Paikalliset

Peijaksen päivytyksessä pitkät jonot – sakko uhkaa Attendoa

PÄIVYSTYS Vantaa antoi Attendolle jo huomautuksen: syinä odotusajat ja tyly palvelu.

Myyrmäkeläinen Marianna Salovaara vieraili Peijaksen päivystyksessä ensi kertaa torstaina. -Saa nähdä, kuinka kauan täällä nyt menee, hän mietti. Salovaara toivoi pääsevänsä lääkärin pakeille kohtuullisessa ajassa.

Tuomas Massinen

Peijaksen päivystyksestä vastaavaa Attendo Oy:tä uhkaa kymmenien tuhansien eurojen sopimussakko odotusaikojen pitkittymisen takia.

Vantaan kaupungille palveluja tuottava lääkäriyhtiö on lipsunut päivystyksen vastaanottoajoissa toistuvasti vuodenvaihteesta lähtien. Kaupunki on myös tyytymätön Attendon asiakaspalveluun: se on saanut valituksia Peijaksen potilaiden tylystä kohtelusta.

Vantaa antoi jo huomautuksen yhtiölle Peijaksen päivystyksen ongelmien takia pari viikkoa takaperin.

Kaupungin ja Attendon yhteisen sopimuksen mukaan potilaan tulee päästä hoitajan tai lääkärin vastaanotolle päivystyksessä 2–4 tunnissa, potilaan kiireellisyysasteesta riippuen. Odotusajat ovat kuitenkin venyneet viikoittain, ja viivästyksiä on ollut etenkin ilta- ja yöaikaan.

– Odotusaikojen ylityksiä on ollut alle sata kuukaudessa. Joinain viikkoina niitä on ollut jopa muutamia kymmeniä, selvittää Vantaan terveyspalveluiden johtaja Timo Aronkytö .

– Olemme nyt ryhtyneet toimiin. Ensi viikolla Attendolle on luvassa mahdollisesti kymmenien tuhansien eurojen sanktio, jos odotusaikoja ei saada sopimuksen mukaiselle tasolle.

Enimmillään potilaan 2–4 tunnin odotusajat ovat pitkittyneet Peijaksessa jopa tunnin verran. Yhtiö on hoitanut kiireellisimmät potilaat ajallaan, mutta vähemmän kiireellisten tapausten vastaanottoajoissa on lipsuttu. Pahimmillaan tilanne on johtanut siihen, että viikkoja poskiontelontulehduksesta kärsinyt vantaalainen on odottanut viisi tuntia päästäkseen lääkärin pakeille.

Aronkydön mukaan Attendo perustelee sopimusrikkeitä yllättävillä potilaskiireillä.

– Päivystykseen on hakeutunut paljon vaikeita potilaita, jotka ovat vieneet paljon lääkäreiden aikaa.

Yritys on nyt ilmoittanut lisäävänsä hoitajien ja lääkärien määriä päivystyksessä, jotta tilanne normalisoituu.

– Lisäksi yhtiö antaa henkilöstölleen lisää asiakaspalveluun liittyvää koulutusta.

Attendo on pyörittänyt Peijaksen päivystystä vuodesta 2008. Siellä on ollut 39 000 lääkärikäyntiä 2014.

Kaupungin ei ole aiemmin tarvinnut huomauttaa yhtiötä päivystykseen liittyvistä sopimusrikkeistä. Nykyinen päivystyssopimus päättyy vuoden lopussa, mutta Vantaalla on optio jatkaa sitä vuodella. Aronkydön mukaan optio käytettäneen, sillä yhteistyö on kuitenkin sujunut kokonaisuutena.

Attendo rikkoi sopimusta Hakunilassakin

Attendo Oy on ennenkin rikkonut Vantaan kanssa solmimaansa sopimusta. Rike tapahtui Hakunilan terveysasemalla 2012, kun kaupunki oli ulkoistanut sen palvelutuotannon yhtiölle lääkäripulan takia.

Attendo rikkoi aluksi ehtoa henkilöstön pysyvyydestä, kun osa hoitajista irtisanoutui. Liian suuren vaihtuvuuden takia yhtiö sai sopimussakon. Sen piti tehdä lisätyötä Vantaalle 40 000 euron edestä. Sakon jälkeen henkilökunta on ollut riittävän pysyvää.

Lääkärin vastaanoton odotusajat ovat olleet sopimuksen mukaisia, eli 1–2 viikkoa.

Attendon sopimus Hakunilassa ulottuu vuoden loppuun. Sen jälkeen kaupunki alkaa pyörittää toimintaa omien lääkäreiden ja hoitajien voimin.

Lisää aiheesta: 

Vantaalaiset lahjoittivat ison kasan leluja Peijakseen20.12.2013 14.50
Känniset työllistävät yöpäivystyksiä27.6.2013 18.44
Päivystäminen ei kiinnosta nuoria lääkäreitä28.10.2011 09.33
Attendolle jatkokausi Peijaksessa8.11.2011 15.39

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu