”Wilmasta on tehty lasten rikosrekisteri”

Pääkaupunkiseudun koululaisten huoltajat ovat käärmeissään Wilma-järjestelmän kautta koulusta tulevan kielteisen palautteen vuoksi.

Wilman alkuperäisenä tarkoituksena on ollut helpottaa kodin ja koulun välistä yhteistyötä sekä antaa opettajille kanava kertoa koulun tulevista tapahtumista.

– Näin varmasti on edelleenkin. Se kuitenkin on surullista huomata, että Wilma on myös lapsen tai nuoren rikosrekisteri, pahoittelee espoolaisen koululaisen äiti.

Hänen mukaansa lukuvuoden aikana tulevat merkinnät myöhästymisistä tai kotitehtävien unohtamisesta ovat arkipäivää, eivätkä opettajat juuri muusta viestittelekään.

– En mitenkään voi uskoa, että kodin ja koulun välinen yhteistyö paranee vain virheisiin, unohduksiin ja myöhästelyihin puuttumalla.

– Aivan varmasti lasteni koulupäivissä on ollut edes joskus jotakin hyvää, josta olisi voinut mainita, harmittelee koululaisen äiti.

Ongelma harmittaa myös koululaisia itseään. Erään seitsemäsluokkalaisen pojan koulutyön innon Wilma on vienyt kokonaan.

– Wilma aiheuttaa stressiä ja pilaa osittain oppilaan ja opettajan välisen suhteen. Ei ihme, että oppilaiden keskiarvo Suomessa on alta kahdeksan, koska joka asiasta pitää valittaa, rankaista ja muistuttaa, pahoittelee poika Opettaja.tv:n keskustelusivuilla.

Wilma aiheuttaa stressiä ja pilaa oppilaan ja opettajan välisen suhteen.”
Vantaan OAY:n puheenjohtaja Sami Markkanen myöntää, että vanhempien huomio pitää paikkansa.

– On selvää, että jos negatiivista palautetta saavat aina samat oppilaat, se koetaan kodeissa ikävänä ja myös kodin ja koulun välinen yhteistyö voi saada kolhuja, arvioi Markkanen.

– Aivan varmasti kouluissa on Wilman suhteen koulutuksen tarvetta, mutta toki myös arjen realiteetit pitää huomioida.

Markkanen muistuttaa, että esimerkiksi aineopettajalla voi päivän mittaan olla jopa 150 oppilasta.

– Silloin on selvää, että kovin yksilölliseen palautteeseen ei yksinkertaisesti ole voimavaroja, korostaa Markkanen.

Hän peräänkuuluttaa myös vanhempia avoimeen keskusteluun lastensa kanssa, jotta Wilma ei olisi ainoa viestikanava koulusta kotiin.

Mikä on Wilma?

Wilma on oppilaitoksen hallinto-ohjelman www-liittymä, joka on käytössä useissa kunnissa ympäri maata.

Opiskelijat valitsevat Wilmassa kursseja, seuraavat suorituksiaan, lukevat tiedotteita ja viestivät opettajien kanssa.

Opettajat syöttävät Wilman kautta arvioinnit ja poissaolot, päivittävät henkilötietojaan ja viestivät opiskelijoiden ja huoltajien kanssa.

Huoltajat seuraavat ja selvittävät Wilman kautta opiskelijan poissaoloja, viestivät opettajien kanssa ja lukevat koulun tiedotteita.

Wilmaa käyttävät myös oppilaitoksen henkilökunta, johto sekä työpaikkaohjaajat.

Lähde: Helsingin kaupunki

Kommentit

Pakko ottaa kantaa tähän keskusteluun, Olen jo pari vuotta sitten keskustellut Vantaan Rajakylän koulussa( alakoulu) opettajan kanssa kun ei tule koskaan positiivista palautetta. yhden ainoan kerra neljän vuoden aikana on tullut. ja tiedän että lapseni on 9-10 lapsi koulussa. syy ei voi olla että ei kerkeä kun taas vanhempi tyttäreni joka on Länsimäen yläkoulussa , jossa joka aineella on eri opettaja niin ei mene päivääkään ettei tulisi positiivista palautetta, se kannustaa meitä vanhempia kuin myös oppilaita. Kaikkien koulujen pitäisi kysyä neuvoa Länsimäen koulusta miten he siellä hoitavat Wilman. Siellä toimii kaikki tiedottaminen . Nämä kaksi koulua on vielä n.500m. päässä toisistaan ja jotenkin toimii yhteityössä keskenään, mutta wilma ei taida olla siinä mukana.

Kyllä Wilma jossain toimii

Jokiniemessä ainakin tulee paljon myös positiivista palautetta Wilman kautta. Haluan toki saada myös kaiken negatiivisen palautteen, jos aihetta on. Sitä paitsi lapseni kertoo kyllä itse ensin päivän kuulumiset, ennen kuin katson ne Wilmasta. Jos saisin lapsestani paljon negatiivista palautetta, miettisin vakavasti, mitä minun pitäisi tehdä, että asiat korjantuisivat.

+

Eiköhän se kerro että kaikki ei ole kunnossa jos jatkuvasti tulee huonoa palautetta.
Kyllä siinä vaiheessa kannattaa ottaa opettajaan yhteyttä ja selvittää missä on mennyt pieleen. Olen itse seurannut Vilmaa ja saanut sieltä viestiä, niin hyvää kuin vähän negatiivistäkin. Selvittäkää asioita, eikä heti pidä olla valittaamassa kun muksuilla on ongelmia koulussa. Usein se vika on kodeissa.

Vilma on hyvä.

Eipä se ole mielestäni todellakaan niin että usein vika on kodeissa.Meillä lapsi oireili huonolla käytöksellä siitä kun häntä kiusattiin siellä.Ja tämäkin selvisi aivan vahingossa.

Teinixin mutsi

Wilma on loistava järjestelmä! Joka perjantai tulee pienimmän opelta tiivistelmä siitä, mitä on viikon kuluessa tehty ja mitä seuraavalle viikolle suunniteltu. Näin pysyy kotikin kärryillä siitä, missä mennään. Isompien lasten kanssa voi tarkistaa, mihin asti tunnit ovat seuraavan jakson aikana ja millaisia tuloksia kokeista on tullut.

Jos jatkuvasti tulee huonoa palautetta, niin voisiko syy olla siinä, että pitäisi ne läksyt säännöllisesti tehdä eikä saisi myöhästyä joka päivä??? En oikein ymmärrä, miten voi olla koulun vika se, että läksyt on tekemättä, eikä koulussa ole ajoissa?

Myy

kyse ei ole siitä että tulee usein negatiivista vaan että ainoa asia mitä tulee on vain ja ainoastaan negatiiviset, n. 1 kerta kahdessa kuukaudessa. esim. vihko kotona ym. pitää varmaan vaan todeta opettajan aktiivisuus.

positiivista kiitos edes joskus

Olisi varmasti kivaa ja hyvä juttu saada lapsestaan myös positiivista palautetta koulusta. Sitten kun katselee asiaa opettajan vinkkelistä, niin tunnit lapsilauman kanssa ovat hyvin hektisiä. Käsillä olevaan aiheeseen pitäisi paneutua ja surullista kyllä, niiden häiriköiden asioiden setvimiseen menee luvattoman paljon aikaa ja voimavaroja. Välituntisin opettajilla on pihalla tai ruokalassa valvontavelvollisuus.

Perjantainen "kimppakirje" koko luokalle, jossa yksittäisiä oppilaita ei nimeltä mainita, on erittäin hyvä idea eikä vie opettajalta liikaa aikaa. Pienen viestin nakuttaa parissa minuutissa. Semmoista kannattaa positiivisella sävyllä "kaupata" opettajalle, jolta viestejä ei tule.

Myy

Onko se negatiivista palautetta jos opettaja ilmoittaa että läksyt on tekemättä tai koulutarvikkeet kotona? Minusta ei, se on mielestäni tiedoksianto jotta kotona voitaisiin reakoida ja muistuttaa jne. Minusta vanhempien pitäisi olla kiitollisia palautteesta ja tiedotteista. Jos lapsi on aiheuttanut koulussa hämminkiä tai käyttäytynyt huonosti niin silloinkin minusta palaute on informatiivista eikä negaa. Kyllä meillä tulee myös palautetta siitä että koulutyö sujuu tavotteiden mukaisesti jne. Ei kaikkeen tarvitse siellä vanhempienkaan taholla suhtautua niin kriittisesti, ennemminkin kyseessä on informatiivinen kanava koulun ja kodin välillä ja kyllä minua ainakin kiinnostaa jos lapseni jättää toistuvasti läksyt tekemättä tai käytöksessä olisi parantamisen varaa.

äiti minäkin

Samanlaista 'rikosrekisteriä' on opettajat joutunet pitämään aina, ei vaan ollut sähköinen, joten joka myöhästymisetä ja unohtuneesta läksyistä ei tiedot tulleet kotiin.
Aika luonnollista, että lapset joskus unohtavat läksyt, jos niitä vanhemmat ei ainakin ensimmäisillä luokilla seuraa ja satunnaisesta myöhästymisestä ei maailma kaadu. Tieto niistä on mielestäni ihan hyvä saada nopeasti, miten muuten voisi vanhempi tietää että esim. on syytä soipa vähän aikaisemmasta kouluun lähdöstä. Isompiin ongelmiin ei Wilma sovi, vaan toivon ainakin itse, että opettajat soittavat niistä.
Mutta eipä omallekaan lapselle ole siellä ollut koko vuonna kuin yksi tai kaksi positiivista merkintää, kotiin tulevissa kokeissa sentään on kehuja ja lukukausiarvioinneissa myös oli enimmäkseen kiitosta.

openakin ollut alakoululaisen vanhempi

Miten tämäkin nyt koetaan huonona?!
Wilman ansiosta tieto lapsen tekemisistä ja tekemättä jättämisistä tulee heti kodin tietoon, ja ne voi ottaa puheeksi kotona lapsen kanssa.
Ikävää tietysti on, jos jotkut opettajat eivät ehdi tai viitsi kirjoittaa positiivisia huomioitaan, tai jos joku lapsi aiheuttaa vain kielteisiä kommentointeja Wilmaan.
Meidän ekaluokkalaisemme opettaja Mikkolan koululla ainakin kirjoittaa hyvin pieniäkin huomioita koulupäivän sujumisesta ja yleensä niissä on kannustava ja positiivinen sävy. Ja jos jotain negatiivista ilmenee, haluan kyllä tietää siitä heti, enkä vasta kevätjuhlassa.
Myös koko seuraavan viikon suunnitelma on kiva lukaistaWilmasta ja näin voi lapsen kanssa ohimennen kotonakin ottaa puheeksi niitä aiheita, joita koulussa on tulossa käsittelyyn.

Katriina

Palautteen antaminen on taitolaji, sähköiset viestimet soveltuvat siihen huonosti.
Mutta miksi ko. äiti kritisoi opettajia, olisiko kotona peiliin katsomisen paikka. Voisiko äiti syyllisten osoittamisen aja etsimisen sijaan tukea omaa lastaan kotona, niin, ettei merikintöjä tulisi. Onko vanhemmilta unohtanut, että heidän tetävänsä on kasvattaa oma lapsensa!

Leijonaemo

Kannattaisiko niissä perheissä katsoa peiliin joihin tulee usein palautetta lapsen unohtuneista läksyistä, myöhästymisistä, huonosta käytöksestä tmv. Vai onko opettajan vika jos pikku pullamössö ei tee läksyjään eikä jaksa vääntäytyä ajoissa kouluun, kiusaa muita tai häiritsee opetusta???!

Ymmärrän hyvin jos opettajat ei ehdi/jaksa/viitsi olla tilittämässä Wilmaan joka asiaa, heillä lienee muutakin hommaa. Toki olisi hyvä että joskus laitettaisiin palautetta myös jostain onnistumisestakin.

Viidesluokkalaisen äiti

Joo, onhan se paljon parempi, ettei kerrota vanhemmille mitään ikäviä sattumuksia koulussa - saattavat vielä tuntea suurta puuttumisen tarpeellisuuden tuskaa. Poliisinkaan ei pitäisi lisätä stressiä soittelemalla lasten näpistyksistä tai kännisekoiluista, kun vanhemmilla on muutenkin ihan riittävästi stressiä. Ehtii siitä kuulla sitten, kun Keravan nuorisovankilan ovi heilahtaa.

Kirsimama

Wilma on loistava järjestelmä! Olen päivittäin katsonut Wilman ja sen jälkeen pojan kanssa on käyty, niin huonot kuin hyvätkin asiat läpi. Näin meidän murkkuikäinen tietää, että jos jotain ikävää koulussa tapahtuu, niin siitä keskustellaan. Kokeet ja läksyt ovat myös hyvä asia, koska murkkuikäisellä ei ole koskaan läksyä. Voi vähän tarkkailla mihin aikaa käyttää.

Murkun äiti

Järjestelmä on hyvä, ongelma on lähinnä tämä perinteinen suomalainen viestintäkulttuuri - hiljaisuus on hyvä merkki. Kahden hyvän ja tunnollisen oppilaan äitinä palautetta tulee äärimmäisen harvoin, eli satunnaisia myöhästymisiä tai unohduksia. Yhteensä kolme opettajaa laittaa joskus niitä positiivisiakin viestejä 'erinomaista työskentelyä jälleen kerran'-tyyliin, tällainen pieni palaute kantaa yllättävän pitkälle eli kummasti aineista on muodostunut lasten suosikit. Eli peräänkuuluttaisin myös onnistumisista tiedotusta tai tosiaan ryhmäviestit toimii myös 'luokka käyttäytyi hienosti elokuvareissulla'.

Kolmen äito

Olisipa mukava tietää kuinka viestittää kotiin lapsen ongelma käyttäytymisestä, jatkuvista myöhästelyistä ja lintsaamisista.
Lastensuojelun kautta ?
Vai olisiko oikea taho poliisi ? ?
Oi voi vanhempaa joka ei kestä lapsesta tulevaa palautetta joka kuitenkin on se ainoa keino viestittää vanhemmalle mahdollisesti tulevasta ongelmasta.
On toki lapsenkin hyvä tiedostaa, että ongelmakäytös huomataan ja siitä kerrotaan mm. kotiin.

Hyvin huolestunut

Vanhemmat, jotka ei välitä tai kanna huolta lapsistaan, tietysti suuttuvat, kun joku toinen - tässä tapauksessa opettaja koulusta - edes yrittää välittää ja huolehtia. Tänä päivänä lasten kasvattamisen ja opettamisen suurin este taitaa olla lasten vanhemmat - ei siis lapset. Useimmat lapset ovat fiksuja ja ymmärtävät kyllä tekevänsä väärin, jos ja kun joku siitä asiallisesti heille kertoo. Vanhemmat sen sijaan ovat jo menetettyjä, sillä he eivät ymmärrä tekevänsä väärin, kun jättävät lapsensa kavereiden ja markkiinavoimien kasvatettavaksi.

Semmoista

Sitä että huomautetaan kun kerran jäi vihko pois sanotaan nollatoleranssiksi ja varhaiseksi puuttumiseksi.
Jokainen vanhempi voi silloin keskustella että onko tämä virhe, unohdus vai oire jostain.
Kyllä vanhempien pitäisi olla jossain määrin edes aikuisia.

Kansalainen222

Wilma on tosi hyvä tapa saada tietoa vielä lukiolaisillekin! Heti alussa kun puuttuu kotona myöhästymisiin ja poissaoloihin voi pelastaa nuoren koulunkäynnin. Toki enemmistö vanhemmista ei taida lukiolaisten wilmaa jaksaa lukea tai sitten annetaan tunnukset nuorille itselleen.... Tosi hyvää työtä opettajat tekävät Wilma ohjelmalla.
Enemmän vielä saisi tulla tietoa yläkoulun puolella jolloin moni aloittaa esim tupakoinnin. Varhainen puuttuminen kotona on tärkeää.

Wilma tarpeellinen

Wilma on hyvä esimerkki nykyisestä valvontakulttuurista yleensä. Meitä kontrolloidaan joka puolelta niin tiukasti, että kun tekee "pienemmänkin " erheen, niin heti siitä "jää kiinni". Muistelkaapa esim. aikaa ennen tietokonevermeitä, koulusta tuli reissuvihkoon merkintä ja sitä kautta tieto miten asiat sujuu. Jos oli jotain erityistä selviteltävää, oli hyvä keskustella opettajan kanssa joko puhelimitse tai kasvokkain. Jos opettaja aidosti olisi huolissaan oppilaasta, hänen olisi hyvä ottaa vanhempaan henkilökohtaisemmin yhteyttä, kuin vain viestillä "myöhässä" tai "läksyt tekemättä".
Omat lapseni ovat käyneet koulua Wilmaan kanssa ja ilman, ja kun järjestelmä tuli käyttöön olen "joutunut" seuraamaan lasteni koulun käyntiä pakollisena kuviona, en vapaaehtoisesti. Asiathan eivät välity enää koulun ja kodin välillä muuten kuin sähköisessä muodossa, valitettavasti. Minusta järjestelmä myös häivyttää/korostaa yksittäisten opettajien toimintatapoja, toiset eivät laita koskaan viestejä ja toisilta niitä tulee jatkuvalla syötöllä. Todennäköisesti ne vanhemmat, jotka eivät ole kiinnostuneita lastensa koulunkäynnistä eivät Wilmaa seuraakaan. Me syyllistyvät vanhemmat sitten käsrvistelemme kun lapsemme on taas saanut "ikävän palautteen". Tosiasiassa kuilu koulun ja kodin välillä vaan kasvaa, kun epäoikeudenmukaisuuden kokeminen ja turhautuminen lisää kielteistä suhtautumista koulua kohtaan.
Minulle itselleni oli paljon helpompaa lasteni koulun käyminen ennen Wilmaa. En haluaisi valvoa heitä vaan luottaa opettajiien ammattitaitoon ja aktiivisuuteen, jos jotain huolestuttavaa lapseni kohdalla ilmenisi.
Ja täällä sitten puretaan turhautumista muiden samanmielisten kanssa..

niinpäniin

Pauli Sumanen kertoi miesparoista, jotka tekee niin kovasti töitä naisiin verrattuna. Oli sitten unohtanut , miksi ! Ei mainittu äitiyslomaa, ei hoitovapaata, jotka tärkeinä asioina veivät itseltäni 7 vuotta aktiivi työaikaa. Onhan niitä naisia myös armeijassa ja vankiloissa. Kun taas yötyö on pienten lasten äideille jokapäiväistä palkatonta työtä, eikä näy Sumasen taulukoissa. Näillä mietteillä hyviä eläkepäiviä vaan Paulille.

Tosiäiti

Tämä Wilmasta noussut keskustelu on kyllä taas yksi osa-alue siitä kulttuurista, jossa vanhemmat yrittävät murentaa opettajien auktoriteettia. On loukkaannuttu siitä, että opettaja antaa pikku kullannupusta negatiivista palautetta! Sehän on ihan kestämätöntä, eihän meidän Janipetteriä ikinä saisi arvostella, tulee pojalle ja vanhemmillekin trauma ja elämä pilataan.
Miksi te ette kestä kuulla kritiikkiä lapsenne tekemisistä tai tekemättä jättämisistä? Miksi teidän pitää olla kerjäämässä positiivista palutetta? Miksi opettajan pitäisi koko ajan olla mielistelemässä teitä ja lapsianne? Opettajalla on varmaan parempaakiin tekemistä kuin olla syöttämässä Wilmaan jotain tekopirteitä lässytyksiä vain pitääkseen janipetterin vanhemmat hyvällä tuulella ja iloisella mielellä.

Lapselliset vanhemmat

Kansakoulun alaluokilla oli opeilla tapana pistää vihkoon merkinnät oppilaiden käyttäytymisitä laidasta laitaan.

Muistaakseni punainen tähti oppilaan nimen perässä oli muistutuksena hyvästä käytöksestä ja oppimisen edistyksestä.

Musta tähti merkitsi alustavasti opettajan,rehtorin ja oppilaan yhteistä keskustelua,sekä joissakin tapauksissa otettiin yhteyttä myös oppilaan vanhempin,jos eivät keskustelut auttaneet.

Seuraava toimenpide häirikölle oli tunnilta poistaminen ja kunniakirja ( kotimuistutus ) kotiin vietäväksi ja palautettava seuraavana päivänä huoltajan allekirjoituksella varustettuna.
Sekä henkevät keskustelut opettajan,rehtorin,oppilaan ja huoltajien kesken.

Nimeä ei voinut väärentää,kun opettaja soitti huoltajalle,että oliko hän todella nähnyt ja lukenut kunniakirjan ja allekirjoittanut sen itse.

Kyllähän yleensä opettajan ja oppilaan väliset keskustelut auttoivat,
harvemmin piti monien osapuolien puuttua asioihin,mutta joitakin tapauksia kuitenkin oli.

Jälki-istuntojakin oli,normaali jälkkäri 2 tuntia ja joskus tapauksesta riippuen saattoi olla kovennettu käytösrangaistus 2 + 2 tuntia.

Tämä tästä 1960 luvun " Wilmasta " kun itse kävin silloista kansakoulun ala-astetta.

DinosaurSwamps

Hyvät vanhemmat opettakaa lapsenne käyttäytymään ja valittakaa koulun opettajista sitten vasta. Positiivista palautetta tulee varmaan sitten kun siihen on aihetta.

Eläkeläinen yrittäjä

Minä olen pitänyt wilmaa hyvänä järjestelmänä. Siinä ei pidä olla liian herkkanahkainen kukkahattu, joka ei kestä, jos oma lapsi ei toimi sääntöjen mukaan. Esim. myöhästelyt häiritsee kaikkien muiden opetusta ja katkaisee tunnin. Pidän hyvänä, että asiat tulee tietoon ja meillä ainakin niistä keskustellaan joka kerta. Oppilas, joka myöhästyy joka päivä, on kuriton eikä osaa huomioida toisten oikeutta opetukseen ja sen rauhalliseen toteuttamiseen.
Henkilökohtaisesti omat lapseni ovat saaneet muutaman kerran positiivista palautetta ja negatiivisia joitakin, jotka on siis aina selvitetty kotona.
En pidä sen positiivisen tiedon jakamista niin tärkeänä, lähinnä lapsellista odottaa sellaista. Jos mitään merkintöjä ei tule, kertoo se siitä, että kaikki on sujunut hyvin. Ottakaapa siis kukkahatutkin nyt järki käteen. Opettajan päivä ei voi muodostua siitä, että kirjoitetaan jokaisesta palaute hyvässä ja pahasssa joka halvatun päivä.
Oppilaat, jotka tätä nyt pitää motivaatiota laskevana toimintana, suosittelen katsomaan peiliin. Oma käytös on aiheuttanut sen, että merkintä on tullut. Niitä ei tehdä siksi, että opettaja haluaa jotain ikävää jollekulle vaan siksi, että häiritsevä ja muita haittaava käyttäytyminen saataisiin loppumaan.
Kitinää, kitinää, kitinää. Jonnin joutavaa valitusta aiheesta, jonka pitäisi olla nimenomaan toimintaa edistävää. Lapsellisia jorinoita ja kitinöitä.

Näin on

siis päitisikö kredittiä, pään silittelyä ja taputtelua ja ylitsevuotavaa kehumista saada heti kun käyttäytyy "normaalisti"?! Ei siis melua, häiriköi, tekee läksyt, viittaa... Siinä kohtaa kun itsestään selvyyksiä aletaan palkita niin olaan kyllä metsässä ja pahasti.

...

Ei pidä paikkaansa, että Wilma olisi lapsen rikosrekisteri! Ainakin Hämeenkylän koulussa tyttäremme saa usein positiivisia kommentteja opettajilta tuntiosaamisesta, hyvistä pistarinumeroista jne.
Eiköhän asia ole niin, että kielteinen palaute osuu kuin kalikka kolahtaa. Tuskin opettajat turhasta Wilmassa antavat palautetta, oli sitten negatiivista tai positiivista.

Antti

Keskustelussa nimitellään toisia vanhempia kukkahatuiksi pelleiksi yms. Nämä vanhemmat saisivat kyllä itsekin katsoa peiliin.
Toisten kunnioittaminen puuttuu. Luulenpa että näiden vanhempien kasvatus on mennyt pieleen aikoinaan ja he kasvattavat omia lapsiaan kieroon, vaikka muuta väittävät.
Heillä on Wilmassa paljon positiivisia merkintöjä ja ehkä vain muutama negatiivinen, en usko tuota. He haluavat ja luulevat ehkä olevansa eliittivanhempia.

Missä on rehellisyys?

Keskustelu menettää merkityksensä, jos valehdellaan tai hiemankin vääristellään asioita.
Minua ei ole juurikaan kasvatettu pienenä, mutta tunnistan silti totuuden ja vääryyden.
Kolme ala-asteikäistä poikaani on saanut kyllä paljon negatiivista palautetta ja siitä huolimatta heillä kaikilla oli erittäin hyvät todistukset, yksi sai stipendinkin.

Kotikasvatus on aikaa ja energiaa vievää touhua, ei voi mitään, se kuuluu edelleenkin vanhemmuuteen.

Toki Wilmassa voi olla epäoikeudenmukaisia merkintöjäkin, opettajia on monenlaisia persoonia, sitä ei kai kukaan varmaan kiistäkään.

Voimia heille, jotka ovat kokeneet epäoikeudenmukaisuutta.

Yksinhuoltaja-iskä

voi hyvät hyttyset. Wilma on vuosikymmenen paras keksintö, reaaliaikasta tietoa oppilaan koulupäivästä...mitä ihmeen valittamista siinä on.Meillä ainakin toimii tosi hyvin niin negatiiviset kun positiiviset palautteet.Olisko syytä kattoo vanhemman sinne omaan peiliin jos palautteet on pelkästään negatiivisia...ehkä kenties tarttis tehrä jotain ainakin ottaa yhteys opeen ja selvittää asia eikä itkee tällä palstalla kuinka wilma on niin kurja juttu.
Nykypäivän vanhemmilla on kumma käsitys lapsistaan ihan niinkun nykypennut poikkeis jotenkin niistä ajoista kun me vanhemmat oltiin pieniä ja nuoria ja raahattiin reppuvihkoa mukana mikä oli aina kateissa

bic

Teillä Wilma toimii, joillakin ei. Asiasta on hyvä keskustella, eikä keskustelua heti pitäisi kääntää vihamieliseen suuntaan. Täällä on kauhean aggressiivisen tuntuisia vanhempia sättimässä muita vanhempia ja moittimassa heidän lapsiaan. Miksi ihmeessä?

Kaikki negatiivisia palautteita saavat oppilaat eivät ole vanhempien huonosti kasvattamia pullamössölapsosia. On tosiaan olemassa paljon opettajia, joilta kannustaminen onnistuu huonosti. Katsotaan, että vain virheistä ja puutteista kannattaa tiedottaa, eikä ymmärretä myönteisen palautteen merkitystä lapselle. Tämä on hyvin syvästi suomalaiseen keskustelu- ja käyttäytymiskulttuuriin laajemminkin kuuluva ilmiö. ja sen huomaa tälläkin palstalla taas kerran.

Äiti, vihko unohtui

Juuri se, ettei kaikki negatiivinen palaute tarkoita, että lapsi on kuriton tai ongelmallinen. Meillä ainakin ns. negatiivinen on tullut myöhästymisistä ja se on oiken.
Vanhemma tehtävä on ottaa opiksi näistä ja herätellä keskustelua kotona. Käydä asioita läpi ja asettaa rajoja. Keskustalla niistä asioista, joista palaute on tullut ja pyrkiä kasvatuksellisesti saamaan ne kuntoon.
Suomalasilla menee hyvin usein herne nenään, kun joku sanoo, että kaikki tehty ei ole ok. Peiliin katsomista siis on ja paljon. Tämäkin keskustelu on kaiken kaikkiaan täysin turha.

järki jäässä

Wilma on loistava keksintö. Sen kautta pystyy kommunikoimaan opettajan kanssa lapsen asioista helposti.

Meille ei ole tullut negatiivista palautetta, koska lapseni osaa noudattaa sääntöjä. Jos tulisi, niin sitten se olisi keskustelun paikka kotona. Tietenkin haluan tietää, jos lapsella on jotain ongelmia koulussa. Sairauspoissaolon jälkeen lapsi tarvitsi lisätukea matematiikassa ja tämäkin asia hoitui kätevästi Wilman kautta. Kotona paneuduttiin enemmän matikan opiskeluun, eikä koulussa siten tarvittu tukiopetusta.

Kodin tehtävä on hoitaa lapsen kasvatus ja vetää rajat. Ei siitä pidä vetää hernettä nenään, jos joku ulkopuolinen kertoo, ettei oma lapsi osaa käyttäytyä. Vanhemman tehtävä on opastaa lapsi yhteiskuntakelpoiseksi. Minulle ei ole tullut edes mieleen, että kaipaisin jotain ylimääräisiä kehumislässytyksiä opettajalta Wilman kautta. Tärkeintä on, että oikeasti tärkeät asiat saadaan hoidettua.

kahden äiti

Palaan aloittajan kommenttiin Rajakylän koulusta Vantaalta. Eipä ole siellä tyyli muuttunut miksikään. Alakoululaisen läksyt jäävät usein tekemättä ja vanhempainvartissa esitän toivomuksen, että laittaisivat tiedot läksyistä Wilmaan. Kotona pystyisi paremmin seuraamaan missä milloinkin mennään, eikä ainoastaan arvailemaan tuliko läksyjä, jotka jäi merkkaamatta, vai eikö niitä läksyjä tosiaan tullut? Edelliset tehtävät on sivulla 25 ja seuraavat voivat olla sivulla 65, menään kuulemma teeman mukaan. Eipä ole opettajilla aikaa Wilmaan läksyistä tietoa laitaa, ei edes viikon tarkkuudella alkuviikosta? Yleensä tiedonannot laitetaan edellisenä päivänä, eli huomenna on -päivä, kouluun mukaan pienet eväät, mehua ym. ja jotain muuta rekvisiittaa. Mukava niitä on siinä illalla sitten ihmetellä, kun kello 15.00 ei ollut vielä asiasta mitään tietoa Wilmassa? Toisaalta kolmenviikon päähän sattuvista koulun hiihtokilpailuista tulee kolmelta opettajalta ilmoitus ja jokaisessa on lisäksi jokin muu (eri tapahtumat/opettaja) ilmoitus tulevasta teatteri ym. tapahtumasta.
Niitä läksyjä sitten iltaisin arvuutellaan ja luetaan Wilmasta rästeistä, kunnes koulussa ovat sopineet, että muksu jää joka päivä läksypiiriin läksyjä tekemään koulun jälkeen, kun kotona ei homma suju ja läksyt on usein tekemättä.
Wilma on hieno keksintö, mutta sen käyttötarkoitus tuntuu olevan arvoitus?
Toisista tuntuu mukavammalta jakaa niitä viisauksiaan ja moitteita, kuin auttaa itse asian hoitamisessa kotona. Helpottaa sekä lasten, että vanhempien osallistumista koulutyöhön. Tuskin niihin läksyjen ilmoittamisiin menisi yhtään enempää aikaa, kuin siihen huomautusten jakamisiin ja palavereissa istumisiin?
Yhteistyöterveisin Rajakylän koulun oppilaan äiti

kukkahattuäiti

Minusta wilma on hyvä järjestelmä. Pysyy koko ajan selvillä missä mennään. Mielestäni ne, jotka tarvitsee sitä positiivista palautetta, ovat huonolla itsetunnolla eläviä surkimuksia. Jos mitään ei kuulu, on kaikki hyvin. Kun kuuluu, on todella hyvin tai jotain kämmiä on käynyt.
Meillä tulee niin positiivista, kun negatiivista. Kaikki kelpaa, kun tietää vaan, mikä on tilanne. Itse en lähtisi siitä, että jokaisen opettajan on naputeltava näitä tietoja koko ajan wilmaan. Silloin, kun on jotain selkeää sanottavaa, on se tärkeää tulla perille myös vanhemmille.
Tietysti sitä positiivistakin voisi tulla. Ehkä siihen voisi ottaa kaikissa kouluissa tavan, että kerran lukuvuodessa jokaisen opettajan on laitettava yksi positiivinen palaute joksesta oppilaasta. Näin saa sitten nämä heikoimmilla itsetunnon palasilla olevat vanhemmatkin jotain mukavaa luettavaa.
Wilman tarkoitus ei ole olla rikosrrekisteri. Sen on tarkoitus pitää vanhemmat ajantasalla siitä, mitä koulussa on tapahtunut. Olkaa tyytyväisiä, että nykyisin tieto kulkee vaikka lapsi tai nuori ei sitä haluaisi kertoa.

järki jäässä