Paikalliset

Halvalla raidejokerilla on korkein kustannushyöty

LIIKENNE HSL vertaili isoja raidehankkeita keskenään.

HSL vertaili isoja raidehankkeita toisiinsa. Raidejokerin vahvuus esimerkiksi länsimetroon nähden on sen poikittainen reitti, jonka vaikutukset yltävät laajalle.

Johanna Erjonsalo

Raidejokerilla on pääkaupunkiseudun suurista raidehankkeista korkein tuottoaste, kun verrataan liikenteellisiä hyötyjä hankkeen kustannuksiin, kertoo HSL:n tuore vertailu.

– Raidejokerin vahvuus perustuu linjan poikittaiseen luonteeseen. Sen vaikutukset eivät suuntaudu vain itään tai länteen, vaan kohdistuvat laajalti koko seudulle, HSL:n osastonjohtaja Sini Puntanen kuvaa Itäkeskuksesta Otaniemeen kulkevaa raidelinjaa.

Kustannuksiltaan Raidejokeri ja Espoon kaupunkirata ovat selvästi halvimpia vaihtoehtoja pääkaupunkiseudun suurista raidehankkeista.

Ne maksavat 280–290 miljoonaa euroa, eli lähes kolme kertaa vähemmän kuin raskaammat raidelinjaukset.

Lisäksi raidejokerin käyttökustannukset ovat HSL:n lähtöoletuksilla pienemmät kuin vertailussa mukana olleiden länsimetron jatkeen, itämetron jatkeen ja Espoon kaupunkiradan vastaavat.

Puntasen mukaan eri raidehankkeiden vaikutuksia on nyt vertailtu rinnan ensimmäistä kertaa osana koko Helsingin seudun liikennejärjestelmää.

Selvitys on osa HSL:n johdolla laadittavaa luonnosta Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaksi. Tarkasteluun sisältyvät kaikki edellä mainitut kohteet.

Parhaillaan valtion budjettiriihessä pohditaan myös Helsingin seudun raidehankkeiden tärkeysjärjestystä eli sitä, mihin niukkenevat rahavarat suunnataan.

Puntanen painottaa, että vertailua on tehty sekä maankäytön että liikennejärjestelmien pohjalta.

– Tarkastelu on tehty sen pohjalta, minne uudet asukkaat seudulla sijoittuvat ja minne uudet työpaikat tulevat. Nämä asiat vaikuttavat paljon liikenteen suuntautumiseen.

Linjan varrella on jo runsaasti asutusta ja työpaikka-keskittymiä.”

 

 

Raidejokerin etuna on Puntasen mukaan se, että linjaus uppoaa suurelta osin jo valmiiseen kaupunkirakenteeseen.

 

– Linjan varrella on jo runsaasti asutusta ja työpaikkakeskittymiä kuten Viikki, Leppävaara ja Pitäjänmäki, Puntanen esittelee.

Vuoteen 2040 mennessä tilanne muuttuu.

Puntasen mukaan tämä johtuu maankäytössä ja kaavoituksessa tapahtuvista muutoksista.

– Tuohon mennessä raskaampien raidehankkeiden hyödyt kasvavat, kun radan varsiin tulee uutta asutusta.

– Kehitystrendit ovat todella pitkiä, eikä niitä voi pelkästään kymmenen vuoden sihdillä tarkastella, hän sanoo.

Kaupunkirata ja raidejokeri edullisimmat

Pisararata 900 miljoonaa euroa.

Länsimetron jatke Matinkylä–Kivenlahti 873 miljoonaa.

Itämetron jatke Mellunmäestä Majvikiin 870 miljoonaa.

Espoon kaupunkirata 290.

Raidejokeri 280 miljoonaa.

Pisaralla ja raidejokerilla on suurimmat tieliikenteen haittoja vähentävät vaikutukset vuoteen 2025.

Lähde: HSL

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Raidejokeri vai länsimetron jatke?20.3.2014 15.12
Kansanedustaja: Pääradan remontti on pisararataa tärkempi4.7.2014 09.45
Pisararata saa nyt vauhtia – ”Rahoitus budjetin ulkopuolelta”26.3.2014 15.40
Hallitus: Länsimetrolle rahaa, verotukseen satojen miljoonien helpotukset19.6.2014 18.45

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu