Kuvalehti: Näin kunnat aiotaan yhdistää - katso salainen kuntakartta

Paikalliset
Kommentoi 65

Suomen Kuvalehti on julkaissut verkkosivuillaan kuntauudistuksen kuntakartta. Lehden mukaan kyseessä on salainen kartta, jonka valtiovarainministeriö aikoo julkistaa helmikuussa. Kartan mukaan Suomeen jäisi uudistuksen jälkeen noin 70 kuntaa. Nykyisin kuntia on 336.

Kartan perusteella tulevaisuudessa Varsinais-Suomessa Turun kanssa samaan yhteiseen kuntaa kuuluisivat puolestaan muun muassa Naantali, Kaarina, Raisio ja Paimio.  Helsinki, Vantaa, Espoo ja Kauniainen muodostaisivat yhteisen kunnan. Kirkkonummi sen sijaan liitettäisiin yhteen Inkoon ja Siuntion kanssa. Esityksen perusteella Sipoo voitaisiin tarvittaessa jakaa.

Keski-Uudellamaalla oman kuntansa muodostaisivat muun muassa Nurmijärvi, Järvenpää, Tuusula, Mäntsälä ja Kerava.

Pirkanmaalla puolestaan Tampereeseen liitettäisiin Kangasalan ja Lempäälän lisäksi myös muun muassa Pälkäne, Orivesi ja Ylöjärvi.

Etelä-Karjalassa samaan kuntaa kuuluisivat muun muassa Lappeenranta, Imatra, Luumäi ja Savitaipale.

Suomen Kuvalehti toteaa verkkosivuillaan, että kartan toteutuminen näyttää mahdottomalta, koska kuntaministeri Henna Virkkusen edustama kokoomus olisi jäämässä yksin suunnitelmansa kanssa.

65 kommenttia Kommentoi
Käyttäjän Ulla Yliherne kuva
Ulla Yliherne

Kommentit

13.1.2012 12:07

Nurmijärven osalta kuntaliitos itään on järjetön. Kulkuyhteydet ovat täysin puutteelliset ja niiden rakentaminen maksaa maltaita.

Jos kuntaliitoksen tielle lähdetään, niin Nurmijärvi tulee jakaa ja Klaukkala liittää etelään ja loput pohjoisen Hyvinkääseen.

21.1.2012 12:25

Salainen kartta?
Kepu valehtelee Väyrysen pussiin.

5.2.2012 11:35

Keräsin tiedot Etelä-Suomesta Nurmijärveä asukasluvultaan suuremmista kunnista. Näitä kaupunkeja oli 14 akselin Lappeenranta-Lahti-Tanpere-Pori –viivan eteläpuolella. Nurmijärvellä kunnan menot vuonna 2010 olivat 4627 euroa asukasta kohden. Missään – ei ainoassakaan – Nurmijärveä asukasluvultaan suuremmassa kunnassa kulut eivät alittaneet tätä vaan osuivat välille 5216 euroa/asukas (Lahti) – 7328 euroa/asukas (Pori). Vantaan kulut olivat 5770 euroa, Espoon 5288 euroa, Hyvinkään 5245 euroa ja Helsingin 7160 euroa asukasta kohden.

13.1.2012 12:43

Ihan kiva, että kartta tuli julki ennen pressanvaaleja. Kannattaa kokoomuksen kannattajienkin funtsailla uudestaan ketä äänestää.
Sehän on oikein hyvä vastalause kuntien yhteen jyräämiselle, että jättää Niinistön ilman ääniä!
Järjetöntä tämmöinen sanelupolitiikka, missä yksi hennavirkkunen pystyy päättämään erittäin suurista asioista!

19.1.2012 15:16

Millä tavoin kuntauudistus liittyy presidentin tehtäviin? Oletko muokkaamassa toimenkuvaa uusiksi.
Virkkunen vain suunnittelee, ei päätä. Onhan niitä muitakin päättäjiä eli koko porukka.
Ei yksi suunnitelma ole sama kuin lopullinen päätös. Kyllä tässä vielä puolustetaankin.

23.1.2012 16:34

Kyllä Nurmijärven kokoomuspoliitikoilta on havaittavissa selkeä tuki (jopa salaliittokin?)kuntien yhdistämiselle. Hehän budjettipäätöksillään velkaannuttavat Nurmijärven kunnan niin, että parin vuoden kuluttua joudutaan toteamaan, että emme selviä yksin vaan kunta täytyy yhdistää rikkaampiin keski-Uudenmaan kuntiin.
Kun kuntauudistus tulee epäonnistumaan, vaadimme kuntaministeri Henna Virkkusen eroa. Hän on ymmärtänyt täysin väärin mandaattinsa.

13.1.2012 13:48

Eiks tää ole se Mäkinen&Pajunen visio??Varmaan kunta-vaaleissa Mäkinenkin huomaa,kenen joukoissa seisoo?

13.1.2012 14:58

Haluan Vantaan pysyvän itsenäisenä, Helsinki havittelee Vantaata lentokentän, Aviapoliksen, Kehäradan, muiden hyvien liikenneyhteyksien ja pääradan lähistön rakennusmaiden takia. Pakkoliitosten toteutuessa, korsolaisena haluaisin mieluummin kuulua Keravaan kuin Helsinkiin. Liitos olisi luonnollinen, rajat suoriksi.

13.1.2012 15:23

Sen paremmalla syyllä äänestän kokkareita. Tervetuloa Itämeren Tytär,, tervemenoa hevosenkenkälande!

13.1.2012 16:49

toivottavasti kaikilta presidentti ehdokkailta kysytään oma mielipide tähän kuntauudistukseen, kuten myös vantaan päättäjiltä.

Tietää vähän ketä äänestää jne :)

13.1.2012 17:50

Ei ei ei todellakaan näin. Tässä vaan ajatellaan kuntarajoja. Nohhhh, pk-seutu muuttuu "Helsinki" nimiseksi, entäpäs tämä Nj+kerava yhdistelmän nimi? Tuleeko kunnan nimeksi "Keski-Uudenmaan liitto"?

13.1.2012 23:25

Ehdotan, että suur-Helsingin pohjoispuolelle kaavaillun kunnan nimeksi tulee Tuusulanjärvi (ruots. Tusbyträsk) ja vaakunaksi aikaisempi Nurmijärven vaakuna. Perusteena jälkimmäiselle on se, että sekä Aleksis Kiven synnyin- ja kuolinpaikat tulisivat sijaistsemaan kyseisen kunnan alueella.

14.1.2012 11:18

Mun puolesta Nurmijärven pohjoisosan voi liittää vaikka itään, jos pohjoinen ei kelpaa tai jakaa kahti idän ja pohjoisen kesken. Pääasia, että Klaukkala liitetään etelään eikä mihinkään muualle.

13.1.2012 18:05

Suomi on vauras maa, rahaa on. EUROJA riittää.
Länsi Uudellamaalla on euroja mennyt paljon kutaliitosneuvotteluihin, joita on Lohja, Siuntio, NummiPusula ja Karjalohja neuvotelleet.
Useita kokousia ja paljon materiaalia. Tämä on tehty kuntien tahosta VAPAAEHTOISESTI. Ei siis kyse pakkoliitoksesta.
Mistäs euroja taas ,jos tuon kartan mukaan alettaisiin uusia neuvotteluja käymään ??
Mistä ne rahat sitten jäisi uupumaan, koska eihän kunnilla mitään "sivupankkia" ole mistä euroja voi pumapata aivan miten vaan.
Tämähän taisikin mennä nyt Länsi Uudellamaalla kielipolitiikaksi tämä kuntaliitosasia ????

13.1.2012 18:51

Ja missä on kokoomuksen johto? Piilossa ja lomailemassa, kuten sähkökatkojen aikaankin. Pannaan virkamiehet kommentoimaan asiaa, jolla on varmasti pääministerin ja kuntaministerin tuki. Niinistön ja kokoomuksen yritys peitellä tätä PAKKOliitosta tuli onneksi esiin. Maakuntien miehet taitaa olla ainoita, jotka voivat nyt Vantaan pelastaa tältä pakkoliitokselta - niin uskomattomalta kuin se kuulostakin! Eikös se Väyrynen ole ollut ainoa, joka on aikonut jättää tällaisen kuntalain allekirjoittamatta, vai?

13.1.2012 21:11

jipii,elikä myös muut kuin nykyiset helsinkiläiset olisivat maksajina mahdollisessa Guggenheim (sijoituksessa)

13.1.2012 23:07

kannatan Klaukkalan liittämistä tuohon Helsinki liittoon loput Nurmijärvestä voidaan mainiosti loppu "kuivattaa"

14.1.2012 09:16

Jippii,kun toi liitos tulee,niin vihdoinkin Korsolaisista tulee stadilaisia.
Sitten ton Guggenheimin vois rakentaa Korsoon.
Siellä on asiantuntevaa yleisöä.

14.1.2012 12:00

Taas alkoi Vantaan liittäminen Helsinkiin. Se on hyvä että se alkaa ennen Kuntavaaleja. Sanon nimenomaan että Vantaan liittäminen Helsinkiin, koska Espoo ei astu Helsinkijohtoiseen ajatteluun.
Vantaalaisten äänestäjien kannattaa tutkia tarkoin ketkä olivat tämän valtuustokauden aikana Helsinki myöntyeisiä. parhaiten se selviää kun katsoo ketkä halusi tehdä' kalliin liitoselvityksen ja ketkä äänestivät liitoksen puolesta. Onko vantaalaiset valmiita siirtämämään oman päätöksen teon Helsinkiin. Siinä suuressa valtuustossa jos liitymme Helsinkiin istuu maksimissaan 8-9 vantaalaista valtuutettua, jos liitymme Helsinki, Espoo, Kauniainen silloin siellä istuu 2- 4 valtuutettua. Jokainen osaa laskea mikä puolue haluaa valtaa itselleen ja päätöksen tekoon.
Itsenäinen Vantaa on vantaalaisten voimavara ja todellisen Vantaan kehityksen tae.

14.1.2012 14:34

Vantaan kannalta todella harmillista, että selvitystä yhdistyneestä Helsinki-Vantaasta ei tehtyjatkotyönä Vantaan ja Helsingin selvityksessä, jossa siis selvitettiin kaupunkien eroja.
Tuossa selvityksessä tuli selvästi esille Helsingin huikean kallis tapa hoitaa hallintoaan ja muuten valtavasta byrokratiasta. Eihän Vantaa tuollaiseen hallintokulttuuriin voinut tietenkään suostua.
Olisi ollut tärkeää selvittää millainen hallintokulttuuri uuteen yhdistyneeseen Helsinki-Vantaaseen olisi tullut. Vantaa olisi päässyt vaikuttamaankin tulevaan.
No nyt sellaista tuskin tehdään, vaan todella suuri riski on, että tuleva pakkoyhdistyminen tehdään puhtaasti Helsingin ehdoilla. Siitä ei vantaalaisille tule muuta kuin maksumiehen rooli. Palvelutasoa ei voida nostaa, koska helsinkiläinen tapa hoitaa palveluja on järjettömän kallis. Raha ei yksinkertaisesti riitä edes yhdistyneessä kaupungissa. Ei vaikka Espoo ja Kauniainenkin liitetään, koska niidenkin hallintokulttuuri on halvempi kuin Helsingin.

14.1.2012 12:25

Koskahan ryhdytään miettimään Uudenmaan Liiton roolia. Sehän on eräänainen "käenpoika" tässä rakenteessa ja kukaan pk-seudun päättäjistä ei oikein tiedä mikä sen rooli on nyt saati sitten jatkossa. Toimiihan siellä tämä "hyvävelisysteemi" ja hyväpalkkaiset hommat jaetaan puhtaasti poliittisin perustein. Eiköhän sen aika ole jo ohi ?

16.1.2012 09:03

Samaa mieltä. On tosiaan tarpeetonta ylläpitää tällaista päätöksenteon esivalmistelu-tahoa, jolla lisäksi on lausunto-oikeus erinäisiin asioihin just sen mukaan mitä veljet ovat päähänsä saaneet. Hyvien velien kabinetti se on eikä mitään muuta.

14.1.2012 12:26

On ollut päiväselvää jo vuodenpäivät, että Helsingin kokoomuksen kabinettijyrät eivät tule ikinä hyväksymään tappiota. Vantaa tulee heidän mielestä ottaa vaikka pakolla ja pistää sitten oikein kunnolla ojennukseen, esimerkiksi muille vastaanhangoittelijoille. Koska vantaalaiset eivät tule alistumaan Helsingin alusmaalaisiksi, Pajunen, Vapaavuori jne. klikki vaatii seuraaavaksi pakkotoimia. Tätä suomalainen oikeudentaju ei kuitenkaan tule hyväksymään, mikä avaa kunnallisvaaleihin oikean jätti-jytkyn mahdollisuuden haastajille.

14.1.2012 13:55

miten ois k-nummi,espoo(sis.veroparatiisi),vihti,n-järvi,hyvinkää,kerava,tuusula,järvenpää,sipoo ja hgin järkevät alueet. suomen pääkaupunki voisi olla "auvoisa,utopistinen,suuruudenhullu" ja nyt myös pieni vironniemen eteläosa, jossa asuvat(pajunen,vapaavuori jne) voivat aivan rauhassa leikkiä gugeillaan ja meren alle jäävillä asuinalueillaan.

sen ylle jää mahtava Uusimaa(n.milj as.), jonka asukkaat yhdessä omilla rahoillaan suunnittelevat toimivia yhteyksiä ja keskuksia sekä hyvää elämää.

konsepti vapaa=)

14.1.2012 14:18

Liitetään tai ollaan liittämättä, miten tahansa tai mihin tahansa, samantekevää. Kysehän koko puuhastelussa on poliitikkojen valtataistelusta, jossa kansalaisella ei ole osaa eikä arpaa

14.1.2012 17:29

Klaukkala ja Kerava ansaitsee paikkansa ennemminkin pk-seudulta. Luulen että paikallisilta suuralueiden asukkailta ei näy intoa yhdistyä mäntsälään asti...

14.1.2012 17:47

Juuri näin. Nurmijärvi ei kuulu joukkoon, koska kaikki muut ovat Helsinki-Lahti junaradan molemmin puolin olevia kuntia, jotka rakentuvat junaradan varteen. Poikittaisyhteyksiä ei Nurmijärveltä itää ole laisinkaan esimerkiksi Klaukkalasta eikä edes kunnon tietä. Jos Kehä IV olisi olemassa niin sitten liitoksessa olisi edes jotain järjen hiventä, mutta siltikin suunta on normaalin työssäkäyntisuunnan vastainen.

Klaukkalasta ei ole myöskään luonnollisia yhteyksiä Hyvinkäälle ja sekin on päinvastaisessa suunnassa kuin mihin työmatkaliikenne suuntautuu.

Eli jo näillä perusteilla Klaukkala tulee liittää etelään ja muu kunta saa liittyä sinne minne haluaa itään tai pohjoiseen. Ei oikeasti edes kiinnosta mihin liittyvät.

Nyt on nurmijärveläisillä ja rajamäkisillä on oiva tilaisuus päästä meistä klakelaisista eroon eli soitelkaapa edustajillenne, sillä he sorvaavat kunnan kannanoton kuntauudistukseen.

14.1.2012 18:24

melkoisen mielenkiintoiseksi menee, onko missään tutkittu miten uusi jako vaikuttaa esim kunnallisvaalien äänijakautumaan.

15.1.2012 11:29

Edellisten kuntaavaalien tulosten perusteella, Vantaan osalta päätäntävalta menisi Helsinki liitoksessa Helsinkiin. Vantaalaisia päättäjiä istuisi noin yhdeksän uudessa Valtuustossa. Jokainen voi itse laskea mitä puolueet pärjäisi edellisen kuntavaalin tuloksen perusteella. Se että mikä on vaalitulos tulevissa kuntavaaleissa päättää onneksi vantaalaiset itse. Liitoksilla pyritään turvaamaan valtapuolueiden harjoittama, vanha toimintamalli. Onneksi Vantaan osalta on tapahtumassa tuohon valta-akseliin murros. Its kanntan itsenäisen Vantaan säilyttämistä.

14.1.2012 20:56

RANE, oli tutkittu,että jos kuntaliitos tehtäisiisn Lohjan,NummiPusulan;Siuntion ja Karjalohjan kanssa niin Kokoomus saisi eniten valttustopaikkoja ja toiseksi tulisi Demarit. RKP menettäissi paikkoja. Tätä kuntaliitosta on neuvoteltu ja kahteen kertaan äänestettykin Siuntiossa.
Mutta jos tämän esiin päässeen kuntaliitoskartan mukaan äänet jakautuisi, niin silloin RKP:n kannatus olisi aivan eriluokkaa. Tässä tätä poliittista peliä, mitä "rehellisesti"?? pelataan.!!!

15.1.2012 02:40

Aika erikoinen ratkaisu yhdistää kunnat läntisestä Nurmijärvestä itäisiin Mäntsälään ja Pukkilaan asti!
Tuolla länsi - itä -suunnalla tieyhteydet ovat välttäviä tai huonoja. Sen takia tällä alueella ei ole työmatka- eikä asiointiliikennettä.
Eikä tuolla alueella ole yhteistä keskusta, vaan alueen eri osat kuuluvat eri keskusten vaikutuspiiriin.
Ehkäpä Henna Virkkunen ei ole koskaan elämässä asioinut Kehä III:n pohjoispuolisella Uudellamaalla, sillä muuten hän ei olisi tehnyt niin outoa kuntaliitosesitystä!

Henna Virkkunen (ks. Wikipedia/Henna Virkkunen):
- Syntynyt Joutsassa, Keski - Suomen maakunnassa
- Elänyt lapsuuden Etelä - Pohjanmaan Alavudella.
- Nykyisin asuu Jyväskylässä.
- Puolisona Hankasalmen kunnanjohtaja. Hankasalmi sijaitsee Keski - Suomen maakunnassa Keski - Savon naapurissa.

Virkkusen poliittinen ura:
- Jyväskylän kaupunginvaltuuston puheenjohtaja vuodesta 2005.
- Keski - Suomen vaalipiirin kansanedustaja vuodesta 2007.
- Kokoomuksen Naisten liiton puheenjohtajaksi 2007.
- Kokoomuksen varapuheenjohtajaksi 2008.
- Opetusministerinä: 2008 - 2010 ja 2010 - 2011.
- Kunta- ja hallintoministerinä vuodesta 2011.

Jo opetusministerinä Virkkusella oli omia tempauksia:
* Draama opetusaineeksi.
* Kielenopetus varhaisemmaksi:
- Ensimmäinen vieras kieli toiselta luokalta
- Toinen kotimainen eli neljänneltä tai viidenneltä

- Draama on pieni ala erilaisten taideaineitten joukossa. Lisäksi draama sopii vain osalle oppilaista.
- Nyky - Suomessa englannin kielellä on niin tärkeä asema, että se on varma valinta lapsen ensimmäiseksi vieraaksi kieleksi.
- Viime vuosina Suomessa on kovasti vaadittu sitä, että ruotsista tulisi vapaaehtoinen, alueellinen tai ammattiopintovaiheeseen kuuluva oppiaine.

Jyväskylässä Virkkunen on vaatinut lähikirjastojen lakkauttamista. - Tähän linjaan sopii, että nyt Virkkunen haluaa lakkauttaa lähikunnat.

16.1.2012 09:09

Muistattehan että tähän keskusteluun ei presidenttiehdokkuus kuulu millään tavalla. Pressavaalissa on tarkoitus valita Suomelle edustaja, eikä mitään sen kummempaa. Kuntaliitokset ja muu politiikka on asia erikseen.

16.1.2012 15:40

Mitens Ahvenanmaa?
Siellähän on pienimmät kunnat sa suurimmat valtionavut/asukas.

Veikkaan, että Kauniainen ei ikinä liity eikä liitetä mihinkään koska RKP!

17.1.2012 01:25

Kuntauudistus2012 – vanhan maailman 12. hetkenä

Kuntakokoa on pyritty sovittamaan kullekin aikakaudelle sopivaksi.
Kuntakoon perusmuuttujia ovat olleet pinta-ala ja väkimäärä sekä liikkumisen mahdollisuudet ja tarpeet.
Junat ilmestyivät Suomeen 1800 –luvun jälkipuoliskolla. Autoja alkoi olla 1900 –alun alkupuolella jo merkittäviä määriä Suomessa.
Mutta vielä toista maailmansotaa ennen autot olivat kalliita suomalaisille ja maaseudun tiet huonoja ja hitaita. Huomattava osa suomalaisista sai elantonsa maataloustöistä, joita ei ollut koneellistettu.
Toisen maailmansodan jälkeen autot halpenivat ja maatalous koneellistui (traktorit, leikkuupuimurit jne.). Maaseudulle saatiin kunnon tiet.
1960 –luvulla ihmisiä alettiin pelotella öljyn ja muitten fossiilisten polttoaineitten loppumisella. 1970 –luvulla ja 1980 –luvun alussa oli pari öljykriisiä, jotka nostivat öljyn hintaa. Mutta ne olivat öljynviejämaitten tuotantoboikotteja, jotka ratkaistiin etsimällä öljyä muista maista.
Öljynhinta nousi pysyvästi niin paljon, että öljyä kannatti nostaa Pohjanmereltä ja muilta matalilta merialueilta. Öljyä ei kannattanut enää käyttää talojen lämmityksessä.
Kuitenkin 1990 –luvulla öljy oli halpaa, vaikka ei niin halpaa kuin ennen 1970 –lukua. – Ylenmääräisenä pidetty autoilu uhattiin lopettaa bensaveroilla, ruuhkamaksuilla ym. keinoilla, joilla pyrittiin nostamaan autoilun hintaa.
1990 –luvulla ihmisiä alettiin pelotella sillä, että fossiilisten polttoaineitten käyttö lisää ilmakehän hiilidioksidimäärää liikaa. Silloin ilmasto lämpenee niin paljon, että mannerjäätiköt alkavat sulaa.
Mutta johtavat poliitikot pitivät ilmaston muutosta yhtenä poliittisena aiheena, jota kannatti julistaa imagon vuoksi, mutta ei ole tarvetta ottaa vakavasti. – Niinpä Saksa ja Venäjä investoivat Itämeren kaasuputkeen n. 15 miljardia euroa, jotta Saksa voisi kuluttaa enemmän maakaasua. Ensimmäinen putkilinja rakennettiin 2005 – 11. Toinen linja ei ole vielä valmistunut. – Kiina, Intia ja muut nousevien talouksien maat keskittyivät paljolti kivihiilen avulla varmistamaan sen, että talouskasvua varten on riittävästi energiaa.

Kuitenkin runsasväkisten nousevien talouksien maitten (Kiina, Intia jne.) talouskasvu nosti öljyn kysyntää niin paljon, että halvan öljyn aikakausi päättyi 2000 –luvun ensimmäisen vuosikymmenen jälkipuoliskolla. Vielä 1990 –luvulla tynnyrillisen öljyä sai n. 30 nykydollarilla (ks. Wikipedia/2000s energy crisis).
Myös kivihiilen ja maakaasun hinta nousi, vaikka nousut olivat selvästi pienempiä kuin öljyn hintanousu.

Öljyn hinnannousun seurauksena alettiin suosia nestemäisiä biopolttoaineita autoissa, joukkoliikennettä ja raideliikennettä.
Energianhinnannousu sai ihmiset käyttämään maalämpöä, joka on paikallisesti tuotettua energiaa.
Poliitikot alkoivat suosia erilaisilla tukiaisilla tuulivoimaa.

Fossiilisten polttoaineitten käyttö on lisääntynyt huomattavasti 1990 –luvun alusta lähtien, vaikka poliitikot ja media ovat julistaneet parinkymmenen vuoden ajan ilmastohuolestumista. – Nykyisellä fossiilisten polttoaineitten kulutustahdilla 2020 –luvulla ilmasto lämpenee kaksi astetta verrattuna esiteolliseen aikaan. Joittenkin arvioitten mukaan tämä jo riittää siihen, että mannerjäätiköt alkavat sulaa.

1990 –luvulla alkoi internetin aikakausi. Yhä enemmän erilaista tietoa on saatavissa internetin kautta. On olemassa internetlehtiä. Kunnilla, valtion virastoilla jne., yhtiöillä, yhdistyksillä jne. ovat omat internetin kotisivustot. Yhä useammalla poliitikolla ja muillakin on oma internetin kotisivusto, jossa hän esittelee itsensä, tavoitteensa, harrastuksensa jne. Keskustelu kukoistaa nettilehtien palstoilla, blogeissa, erillisissä keskustelupalstoilla ym. internetissä. Sähköposti on tärkeä yhteydenpitokanava. Jne.
On kirjoitettu paljon siitä, että toimistotyöt voisivat siirtyä kotiin hyvien internetyhteyksien ansiosta.

Suomi ja pitkälle muutkin länsimaat elivät inflaatiotaloudessa toisen maailmansodan jälkeen 1980 –luvulle asti. Sen jälkeen alkoi matalan inflaation aikakausi.
Inflaatiotaloudessa piti minimoida rahavarat ja hankkia rahoilla omaisuutta. Silloin rakennukset ja varastot olivat hyviä investointikohteita.
1980 –luvulla siirryttiin kuljetuksiin perustuvaan talouteen, jolloin pyrittiin pieniin varastoihin. Iskulauseena oli ”Just in time”.
Saapa nähdä, miten kalliit kuljetukset ja paikallinen energiatuotanto vaikuttavat talouden toimintatapoihin.

-------------------------------------------

Kuntauudistus perustuu pinta-alalta laajoihin kuntiin.
Tässä on taustalla aikakausi, jolloin öljy oli halpaa autoille, sekä jolloin energiaa tuotettiin keskitetysti fossiilisilla polttoaineilla ja ydinvoimalla. – Mutta tämä aikakausi päättyi 2000 –luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä, jolloin öljyn hinta nousi voimakkaasti.
Myös internetin merkitys on ymmärretty väärin. Vaikka internet on tehokas yhteydenpidon väline, niin lähipalveluja tarvitaan edelleen: lasten, sairaitten ja vanhusten hoito, kaupat jne.

Mutta siirtyminen uuteen aikakauteen on vielä kesken: vielä ilmasto ei ole lämmennyt niin paljon, että mannerjäätiköt alkaisivat sulaa. Niinpä ei ole voimakasta painetta vähentää kivihiilen ja maakaasun käyttöä.
Nousevat taloudet vähitellen saavuttavat länsimaitten kulutustason. Niinpä länsimaisella kulutustasolla on yhden miljardin ihmisen sijasta 4 miljardia ihmistä. – Tämän seurauksena esim. autojen polttoaine on kallista, vaikka öljy voidaankin korvata nestemäisillä biopolttoaineilla.

Maailman siirtyminen uuteen aikakauteen on kesken. Ja vielä enemmän kesken on maitten sopeutuminen uuteen aikakauteen.
Nyt on huono ajankohta kuntarakenteen muutokseen. Parinkymmenen vuoden päästä tiedetään, miten Suomi sopeutui uuteen aikakauteen, ja millaisia vaatimuksia se aiheutti Suomen kuntarakenteelle. – Silloin joudutaan todennäköisesti tekemään uusi kuntarakenneremontti.

18.1.2012 09:45

Hauska huomata miten Nurmijräven kunnan ainoa kansanedustaja ei ota vielä mitään kantaa kuntauudistukseen. No ei tietenkään kun on kokoomuslainen.

18.1.2012 09:47

korjaus: ei ainoa vaan toinen

19.1.2012 10:30

Jos Espoo pakkoliitetään helsinkiin lopetan työnteon.
En halua olla verovaroin tukemassa tällaista fasistiyhteiskuntaa

19.1.2012 13:59

Kaikki merkittävät puolueet ovat ilmoittaneet vastustavansa kuntien pakkoliitoksia, kokoomus viimeksi kaksi päivää sitten puheenjohtaja Kataisen haastattelussa. Ministeri Virkkusella näyttää olevan ihan oma agendansa, jossa muita ei kuunnella eikä keskusteluun ryhdytä.
Keskisuurten kuntien yhdistämisellä ei synny enää mittakaavaetuja; suurten kuntien yhdistämisessä kustannukset vain kasvavat. Keskeistä on, miten hyvin kunta toimii palvelujen tuotannossa. Vantaalla syntyy säästöä yli 400 euroa asukasta kohti vuodessa verrattuna Helsingin tapaan toimia; Espoon kustannukset ovat hieman Vantaata korkeampia.

19.1.2012 15:26

KErava, TUusula; JärveNPÄÄ =kaupungin uusi nimi KETUNPÄÄ Järvenpäästä saadun vihjeen mukaan. Nuo muut sivukunnat voivat jäädä ilman nimibonusta.
Toisella kotimaisella Foxhead. Muistetaan varmasti. helppo markkinoida aluetta.

19.1.2012 21:42

Hyviä ehdotuksia.
Aiemmin jossain olen nähnyt myös Kersula ja Tuurava. Lisäksi Järsula tai ehkäpä jopa Tursula voisivat olla ok. Kersulanpää tai miksei Tuuravanpääkin.
Nursulakin kova juttu, Nuurava, Nursupää, Kersulajärvi tai Tuuravanjärvi jne.
Hyviä nimiä löytyy kyllä...

20.1.2012 00:13

http://imageshack.us/photo/my-images/824/nimedcdsctn.jpg/
Uusimmat karttamuutokset, lisäki alueen ympäri rakennetaan muuri.
Salaliitot raukeaa ja syyt maahanmuutton suosimiseen, työllistää paljon.
Euvostoliitto.

21.1.2012 18:35

Jos se näin menee miksi Nurmijärven puolelta yritetään klaukkalan ohikulkutietä hyrylään vantaan puolelta,pysykää siellä puolella nurmijärvi tuusula omissa ympyröissä.

21.1.2012 23:49

Nurmijärven kannatattaa yhdistyä Helsinkiin.

22.1.2012 08:25

Vanhanen ja Katainen on vahvistanut tapaa "olla kommentoimatta keskeneräisiä asioita". Tämän vuoksi asioita voidaan valmistella ilman kansalaiskeskustelua. Päätöksenteon läpinäkyvyys unohdetaan. Oltiin kuntarajoista mitä mieltä tahansa, tämänkaltainen poliittinen kulttuuri ei sovi länsimaiseen demokratiaan.

Virossa kaikki päätöksenteon valmisteluasiakirjat - siis kaikki - ovat verkossa luettavissa. Siksi asioista nousee keskustelua jo varmaisessa vaiheessa, ja valmistelun julkisuus vaikuttaa positiivisesti päätöksentekoon.

22.1.2012 08:40

Itse en kannata yhdistymistä Helsinkiin - raskaan byrokratian hintalappu on liian korkea. Myös vantaalaisten vaikutusmahdollsuudet jäisivät todella pieniksi, ja Bulevardilla ja Töölössä päätettäisiin kaikesta.

Tämä ei johdu siitä, että olisin itse menettämässä valtuustopaikkaa: olisin ainoa vihreä joka olisi viime vaaleissa yltänyt yhteiseen valtuustoon.

Liitoksesta liikkuu paljon täysin perättömiäkin argumentteja: Esimerkiksi Joukkoliikenteen hinnoitteluun - tai suoremmin seutulipun hintaan - kaupunkien yhdistyminen ei vaikuta. HSL (ent. YTV) on valmistellut liitosten varalle matkan pituuteen tai useampaan vyöhykkeeseen perustuvaa lipunhinnoittelua, joka pitää pitkät matkat kalliina. Tämä on ympäristönkin kannalta järjetöntä, eikä helpota bendelöintiongelmaa.

22.1.2012 17:35

Koska Helsingin talous on kuralla se haluaa väkisin maksajia Espoosta ja Vantaalta omille mokilleen. Näin ollen jos "Virkkuset" tehdään ja pakkoliitokset tapahtuvat on Helsingin päättäjille pistettävä lopputili kouraan ja jaettava päätöksenteko ja hallintouudistus helsinkiin niin että kulut laskevat Vantaan ja Espoon tasolle.
Ja Guggenheimit saa unohtaa kokonaan. En halua Espoolaisena maksaa verovaroilla moista " roskaläjää". Meillä on hienosti toimiva WeeGee ja vantaalla omansa. Hesassa on jo Ateneum ja tarpeeksi monta Kiasman näköistä talorumilusta. Uspenskin hieno katedraali on peitetty todella rumalla talohirvityksellä. Helsingissä on hienoja vanhoja taloja joihin voisi saneerata Gugi-museon ei aina tarvitse rakentaa uusia seiniä.

24.1.2012 15:13

Nurmijärvi pärjää ihan itsenäisenä, kiitos. Onneksi kuntavaalit ovat piakkoin, jolla saa korjaantumaan kunnanhallituksen koostumuksen. Antaa muiden hosua, yhdistyä keskenään ja sitten korjata ongelmansa vaikka yhdistymällä jälleen johonkin muuhun. Pakkoliitoskuntalaiset ne siinä eniten kärsii, kun sukkuloivat eri alueilla etsimässä peruspalveluitaan ja muutama kunnallispolitrukki menettäessään kunnanhallituspaikan.

8.2.2012 12:36

No niin, nyt on selvitys kaikkien luettavissa.
http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/03_kunnat/20120206Elinvo/name.jsp

Uudenmaan aluetta käsittelevässä osassa ensisijaisena ehdotuksen näyttää olevan Tuusula, Kerava, Järvenpää ja Nurmijärvi yhdistelmän muodostaminen.

Mutta on siellä sitten työryhmältä toinenkin näkemys:

Nurmijärvi
Työryhmä toteaa lisäksi Nurmijärven osalta, että sen toissijaisena vaihtoehtona on jakaminen siten, että Rajamäki ja Kirkonkylä liitettäisiin osaksi Hyvinkään, Riihimäen,
Hausjärven ja Lopen muodostamaa kuntaa ja Klaukkala osaksi kuntaa, jonka muodostavat Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen ja Sipoo. Klaukkala suuntautuu työssäkäynnin ja asioinnin osalta vahvasti pääkaupunkiseudulle valtatie 3:n kautta. Klaukkalan taajaman liittäminen em. uuteen kuntaan olisi toiminnallisesti ja yhdyskuntarakenteen näkökulmasta perusteltua.

8.2.2012 23:22

Ainakin Länsi-Vantaan voisi yhdistää Helsinkiin. Verorahat menevät nyt jo pääosin itäpuolelle. Se mitä länteen investoidaan on useinkin täysin tekemällä tehtyä ja turhalta vaikuttavaa. Esim. Louhelassa madallettiin radan ali menevää tietä muuta kymmenen senttiä , jotta liian korkeat autot mahtuisivat kulkemaan radan alitse. Rakennustyömaa oli massiivinen ja rahaa varmaan upposi siihen miljoonia. Miksi yhtäkkiä Vaskivuorentien kautta meno länteen ja Nurmijärventielle oli muuttunut mahdottomaksi? Yleensäkin kaupungin hankkeet näyttävän hyödyttävän enemmän yksityisiä yrityksiä kuin länsi-vantaalaisia. Jos helsinkiläiset huolivat Suomen velkaisimman kunnan niskoilleen niin hyvä. Itä-Vantaa saisi minun puolestani kerätä itse omat verorahansa ja pysyä Vantaana.

9.2.2012 00:22

Häh - onko sama paikka mihin rakensivat kylkeen erittäin hyvin liikenneruuhkia poistavan liikenneympyrän...

10.2.2012 17:03

Ei ole. Valtavaa urakkaa ei edes huomaa. Paikka on täysin entisen näköinen. Liikenneympyrät ovat kyllä järkeviä.

10.2.2012 23:00

"Verorahat menevät nyt jo pääosin itäpuolelle."

Heh, tottakai koska Vantaan hallinto ja kaikki keskeiset kaupungin toiminnot hoidetaan Tikkurilassa, jos Tikkurilan miellät Itä-Vantaalle kuuluvaksi. Näinhän se tapahtuu muissakin kaupungeissa eli kaupunkien keskustoissa on verovaroin ylläpidettävä toiminnot. Myös Lentokenttä ja sen ympäristö on nyt valtavan rakennusbuumin kohteena, jolloin tieverkko, ja muu infra maksaa.
Lähiöissä ja keskustojen ulkopuolella sitten asuu ja nukkuu suurin osa veronmaksajista.

11.2.2012 19:51

Itä- ja Länsi-Vantaa elävät ihan omaa elämäänsä. Tavallisella länsivantaalaisella ei yleensä ole asia itään lukuunottamatta harmillisen kaukna olevaa Peijaksen sairaalaa. Harva länsivantaalainen lähtee esim. Tikkurilaan (joka muuten on Itä-Vantaata kun taas lentokenttäalue, Kartanonkoski jne ovat Keski-Vantaata) muuten vaan. Ehkä parempi olisi että länsi- ja keskiosat yhdistettäisiin Helsinkiin. Kotiseuturakkautta löytyy enemmän itäpuolelta. Sieltä löytyy myös enemmän veroeuroja. Itä-Vantaasta voisi tehdä Tikkurila-cityn. Se varmaan tyydyttäisi kotiseuturakkaita itäisiä asukkaita. Kaikki kunnia heille.

8.2.2012 23:30

Ei Helsinkiin. Länsi-Vantaa tulee yhdistää Espooseen.

10.2.2012 17:09

Espoolaiset eivät nyt taatusti huoli tällaista velkapesää kumppanikseen. Helsinki ihme kyllä meidät huolisi.

10.2.2012 23:11

Toki Helsinki huolisi, sehän tarvii veronmaksajia ja lisää tilaa halopjen vuokra-asuntojen rakentamiseksi ja muiden ei-niin-mukavien toimintojen sijotuspaikaksi. Tilaa löytyy erityisesti Luoteis-Vantaalta ja itäisimmistä Vantaan osista.

Peruskysymys (ei persukysymys) onkin, että Helsingin pitää ensin pistää hallintonsa kuntoon. Noin kallista tapaa hoitaa byrokratia ja palvelut ei ole mahdollista yhdistyneessä kaupungissa, mikäli helsinkiläinen hallintokulttuuri tulisi yhdistyneen kaupungin toimintatavaksi. Kannattaa muuten tutustua reilu vuosi sitten julkaistuu selvitykseen Helsingin ja Vantaan kaupunkien toomintatapaan ja kustannusrakenteeseen. Ei todellakaan mairittele Helsinkiä. Vantaan hallinto ja palvelujen tuottaminen on huikeasti tehokkaampi kuin Helsingin. Selvityksessä tuli ilmi myös, ettei yhdistyneessä kaupungissa ole yksinkertaisesti mahdollista hoitaa hallintobyrokratiaa Helsingin tavalla. Siihen eivät rahat mitenkään riittäisi.

9.2.2012 00:23

Niin, siellä länsi-vantaallahan se raha Vantaalla asustaa....

10.2.2012 23:12

No ei todellakaan.... Nukkumalähiöissäkö?

9.2.2012 06:16

Hyvä että yhdistetään. Karsitaan liikaa byrokratiaa ja virkamiehiä ja ennenkaikkea kuluja. Kreikan malliin säästöt tehdään ajoissa ennenkuin ollaan kusessa. Hyvä hallitus täydet pisteet teille ministerit, jotka olette tämän takana. Vastustus on varmaan kova mutta tämä on vietävä loppuun saakka ja mielellään vielä nopeasti.

9.2.2012 13:44

Pakkoliitokset on tehtävä,kepu rakensi joka kylään kuntakeskukset,eli kuin sieniä sateella,samoin kepuministerit rakensivat omat kylätiet veronmaksajien piikkiin,sossut samoin sosialisoi kaikki virastot valtion virka viran päälle,se ,nämä vääryydet on vihdoin korjattava ,valtion turhista päällekkäisviroista on vihdoin tultava loppu.eduskunta myös saa pakkosäästää,Sauli oli oikeassa puhemiehenä ollessaan.Kulukorvaukset ja kaikki ilmaisedut pois kansanedustajilta!!!!Siitä tulee myös säästöjä.Kepulla ja sossuilla on itku silmässä kun heidän virheitä korjataan ja ovat paitsiossa.Se on ihan oikein.

9.2.2012 20:06

Kartta on julkinen. Kuntia on ilman muuta liikaa, mutta rajansa yhdistämisessäkin. Imatran yhdistäminen Lappeenrantaan johtaisi "sisällissotaan". Mitään tarvetta ei ole. Imatran johto on useaan kertaan vakuuttanut, että asiat ovat kunnossa ja Imatra pärjää. Kuntakoko ei sinänsä huononna paikallisdemokratiaa. Kuntalainen on jo nyt voimaton veronmaksaja.
Kansanäänestys on ainoa oikea tie yhdistellä kuntia. Pahinta olisi kuntapoliitikkojen suhmurointi. Mikä paranee, siinä peruskysymys.

10.2.2012 22:21

Outi Mäkelä voisi olla riittävän ansioitunut uuden suurkunnan muutosjohtajaksi.
Hänen lausunnot ilmaisevat valmiutta ko. tehtävään.

12.2.2012 00:05

(Hyvä että yhdistetään). nyt voisi joku tosi viisas kertoa missä säästetään. ei siinä nyt muutaman virkamiehen palkat ole hölkäsenpöläystä,lähinnä kateelliset ovat tyytyväisiä, jos nyt on vaikka kunta 1.2.3. köyhin on ykkönen ja vaikka samassa suhteessa esim terveyskeskuksia,ykkönen on tietenkin se köyhä ja etäisin,miten mahtaa käydä,vai luuleeko joku että tämä tärkeä kolmonen luopuu asemistaan,ei vaan ykköseltä lähtee se viimeinenkin piste myös kakkoselta toinen kolmoselta ei yhtään muttei lisäännykkään,kyllä säästöä tulee ja kilometrejä ja eipä tule turhia käyntejä

12.2.2012 03:34

Suurimmat säästöt saataisiin kun pakotettaisiin kunnat hankkimaan yhdesssä tietojärjestelmiä ja siirrettäisiin palveluita entistä enemmän verkkoon ja ryhdyttäisiin hyödyntämään videoneuvotteluita.

Esim erilaiset lupa-asiat voisi hoitaa täysin verkossa ilman vierailuja kunnan toimipisteessä. Hakemus netissä, tarvittavat paperit liitteeiksi, mukaan pari videoneuvotttelua tarvittaessa ja lopputuloksena lupa koti sohvalta käsin ilman kilometrien ajamista. Kela ja verottaja ovat hyviä esimerkkejä miten kansalaisten juoksetus luukuilla on vähänetynyt huomattavasti.

Tarhojen ja koulujen ilmottautumiset voisi myös hoitaa netissä. Nyt vanhemmat raapustavat tiedot paperille ja joku sitten siirtää tiedot koneelle. Täysin turhaa hommaa, kun vanhemmat voisivat tehdä hakemukset ja tarvittavat täydennyksetkin täysin netissä. Tämä on totta jo joissakin kunnissa, mutta ei vielä Nurmijärvellä.

12.2.2012 03:41

Valtio on rakentamassa SADe-ohjelman (Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelma) myötä useita järjestelmiä kuntien, kansalaisten ja yritysten käyttöön. Toivottavasti vain kunnat ottavat ne käyttöönsä. http://www.vm.fi/vm/fi/05_hankkeet/023_sade/index.jsp

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.