Paikalliset

Nuhjuinenkin lastenvaate myy, kunhan merkki on oikea

Laura Ruokolaisen Elsa-tyttären haalari on tänä vuonna pinkki. Pukuun löytyy useampi pipovaihtoehto. Perheen tammikuussa syntyväksi odotettu seuraava lapsi on poika. Ruokolainen onkin jo alkanut tutustua poikien vaatemaailmaan. Osa Elsalla olleista vaatteista sopii onneksi pojallekin.

Marjaana Varmavuori

”Siisti, ehjä ja tahraton. Pinnassa nukkaa. Hinta 14 euroa”, ilmoitusteksti Me&I-lastenvaatemerkin Facebook-kirppiksen seinällä kertoo.

Ei voi olla totta, yli 10 euroa käytetystä lasten t-paidasta. Kurkistus Me&I:n verkkokauppaan paljastaa, että vastaava tuote maksaa uutena 25 euroa.

 

H&M:n bodyn jälleenmyynti-arvo on lähes nolla.”

Mutta totta se on, lasten merkkivaatteiden Facebook-kirpputoreilla käytetyistä lastenvaatteista saa maksaa jopa saman verran kuin uutena. Vastaavia ilmoituksia ovat esimerkiksi Ticket to Heavenin ja Polarn O. Pyretin Facebook-kirppikset pullollaan.

 

Facebook-kirppiksiä on ilmaantunut merkkien suosion kasvamisen myötä. Vielä muutama vuosi sitten monet pitivät Polarn O. Pyretin, tuttavallisesti Po. P:in vaatteita liian kalliina.

Tällä hetkellä merkki on niin pop, että sen vaatteilla on pelkästään Suomessa Facebookissa kolme kirppisryhmää.

Laura Ruokolainen oli vuosi sitten perustamassa yhtä niistä. Halu perustaa uusi ryhmä Po. P:in vaatteille lähti huonoista kokemuksista. Huijarimyyjät pyritään pitämään loitolla edellyttämällä muun muassa, että jokainen jäsen esiintyy omalla oikealla nimellään.

– Se tuo luottamusta kaupankäyntiin. Vaikka ryhmässä on nyt yli 10 000 jäsentä, tuntuu vähän kuin puolitutulta ostaisi, Ruokolainen sanoo.

Ruokolainen on todellinen Po. P -fani. Perheen 1,5-vuotiaalla Elsa-tyttärellä on lähes vain ja ainoastaan sen vaatteita.

– Tämä on minulle harrastus. Po. p kirppis, eli Poppis, on myös yhteisö. On ihana löytää sielunsiskoja ja tietää, etten ole ainoa hurahtanut, Ruokolainen sanoo.

Ulkonäön lisäksi merkkivalinnassa painaa laatu ja tuotteiden jälleenmyyntiarvo.

– H&M:n bodyn tai markettivaatteen jälleenmyyntiarvo on lähes nolla, Ruokolainen sanoo.

Joskus hintaan tulee Ruokolaisen mukaan laitettua tunnearvolisää.

– Eihän erityisen ihanista vaatteista halua luopua pilkkahintaan, hän sanoo.

– Se on hassu peruste, mutta jokaisella vanhemmalla on varmasti sellaisia vaatteita.

Vauva on sijaiskuluttaja

Kulutustutkija, taloussosiologian professori Terhi-Anna Wilska ei ole varma, kuinka laaja ilmiö äitien hurahtaminen lasten merkkivaatteisiin on. Määrällistä tutkimusta asiasta ei ole olemassa.

–Ilmiö kertoo identiteetin laajentamisesta. Vauvasta tulee osa äidin identiteettiä, Wilska sanoo.

–Äidin imagoon ei kuulu shoppailu. Äiti siis viestii omaa identiteettiään vauvan välityksellä. Sitä ei paheksuta, että äiti varustaa lapsensa hyvin.

Merkkivaatteiden ostamista perusteellaan Wilskan mukaan rationaalisilla syillä. Yksi syy on juuri tuotteiden hyvä jälleenmyyntiarvo, mutta on myös kestävyydellä, ekologisuudella ja eettisyydellä myydään lastenvaatteita.

–Myös pelkästään esteettisyydellä voi jo perustella lastenvaatehankintoja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu