Vaalikoneemme on nyt avattu!

Paikalliset

Värikkäät fillarit valtaavat pyörätiet

Pyöräilysesonki on pärähtämässä kunnolla käyntiin. Tikkurilan Intersportin kauppias Matti Kotikumpu uskoo, että värikkäät fillarit voivat olla tämänvuotisen pyöräkauden kovimpia hittejä. Vaaleanpunaisen Nopsan sijasta hän ottaisi mieluummin takanaan näkyvän vaaleansinisen.

Tuomas Massinen

Pääkaupunkiseudun pyöräteillä voidaan nähdä lähikuukausina melkoista väriloistoa. Värikkäät polkupyörät ovat nyt muodissa.

Suomen Polkupyörätukun ketjumyyntipäällikkö Tomi Kaarela kertoo, että värivalikoima on kasvanut varsinkin suosituimmissa perusfillareissa.

– Maastopyörissä, maantiepyörissä ja hybrideissä värit ovat huomattavasti hillitympiä, Kaarela sanoo.

Värien laaja skaala näkyy myös retro-Jopon ja mummopyörien kaltaisissa klassikoissa, joiden kaupan odotetaan käyvän kiivaana tänä vuonnakin.

 

Myyntiin on tullut aiempaa enemmän vaihtoehtoja: esimerkiksi pinkkejä, keltaisia, oransseja ja vaaleansinisiä.”

– Ennen klassikkopyörän sai lähinnä vain mustana tai valkoisena, mutta nyt myyntiin on tullut aiempaa enemmän vaihtoehtoja: esimerkiksi pinkkejä, keltaisia, oransseja ja vaaleansinisiä, kertoo Intersport Tikkurilan kauppias Matti Kotikumpu.

 

Harmaasta massasta poikkeaville menopeleille povataan menestystä, mutta sen laajuus on vielä arvoitus.

– On vielä vaikea sanoa, miten hyvin värikkäät pyörät menevät kaupaksi. Se jää nähtäväksi, miettii Bike Planet Variston myymäläpäällikkö Kimmo Dahlqvist.

Tomi Kaarela huomauttaa, että vaikka värikkäät ajokit nostavat päätään, Suomessa niin kuin muuallakin Euroopassa suositaan edelleen eniten tummia ja valkoisia fillareita.

Pyöräilysesonki pärähtää pian kunnolla käyntiin, ja liikkeissä myydään jälleen eniten 3–7-vaihteisia peruspyöriä, joita käytetään työmatkoilla tai vapaa-ajalla.

Merkeistä Helkama ja Tunturi ovat edelleen suosituimpia.

Maastopyöriä kaupataan nykyisin tuntuvasti vähemmän kuin vielä muutama vuosi takaperin. Isoilla 29 tuuman renkailla varustetut Bigfootit ovat kuitenkin tuomassa maastopyöräbuumia takaisin.

– Nishikin aikoinaan kehittämä malli on hottia, päivän sana. Bigfootit ovat olleet suosittuja jo muutaman vuoden, Kimmo Dahlqvist kertoo.

Bigfoot-mallin kova suosio tukee Kaarelan mukaan myös perinteisten, 26 tuuman renkailla varustettujen maastopyörien myyntiä.

– Uutuutena on tullut tälle vuodelle 27,5 tuuman rengaskoko, eli maastopyörissä on mahdollisuus valita kolme eri rengaskokoa, Kaarela kertoo.

Moni valitsee maastofillarin sijasta kuitenkin hybridin, eräänlaisen maantiepyörän ja maastopyörän yhdistelmän. Peruspyöräilijä on huomannut, että hybridi soveltuu paremmin asvalttiviidakkoon.

– Hybrideillä voi taittaa pitkiäkin työmatkoja. Niissä on hyvät ajo-ominaisuudet ja paljon vaihteita, Matti Kotikumpu selvittää.

Jopo menee yhä kuin kuumille kiville

Helkaman retro-Jopot ovat paistatelleet suosiossa viime vuodet. Klassikon voittokululle ei näy loppua.

– Jopot pitävät vielä pintansa. Saa nähdä, kuinka kauan suosio jatkuu. Ne ovat etenkin nuorison suosiossa, kertoo Bike Planet Variston myymäläpäällikkö Kimmo Dahlqvist.

Suomen Polkupyörätukun ketjumyyntipäällikkö Tomi Kaarela sanoo, että heillä Jopo on edelleen myydyin yksittäinen pyörämalli.

Kaarelan mukaan Helkama on onnistunut pitämään kysyntää yllä muodin mukaisilla väreillä ja uusilla malleilla. Vuoden 2013 uutuus on Jopo Rodeo.

– Tämä ennakkoluuloton rohkeus valikoiman laajentamiseen on yksi vahva syy merkin menestykseen. Jopo on ollut edelläkävijä retropyöräbuumin luomisessa, Kaarela arvioi.

Myös Jopon pitkä historia on osasyynä sen kovaan suosioon: kotimaiseen klassikkobrändiin luotetaan.

Kaarelan mukaan Jopoa käyttävien ikäjakauma on muihin pyöriin nähden poikkeuksellisen suuri.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu