itse ravintola on kiinni, kuten sunnuntaisin. Auto on käytössä myös talvisaikaan.

– Teemme autolla myös keikkaa. Silloin tällöin tulee soittoja, että tämä haluttaisiin saada joihinkin tapahtumiin.

Autosta saa suoraan juomia ja pikkupurtavaa. Myyjäyrityksellä sattui olemaan Savonlinnassa myös panimo, joten Zum Beispiel päätti hankkia sieltä myös omaa Porvoo-olutta.

Suurin osa vielä jäljellä olevista H-sarjan Citroeneista löytyy tietenkin Ranskasta, mutta niitä myytiin aikanaan paljon myös Benelux-maihin. Raadoistakin pitää maksaa tuhansia euroja. Euroopassa pelkkä paljas kunnostettu korirunko moottoreineen voi maksaa jopa 30 000 euroa.

Euroopassa on muutama yritys, joka restauroi ja rakentaa tilankäytön tehokkuudeltaan nykymittapuunkin mukaan ylivoimaisia autoja kahvila- ja ravintolakäyttöön. Niiden hinnat ovat varustelusta riippuen 45 000–110 000 euroa.

Zum Beispielin Camionettessa on vanhemmista malleista poiketen yhtenäinen tuulilasi. Se on vuosimallia 1975 ja aito Suomi-auto. Se myytiin alkujaan Pohjanmaalle hevoskuljetusautoksi. Sieltä auto päätyi Sipooseen, jossa se korjattiin jälleen ajokuntoon. Auto myytiin Savonlinnaan ja muutettiin kahvilaksi muutama vuosi sitten.

– Sanoin myyjälle, että ajan auton Porvooseen. Hän totesi, että älä aja, joten se tuotiin kuorma-autolla. Auto on silti täysin ajokuntoinen, mutta sisällä on kauhea meteli ja turvallinen nopeus on enintään 60 km/t. Olemme vähän maalanneet autoa, mutta vuoden kuluttua sitä pitää restauroida, Anton Frankenhaeuser sanoo ja näyttää haurasta ikkunatiivistettä.

Camionettet ovat harvinaisia näkyjä, mutta lähin samankaltainen auto löytyy niinkin läheltä kuin Loviisasta Janne Sinisalon Varma Nakki -yritykseltä.

Citroen Camionette

Citroënin etuvetoinen H-sarja, lempinimeltään Camionette, tuli markkinoille vuonna 1947 ja säilyi tuotannossa vuoteen 1981 jokseenkin samanlaisena.

Auton tilankäyttö on edelleen vailla vertaa. 428-senttisessä autossa on seitsemän kuution täysin suorakulmainen tavaratila, jonka pohja on erittäin alhaalla.

Auto sai lämmityslaitteen 1966 ja 57 hv:n dieselin 1968. Vaihteisto oli loppuun saakka 3-pykäläinen.

Erityispiireitä on askeettinen ohjaamo.

Written by:

Jyrki Hämäläinen

Ota yhteyttä