Piilota X Palauta

Jehovan todistaja otti ateistin silmätikukseen

Paikalliset 11 Kommentoi

Jehovan todistajista on tullut riesa Viertolassa asuvalle rouvalle. Kun uskontokunnan edustaja ensimmäisen kerran vieraili ovella, rouva ilmoitti olevansa ateisti, ja ettei ole kiinnostunut Jehovan todistajista.

Päästäkseen eroon kutsumattomasta vieraasta hän otti vastaan tarjotun Vartiotorni-lehden.

Jonkin ajan kuluttua liikkeen lähetystyöntekijä tuli uudestaan. Tällä kertaa rouvalle tyrkytettiin Herätkää! -lehden teemanumeroa, jonka aiheena oli ateismi.

Nyt rouva ihmettelee, pitävätkö Jehovan todistajat kirjaa jututtamistaan ihmisistä, ja onko hän joutunut jonkinlaiselle mustalle listalle.

Jehovan todistajien tiedottaja Veikko Leinonen kiistää, että yhteisö pitäisi kirjaa kotikäynneistä.

– Emme pidä. Kyseessä on sattuma. Ateismista kertovaa lehteä on tarjottu siksi, että se on hiljakkoin ilmestynyt. Ei niitä tarkoitushakuisesti lähdetä kenellekään viemään.

Leinonen keksii peräkkäisille käynneille yhden mahdollisen selityksen.

– Meillä on tapana vaihtaa alueen vastuuhenkilöä aina, kun se on käyty läpi. Todennäköisesti uusi henkilö on sattunut piakkoin samoille oville.

Leinosen mukaan evankelista, joksi ovilla vierailevia edustajia liikkeessä kutsutaan, saattaa itse pitää kirjaa osoitteista, joissa ei ole ollut ketään kotona.

– Tavoitteena on, että kaikki taloudet käydään läpi kerran vuodessa.

Jehovan todistajat harjoittelevat ihmisten kohtaamista koulutuksissa. Ohjeena on, että jos henkilö ei ole kiinnostunut keskustelemaan uskonasioista, häntä ei häiritä sen pitempään.

– Emme halua ärsyttää. Jos jotakuta ei kiinnosta, tilanne on päivänselvä.

Olisiko evankelista voinut tulkita lehden vastaanottamisen suostumukseksi jatkoyhteydenpitoon?

– Ei se ole signaali. Lehtiä ei myydä, vaan ne annetaan ilmaiseksi.

Miten toivotte, että evankelioinnin torjuva henkilö ilmaisee kieltäytymisensä?

– Ihan ystävällinen sanominen riittää. Saa hymyilläkin – puolin ja toisin.

Jos Jehovan todistajien evankelistan kutsuu sisälle, Leinosen mukaan hänet on ohjeistettu herättämään keskustelua Raamattuun liittyvistä kysymyksistä.

– Sellaisista kuin miksi maailmassa on pahuutta? Millaisia ovat Raamatun lupaukset paratiisista? Mitä tapahtuu kuolemassa?

Vastauksia on tarkoitus etsiä yhdessä tietyistä raamatunkohdista. Poistuessaan evankelista jättää kotiin lehtiä.

– Keskustelun pituus vaihtelee, mutta pääsääntö on, että se pysyy lyhyenä.

– Kannattaa muistaa, että keskustelu jännittää usein evankelistaa yhtä paljon kuin kohdetta, Leinonen sanoo.

Jehovan todistajat

Liike perustettiin Yhdysvalloissa 1884.

Opin mukaan maailma tuhotaan hyvin pian ja korvataan paratiisimaalla.

Uskovat, että tulevassa Harmagedonin sodassa Jumala säästää vain Jehovan todistajat.

Pohjaa oppinsa omaan raamatunkäännökseensä Uuteen maailmaan.

Tutkijat arvostelevat käännöstä Jehovan todistajien oppeja tukeviksi.[

Useimmat kirkot eivät pidä heitä kristittyinä.

19 000 jäsenellään Suomen kolmanneksi suurin rekisteröity uskonnollinen yhteisö.

Vantaalla 2 000 jäsentä viidessä seurakunnassa.

Kommentti: Hopi hopi ovenpieliä tutkimaan

Jehovan todistajat lienevät ainoita, jotka enää käyvät pimputtelemassa kaikkien ovikelloja. Kaupustelijat siirtyivät nettiin enkä ainakaan omalla ovellani ole tavannut vuosiin Yhteisvastuu- tai sotaveteraanikerääjiä.

Ehkä siksi Jehovan todistajiin liittyy villejä huhuja. Kuten että he merkkaisivat oven pieleen ristejä, plussia tai miinuksia. Asiasta löytyy runsaasti nettikeskustelua, jossa ilmiötä todistellaan tai väitetään pupuksi.

Totuus selviää syynäämällä säännöllisesti omat ovenkarminsa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että mahdolliset merkit voivat olla jonkun pilailua :)

On luonnollista, että evankelistat pitävät itsellään kirjaa, kenen ovella on käyty ja ketä ei ole tavattu. Sen sijaan yhden käynnin on riitettävä, kun kohde vaikka epäselvästikin kieltäytyy.

Hymyillä voidaan puolin ja toisin. Se ei velvoita mihinkään.

Jukka Hämäläinen

jukka.hamalainen@lehtiyhtyma.fi

Kutsutko Jehovan todistajan sisälle kotiisi? Ota kantaa!

11 kommenttia Kommentoi
toimitus

Kommentit

19.7.2012 18:41

Tietosuojavaltuutettu on juuri antanut langettavan päätöksen jehovantodistajista.
Toiminta alkaa ns rakkauspommituksella, hyväksyvästi suhtautuva saa vähitellen opit mukana ja kasteen jälkeen alkaa täysi velvollisuus omaan värväykseen.
Jehovantodistajat ovat uskontojen uhrien tuki r.y:n suurin asiakasryhmä

19.7.2012 23:40

Jos haluaa saada kiihkottoman mutta asiantuntevan kuvan Vartitorniseuran historiasta ja miten se eroaa kristinuskosta niin suosittelen lämpimästi Pasi Turusen Vartiotorni-valtakunta uudessa valossa-kirjaa sekä veljesseura.org nettisivustoa jossa entisiä ja (ehkä) nykyisiä jehovantodistajia juttelee yms.

20.7.2012 15:37

Mihinkään kirkkokuntaan kuulumattomana ja mihinkään yliluonnolliseen uskomattomana paheksun syvästi sitä, että mitään ideologiaa lähdetään levittämään ihmisten koteihin. Joitakin vuosia sitten myös meidän porrashuoneeseen asuntojen ovien lehtiluukkuihin oli kiinnitetty pienet hintalaput kera punaisten tushikynämerkinnöin. Irroitin lapun omasta ovestamme.

Kotini on linnani, ja ynseän kohtelun saavat ne, jotka linnarauhaa yrittävät rikkoa.

Ja tämä koskee myös puolueita. Turha tuputtaa mitään ameriikkalaista ovelta ovelle kampanjointia. Jos oman puolueen edustaja tyhmästi menettelisi, niin ystävällisesti häntä ojentaisin, mutta vieraitten puolueitten edustajat saavat yhtä ynseän kohtelun kuin mormoonien, jehovan todistajien ym. edustajat. Näin on närehet.

20.7.2012 18:01

Minä olen kieltänyt jo aikoja sitten tulemisen minun luo noiden hömppä juttujen kanssa ja toimii naapurissa näitä asuu elikkä en edes keskustele niistä jutuista ja hyvin tulemme toimeen.

21.7.2012 11:15

Tuo ikävää esimerkiksi jehovantodistajissa, kun ateistia tai johonkin kirkkoon kuulumatonta pitävät "pöljänä". Moni "pöljä" osaa Raamatun jopa ulkoa, muttei se hehkuta X yksilöä alkaan uskovaisiin kuuluvaksi.

Pitkä kristillisen kirkon historia taantumuksineen ja uskonsotineen tekee jo kristinuskoista vieroksuttavan.

Tuokin myös vaivaa - " kun raha kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa"

21.7.2012 13:18

Suosittelisin teille joita nämä uskon asiat kiinnostavat Jonas Gardellin kirjaa Jeesuksesta. On nykyisin saatavissa myös suomeksi mutta kannattaa lukea ruotsiksi jos
mahdollista. Kirjoittaja elää yhteiseloa ruotsinsuomalaisen Mark Levengoodin kanssa
joten ennakkoluuloton ote lukijalta ei haittaa mutta on hyvin palkitsevaa. Kirjailija on saanut Ruotsin kirkon palkinnon.

25.8.2013 09:49

Hölynpölyä, kyllä nuo todistajat pitävät kirjaa kenen luona on käynyt.
Meillä nuo todistajat kävivät ensimmäistä kertaa, jolloin selvästi sanottiin että ei meitä kiinosta ja mieheni on muslimi ja kertoi mistä on kotoisin ja miksi hänellä on jo uskonto.
No parin viikon kuluttua ovelle tuli taas todistajat, tällä kertaa toiset todistajat. Mieheni oli silloin töissä jolloin menin avaamaan oven, ei ovesta nähty keitä he olivat koska mitään vihkoja/kirjaa ei ollut näytillä.
No, ensimmäinen kysymys jota he tulivat kysymään oli: "onko sinun miehesi marokosta kotoisin mutta puhuu myös espanjaa?"
Menin ihan sanattomaksi että miten ihmeessä nuo tietää tosta! Järjetöntä!
Olin ystävällinen ja otin vastaan papereita sun muita joira heitin heti roskikseen kun olivat lähteneet. Sanoivat että tulisivat toiste takaisin puhumaan mieheni kanssa.
No tänään nuo tulivat taas, mutta en avannut ovea kun en jaksa enää kuunnella valheita ja saarnauksia. Huhhuh.

Ei todistajat muka pidä kirjaa? Kyllä pitää ihan selvästi, kun kotikäynmit valitaan ja pistettiin meidän koti oikein listalle!
Typerät todistajat, sen lisäksi että vieläkin ottavat ihmisten henkilötietoja ja numeroita ilman lupaa. Tekevät kaikkensa jotta ihmiset liittyvät mukaan. Ehkäpä myös niin epätoivoisia että nuolee toisten kenkiä saadakseen heidät mukaan.

25.8.2013 12:11

Viime keväänä tuli rapussa vastaan pari jehovantodistajaa.
Niillä oli vihko kädessä jossa oli asukkaiden nimilistat.
Näytti vielä minulle sitä listaa ja sanoi,että on asukkaita vaihtunut heidän viimekäynnistä.
Alkoi sitten kirjoittelemaan uusi nimiä vihkoonsa.

Toisella kertaa hieman samantapainen homma.
Seurasin toisen naapurin kanssa kun jehovat soittelivat ovikelloja.
Ensin katsottiin mikä nimi on ovessa ja sitten vihko auki, ja rasti ruutuun.

Että näin nämä 2 tapausta.
Televisiossa kerran haastattelivat vähän aikaa jotakin jehovantodistajien johtohenkilöä
joka kiisti että he eivät pidä minkäänlaista nimilistaa.
Eipä tiennyt tämä henkilö mikä on todellisuus tässä hommassa vai eikö halunnut myöntää.

25.2.2014 15:21

Olen useasti keskustellut Jehovan todistajien kanssa ja oikein mukavia ovat. Kävin jopa heidän haaratoimistossaan jossa sain opastetun kierroksen ja paljon lukemista kotiinviemisiksi. Suosittelen!

4.3.2014 09:34

Rouvan rahat ilmeisesti kiinnostivat evankelistaa. Nettisivuilta löytyy liikkeen salaisia ohjeita jotka määräävät vakoilemaan ihmisiä sekä pedofiili ja laajamittaista henkistä väkivaltaa. He eivät usko mitään jos pääsevät niskan päälle, poliisi on ainoa vaihtoehto. Raamattu kirkolta kopioitu vaikka siinä on omia sanamuotoja? He eivät tee mitään yhteishyvää tai yleishyödyllistä! Ei edes maanpuolustus-velvollisuutta. Kaikki rahat lähetetään yhdysvaltoihin ja amikset saavat leikkiä uskonnollisia johtajia ilman pätevyyttä.

Osallistu keskusteluun

Keskustelut on toistaiseksi suljettu