Paikalliset

Professori rinnastaa kansanedustajan kiihkouskovaisiin

Professori Kari Enqvist ei lämpene Mika Niikon ehdotukselle luomisteorian opettamisesta kouluissa.

Päivi Tuovinen

Vantaalaisen kansanedustajan Mika Niikon (ps) idea luomisteorian opettamisesta koulun biologiantunneilla on professori Kari Enqvistin mielestä huono ajatus.

Luomisteorialla tarkoitetaan sitä, että maailma olisi syntynyt Raamatun luomiskertomuksen mukaisesti.

– Luomisteoria ei ole vaihtoehtoinen tieteellinen teoria vaan uskonnollinen uskomus. Se ei perustu havaintoihin tai rationaaliseen päättelyyn vaan ainoastaan Raamatun tekstiin, linjaa Enqvist.

Helsingin yliopiston kosmologian professori Enqvist on yksi tunnetuimmista suomalaisista luonnontieteellisen maailmankuvan selittäjistä.

Hän tutkii maailmankaikkeuden syntyä hiukkasfysiikan ja kosmologian keinoin.

Enqvistin mielestä Yhdysvaltojen fundamentalistiuskovaiset ajavat samaa agendaa kuin Niikko.

Niikon motivaationa on halu levittää kristillistä uskoa.”

– Motivaationa ei suinkaan ole huoli kriittisestä ajattelusta, vaan halu levittää kristillistä uskoa, Enqvist sanoo.

Niikko halusi opetusministeri Jukka Gustafssonille (sd) osoittamallaan kysymyksellä peräänkuuluttaa vaihtoehtojen lisäämistä opetukseen.

Hänen mielestään biologian opetussuunnitelma esittää vain yhden teorian maailman synnystä.

– Miten oppimistavoite tutkivasta ja kriittisestä oppijasta voi toteutua, jos vaihtoehtoisia teorioita maailman ja ihmisen synnystä ei oteta huomioon, Niikko kysyy.

Jos biologiantunneilla opetettaisiin luomisteoriaa, sumentaisi se Enqvistin mielestä oppilaan käsitystä siitä, mikä on tieteen metodi ja mikä on teoria.

– Ja mitä tarkoittaa tieteellisten uskomusten perustelu, samalla kun se lukuisien uskontojen joukosta valitsisi vain yhden.

Enqvistin näkemyksen mukaan uskontotuntien sijasta tulisi panostaa elämänkatsomustietoon.

– Jos Niikko todella haluaisi lisää kriittistä pohdintaa, tämä olisi se oikea tie, Enqvist ehdottaa.

Tästä on kyse

Kansanedustaja Mika Niikko kysyi huhtikuun alkupuolella jättämässään kirjallisessa kysymyksessä, mitä hallitus aikoo tehdä, jotta vaihtoehtoiset teoriat maailman synnystä otetaan opetussuunnitelmassa huomioon.

Helluntaiseurakunnan toimintaan osallistuvan Niikon mukaan olisi tärkeää, että oppilaille tarjottaisiin kriittistä pohdintaa varten myös vaihtoehtoisia teorioita, kuten teoria luomisesta, eli kreationismi.

Opetusministeri Jukka Gustafssonin (sd) antaman vastauksen mukaan kouluissa opetettavan tiedon tulee perustua tieteelliseen tietoon.

– Uskonnolliset käsitykset maailman tai maailmakaikkeuden synnystä eivät ole teorioita vaan eri uskonnoissa hyväksyttyjä kertomuksia maailman synnystä. Näin ollen niitä ei voida myöskään esittää vaihtoehtoisina teorioina maailmankaikkeuden synnystä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu