Paikalliset

Viivästyykö kehärata? Glykoli yhä iso haitta Helsinki-Vantaan asematyömaalla

ONGELMAKOHDE Lentoaseman alle tulevaa juna-asemaa rakennetaan yötä päivää vaikeissa olosuhteissa valmistumisaikataulun pitämiseksi.

Kahäradan pitäisi valmistua ensi heinäkuussa. Helsinki-Vantaalle rakennettavan juna-aseman työt kuitenkin takkuavat glykolihaittojen vuoksi.

Johanna Erjonsalo

Glykoliongelma aiheuttaa edelleen vakavaa haittaa Helsinki-Vantaan lentoaseman alle tulevan juna-aseman rakennustöille. Pahimmassa tapauksessa töiden viivästykset uhkaavat siirtää kehäradan käyttöönottoa määräajan ylitse.

– Aikataulu on kriittinen. Nyt ei ole kuin yksi vaihtoehto, pusketaan eteenpäin ja katsotaan miten käy. Vielä ei ole aika nostaa handuja pystyyn ja sanoa, että ei onnistu, projektipäällikkö Juha Kansonen Liikennevirastosta sanoo.

Kansonen kuvaa tilannetta vaikeaksi. Töitä paiskitaan kahdessa vuorossa ja osin myös yöaikaan, jotta asema kyetään ottamaan käyttöön määräaikaan mennessä.

– Kaikkien yhteinen tahto on, että kehärata saadaan ajoissa valmiiksi.

Hän ei halua arvioida, kuinka iso riski juna-aseman viivästyminen on.

– Tässä on niin monta liikkuvaa osaa. Jos riski alkaisi toteutua, siitä ilmoitettaisiin, hän sanoo.

Kehäradan on määrä valmistua ensi heinäkuussa. Radan varrella Kivistössä avataan samaan aikaan Vantaan asuntomessut.

Lentoaseman maaperästä tunnelirakenteisiin valuva glykolipitoinen vesi on aiheuttanut rakentajille päänvaivaa jo pitkään.

Glykoli ei ole myrkyllistä, mutta teräs- ja betonirakenteet alkavat rapautua altistuessaan sen hajoamistuotteille.

Tämän vuoksi aseman tunnelirakenteita eristetään glykolivuotojen vuoksi.

Pusketaan eteenpäin ja katsotaan miten käy. Vielä ei ole aika nostaa handuja pystyyn.”

 

 

Työn alla oleva kriittinen kohta on Kansosen mukaan lentoaseman lippuhallin itäpäässä. Kyseinen kohta on pituudeltaan 40 metriä molemmissa tunneleissa.

 

– Työt tehdään käsityönä, erittäin ahtaissa ja vaikeissa olosuhteissa. Tämä kaikki vie todella paljon aikaa, mutta jos ne voitaisiin tehdä toisin, ne olisi jo tehty.

Eristystyöt haittaavat myös muita työmaan toimintoja.

– Työt ovat logistisesti erittäin pahassa paikassa, ne estävät esimerkiksi radan teräsrakenteiden kiinnitystä. Sen vuoksi teräsrakenteet kiinnitetään yöaikaan betonin kuivuessa seinärakenteissa, Kansonen kuvaa.

Kun nämä kohteet ovat valmiina, glykolin suojarakenteet tunneliosuudella ovat Kansosen mukaan kunnossa.

Olisiko mahdollista ottaa kehärata käyttöön ilman lentoaseman juna-asemaa?

– Rata on tehty matkustajille, ei sitä ilman asemia käyttöön oteta, Kansonen kuittaa.

Glykoli hajoaa
ja hapertaa

Helsinki-Vantaan lentoaseman alle louhittavassa kehäradan tunnelissa havaittiin kesällä 2010 laajoja mikrobikasvustoja noin 400 metrin pituudelta.

Mikrobikasvustot käyttävät tunneliin maaperästä vuotavaa glykolia ravinteenaan ja hajottavat sitä.

Glykolin hajoamistuotteet saavat aikaan teräs- ja betonimateriaalien korroosiota.

Lentoaseman alle rakennettava juna-asema on valtion omaisuutta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Glykoli heikentää kehäradan tunnelin rakenteita16.2.2011 14.20
Lentokentän päästöt huolestuttavat – glykolijäämät valuvat vesistöihin13.3.2014 12.54
Glykolivuoto keskeyttää Kehäradan tunnelityöt30.9.2010 14.05
Ratatunnelin kupliva kasvusto voi aiheuttaa miljoonalaskun6.10.2010 09.08
Finavialle ei syytettä Helsinki-Vantaan glykolijutussa27.4.2011 10.54
Kehärata joutuu painamaan jarrua 7.9.2012 12.31
Kehärata etenee – kolme isoa urakkaa valmistui29.8.2014 12.13
Kehäradan ensimmäinen uusi asema valmistui9.10.2013 16.26
Kehäradan hinta-arvio nousi jälleen6.6.2013 16.35

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu