Paikalliset

Pummilla matkustetaan useimmiten yöllä

Samu Paakki ei ota paineita liputtomuudestaan. Kaveripiireissä on vallalla sama tapa, ja säästöä syntyy.

Sauvo Jylhä

Pummilla matkustaminen lisääntyy kesällä, kun ihmiset liikkuvat enemmän.

– Ilman asianmukaista matkalippua matkustavien määrä suhteessa tarkastettuihin matkustajiin kasvaa jonkin verran, myöntää HSL:n yksikön päällikkö Jaakko Heinilä.

Siitä, miltä asemalta tai seisakkeelta junaan nousee eniten liputtomia matkustajia, ei ole erillistä tilastoa. Liputtomuutta ei myöskään tilastoida alueittain. Heinilä kertoo, että liputtomuutta kuvaavat tilastot laaditaan junalinjoittain ja lisäksi eri kulkumuotojen mukaan.

Kun viimeinenkin baari sulkee ovensa, on junissa tavallista enemmän hilpeitä ja rahattomia matkustajia.

– Yöliikenteessä tavataan keskimääräistä enemmän liputtomia matkustajia, vahvistaa Heinilä.

Joukkoliikenteen tarkastusmaksun suuruus on 80 euroa, jos lippua ei asiakkaalta löydy. Alle 15-vuotiaalle ei merkitä tarkastusmaksua.

Samu Paakki, 24, on tottunut pummimatkustaja. Hän on huomannut, että R- ja H-junan ensimmäisessä vaunussa saa useimmiten matkustaa varsin rauhassa ilman lippua.

– Käry kävi viimeksi puolitoista viikkoa sitten Leppävaarassa, jossa lensin junasta ulos.

Hän ei ota paineita liputtomuudestaan, vaan maksaa aina sakkonsa. Selittelylinjalle mies ei lähde lainkaan. Töissä käyvänä hänellä olisi varaa ostaa lippukin, mutta sen hankkiminen on hänen mielestään tehty liian hankalaksi.

– Pieni jännitys kuuluu tähän lajiin.

Paakki veikkaa, että 30 prosenttia junamatkustajista matkustaa ilman lippua. Hän matkusti viime viikolla Hyvinkäältä Helsinkiin, ilman lippua.

Heinilä arvelee, että joku saattaa kokea jännityksen tunnetta matkustaessaan ilman asianmukaista matkalippua. Tällainen seikkailija voi olla nuori tai jo hieman iäkkäämpikin matkustaja.

Onko junissa kesällä tavallista enemmän lipuntarkastajia?

– Matkalippujen tarkastajat pitävät myös normaaliin tapaan kesälomia, mutta lomien jakamisella koko kesäkaudella toimintavalmius pidetään hyvänä myös kesäkuukausina, muotoilee Heinilä diplomaattisesti.

Selityksiin on junissa totuttu.

– Ilman asianmukaista matkalippua matkustavat toteavat usein junassa, että he eivät löytäneet junan lipunmyyntialuetta tai eivät huomanneet, kun konduktööri käveli ohi. Toisinaan matkalippu jää ostamatta sen vuoksi, kun matkustajalla on junaan noustessa ollut tärkeä puhelu meneillään.

– Pummimatkustaminen on kapinointia ja kuuluu tiettyyn ikään, uskoo R-junaan nouseva Laura Joentakanen .

Suosituinta se on alle 20-vuotiaiden poikien keskuudessa. He myös jäävät herkemmin kiinni. Joentakanen on nähnyt useita tällaisia tapauksia junissa, vaikka onkin itse satunnainen matkustaja.

– Vaikka tiedän tosin omasta kaveripiiristäni monta aikuistakin, jotka käyvät säännöllisesti pummilla töissä.

Joentakasesta olisi hyvä, jos tarkastajia lisättäisiin juniin.

– Itse maksan matkani tyytyväisenä. En koe osallistuvani pummilla matkustavien matkakustannuksiin.

Pientä petrausta junakäyttäytymisessä on parin viime vuoden aikana kuitenkin tapahtunut. Kun vuonna 2012 tarkastusmaksun sai 79 067 matkustajaa, oli edellisvuoden luku vain 74 979 koko pääkaupunkiseudun ja Helsingin sisäisessä liikenteessä.

Ilman asianmukaista lippua matkusti viime vuonna 2,73 prosenttia junan käyttäjistä. Kaikkiaan tarkistettiin yli kolmen miljoonan matkustajan liput.

Järvenpään asemalla odotteli torstaina junaa 17-vuotias Andreas, joka matkusti pummilla edellispäivänä Pasilan asemalle. Hän kertoo saaneensa reippaasti yli 20 sakkoa junissa lyhyen ajan sisällä.

Liputtomia metro- ja ratikkamatkoja hän ei ole laskenut. Hän antaa sakkolaput aina äidille maksettavaksi.

– Jos äidillä on rahaa, hän maksaa ne. Jos taas minulla on rahaa, maksan äidin muita laskuja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

HSL lupaa uusia tehotoimia pummien varalle – tänne tarkastajat keskittyvät4.3.2014 11.58

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu