Digiaika opettaa tutkivaan oppimiseen

Viidesluokkalainen Arttu Murtola käyttää tablettia Santahaminan koulussa päivittäin. Kuvaushetkellä tehtävänä oli keksiä kysymyksiä kevätjuhlaa varten ja kirjata ne Google Driveen.

Emmakaisa Jokiniemi

<Ingressi>OPETUS   Uutta digitaalista oppimisympäristöä testataan kouluissa ensi syksynä.</Ingressi>
Ensi syksynä muutamassa pääkaupunkiseudun koulussa kokeillaan, miten koulutyö onnistuu digitaalisessa oppimisympäristössä.

– Tiedon rakentajat -nimisen järjestelmän idea on, että oppilaalle annetaan vapautta siihen miten, milloin ja mitä hän haluaa opiskella, kertoo järjestelmän kehittäjä Marko Koskinen .

Tabletissa on tallessa kaikki lukuvuoden aikana tehdyt työt ja projektit.”

Koskisen mukaan järjestelmä taipuu useaan eri oppiaineeseen ja se toimii kaikilla selaimilla. Digitaalista oppimisympäristöä voi käyttää niin tietokoneella, tabletilla kuin älypuhelimellakin.

Koskisen mukaan opiskelualustan muuttumisen lisäksi digitaalinen oppimisympäristö muuttaa myös opetuskulttuuria.

– Järjestelmä mahdollistaa sen, että opetuksen painopiste muuttuu. Opettaja ei välttämättä opeta luokassa muuten kuin satunnaisesti tai yhdessä sovitusti.

Koskinen näkee, että digitaalisen oppimisympäristön tuoma itsenäisyys tuo motivaatiota opiskeluun.

– Turhautuminen tai tyhjäkäynti jää vähemmälle, kun oppilas saa edetä omaan tahtiin. Haaveena on, että tämä järjestelmä mahdollistaisi kokonaan erilaisen opiskelukulttuuriin.

Santahaminan ala-asteella Helsingissä digitaalisuus on jo luonnollinen osa koulutyötä. Kaikilla koulun 3.–6.-luokkalaisilla on käytössään henkilökohtainen Ipad.

– Oppilailla ei ole enää sitä vau-efektiä tablettien kanssa. Kuva, ääni, video ja e-kirjat ovat arkipäivää koulunkäynnissä, kertoo koulun rehtori Aarne Cederberg .

Rehtorin mukaan tabletin käyttö koulutyössä painottaa tutkivaa oppimista ja portfolioajattelua.

– Lapsella on tabletissa tallessa kaikki lukuvuoden aikana tehdyt työt, projektit ja esitykset. Ipad on tiedon haun rinnalla ennen kaikkea muistiinpanoväline.

Ipadien myötä opiskelukulttuurikin on Santahaminan koulussa kokenut murroksen.

– Ipadit mahdollistavat ryhmätyöskentelyn hyvin, kun oppilaat voivat jakaa materiaalia keskenään. Oppilaat käyttävät tablettia niin suvereenisti, että opettajillakin on paljon opittavaa siitä, mihin kaikkeen digitaalista materiaalia oppimisessa voidaan käyttää.

Kommentit

Kuinka moni taviskansalainen ja poliitikko todellisuudessa tietää, mitä tarkoittaa tutkiva oppiminen, ja kuinka moni sen, että on ihme, jos kaikki - erityisesti nk. tavisluokille heitetyt erityisoppilaat - pystyvät ko. oppimistavan omaksumaan, kun vakavia ongelmia on jo loogisessa kirjoittamisessa ja luetun ymmärtämisessä? Veronmaksajana olisi kiinnostavaa tietää, miksi säästösyistä lakkautetaan homeettomia kouluja, lykätään homekoulujen korjauksia ja kuitenkin tuhlataan 3,5 miljoonaa nopeasti vanhenevaan tietoteknologiaan, johon päälle opettajien koulutuskustannukset. Vantaa on itsearvoisesti edelläkävijä hinnalla millä hyvänsä. Luja oli aikanaan usko DDR:ssäkin systeemin aukottomaan toimivuuteen.

Opetusalalta