Intialainen tanssi haastaa rytmillään

Kathak-opettaja Sushmita Ghosh (vas.) ja Tanssikoulu Sahramin opettaja Hanna Mannila pyörähtelevät intialaisen kathakin rytmien pyörteissä.

Lotta Kvist

Intialainen kathak-tanssinopettaja Sushmita Ghosh opettaa kymmenpäistä naisryhmää Tikkurilan Silkkisalissa Tanssikoulu Sahramissa.

Lotta Kvist

<ingressi>INTIA Tikkurilassa voi seurata lauantaina kathak-tanssiesitystä, jota luotsaa intialainen opettaja. Tanssin kieli kertoo tarinaa muun muassa rakkaudesta.</ingressi>

Naiskaksikko tuijottaa keskittyneesti lattiaa, lyö käsillä rytmiä ja puhelaulaa:

– Tat tat thei, tat - tat - thei - thei - thei tat tat thei.

Vuodesta 1998 kathak-tanssin pauloissa pyörähdellyt Hanna Mannila toistaa rytmiä opettajansa intialaisen kathak-tanssija Sushmita Ghoshin kanssa Tanssikoulu Sahramissa Tikkurilassa.

Ghosh vierailee Suomessa ensimmäistä kertaa seuranaan perkussionisti, tabla-artisti Shiv Shankan Ray ja kielisoitin-sarodsoittaja Amitava Majumdar .

Kathakin pohjana toimii ensin opeteltava rytmi, joka on jalkatyön ja koreografian pohja.

Rytmitajun lisäksi kyky ilmaista tunteita kasvoilla ja hyvä koordinaatiokyky tekevät hyvän kathak-tanssijan.

Mannilan mukaan suomalaiset taipuvat tanssityyliin hyvin, sillä he ovat näppäriä nappaamaan koreografioita. Länsimaalaisille kathakissa olennainen tunteiden osoittaminen voi kuitenkin tuottaa vaikeuksia.

Kathakia 40 vuotta tanssinut Ghosh kehuu tanssikurssille osallistuneen kymmenpäisen naisryhmän rytmitajua.

Myös muun muassa Englannissa, Saksassa ja Venäjällä eleganttia tanssia opettanut Ghosh korostaa, että kathakissa täytyy osata improvisoida.

Intialaistanssia ensikertaa kurssilla kokeileva Svetlana Kirjanen kokee, että improvisointi on helppoa, kun ei odota perinteistä tanssituntia.

Baletti- ja karakteritanssitaustainen Kirjanen kehuu kathakia kokonaisvaltaiseksi.

– Täytyy vain hyppiä mukana ja toivoa, että pysyy perässä, erilaiseen opetustyyliin tottumaton Kirjanen sanoo.

Mannilan mukaan kathakissa opitaankin perässä tekemällä, ei hiomalla pieniä osia yhteen.

Viisipäiväisen kurssin opettelun tulosta pääsee seuraamaan Tikkurilan Silkkisaliin (Tikkurilantie 44) lauantaina 2. elokuuta kello 19. Aikuisten liput maksavat 15, sitä nuorempien 12 euroa.

Kathak

Klassista intialaista tanssia Pohjois-Intian hoveista ja temppeleistä. Kathak on kuuluisa eleganteista käsiliikkeistä, tunteellisesta ilmaisusta, nopeista pirueteista ja jalkojen rytmisarjoista nilkkakulkusineen.

Tanssin kertovissa osioissa tulkitaan miimillisen tanssin avulla lauluja, jotka liittyvät rakkauteen, vuodenaikoihin ja hindulaisiin tarinoihin. Nopeatempoisen musiikin pääelementti on tabla-rumpu. Soittimen perusrytmin päälle esitetään puhelaulua. Toisena soittimena käytetään kielisoitin sarodia tai sitaria.

Intialaisille länsimaissa balettia vastaavan tanssin tarinankerronta etenee kasvojen eleiden ja pehmeiden käsiliikkeiden, mudrien, avulla.

Ennen vanhaan Intiassa kathakia opettivat vain miehet. Isät opettivat tanssin pojilleen.

Kathakin alkeistunnit alkavat syksyllä Tikkurilan Tanssistudio Sahramissa. Helsingissä tanssityyliin voi tutustua Bolly Beat Dance Schoolissa.

Lähde: Hanna Mannila

Kommentit

Kyllä aaceeceenkin elämä ja yöt, joissa mustat ja värilliset miehet painajaisiinsa työntyvät, kaikki se muuttuisi auvoisemmaksi jos hän Sushmita Ghoshin kanssa pyörähtelisi ja keinahtelisi. Mikä olisi aaceeceelle terapeuttisempaa kuin tarttua värilliseen käteen, jossa kämmenpuoli olisi valkoinen kuin lahnan vatsa ja selkäpuoli tumma kuin eebenpuu. Käsi kädessä tanssahdellessansa aaceeceen velat muuttuisivat saataviksi ja ties vaikka tulisi geenien sekoittamisaikeet miehelle mieleen.

erikoisasiantuntija