Ruoka

Hävikki herkuksi: ruokaisa salaatti

RUOKA Sarjan edelliset osat löydät verkosta.

Ruokaisan salaatin voi koota melkein mistä tahansa raaka-aineista.

Heli Koivuniemi

Jos vaikkapa grillaamisesta jää tähteeksi kypsää lihaa, kalaa tai vihanneksia, ne voi yhdistää seuraavan päivän lounaaksi salaattiin, joka sopii hyvin eväs- tai retkilounaaksikin.

Ruokaisan salaatista saa, kun huolehtii, että proteiinin lähteitä on riittävästi.

Kun tähteenä on vain vähän lihaa, esimerkiksi keitetty kananmuna sopii jatkeeksi. Myös viljatuotteet jatkavat salaattia oivallisesti.

Oheinen ohje on ehdotus; aineksia ja niiden määriä on helppo säädellä sen mukaan, montako annosta tarvitaan ja mitä on saatavilla.

Esimerkiksi kana-avokado-korianteri ja savukala-kananmuna-tilli ovat hyväksi havaittuja yhdistelmiä.

Salaattiin sopivat tuoreiden seuraksi myös kypsennetyt tai marinoidut vihannekset.

Ruokaisa salaatti

150 g kypsää lihaa tai kalaa
1 pussi (80 g) salaattisekoitusta tai vastaava määrä haluamaasi lehtisalaattia
2 dl kypsää viljatuotetta (esim. pasta, riisi, ohra, kuskus)
2–3 dl tuoreita vihanneksia pilkottuina (esim. kurkku, tomaatti, paprika, sipulinvarsi)
½ dl oliiviöljyä
2 rkl sitruunamehua
haluamiasi tuoreita yrttejä

Paloittele kaikki ainekset ja sekoita ne yhteen. Anna maustua muutaman minuutin ajan ja tarjoa hyvän leivän kanssa.

teksti: Elina Teerijoki

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Ruoka

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu