Kehäradan ongelmat uhkaavat jo asuntomessuja – ”Koko messut kohta vaarassa”

Helsinki-Vantaan lentoaseman maaperästä tihkuvat glykolin hajoamistuotteet ovat sotkeneet juna-aseman työaikatauluja. Kuvassa Aviapoliksen asema.

Johanna Erjonsalo

<ingressi>ARVOITUS Juna-aseman valmistumisajankohtaa ei tiedä kukaan.</ingressi>

Vantaan kaupunki haluaa kehäradan käyttöön heti heinäkuun alusta riippumatta siitä, valmistuuko lentoaseman juna-asema tuohon mennessä vai ei.

Kehäradan varteen sijoittuvassa Kivistön kaupunginosassa alkavat samaan aikaan Vantaan asuntomessut.

Liikenneviraston kantana on puolestaan tähän asti ollut, että rata otetaan käyttöön vasta sitten kun kaikki asemat ovat valmiina ja käyttökunnossa.

Suurempi imagotappio olisi se, että rataa ei ollenkaan otettaisi käyttöön.”

 

 

Vantaan maankäytön ja rakentamisen apulaiskaupunginjohtaja Juha-Veikko Nikulainen pitää kuitenkin selvänä, että asuntomessut ajavat lentoaseman valmistumisen edelle.

 

– Meille on tärkeämpää, että juna ajaa lentoaseman tunnelin läpi vaikka pysähtymättä kuin se, että koko kehäradan käyttöönotto viivästyisi usealla kuukaudella.

Nikulainen pitää lentoasemalla tapahtuvaa ”läpiajoa” kahdesta pahasta selvästi pienempänä.

– Suurempi imagotappio olisi se, että rataa ei ollenkaan otettaisi käyttöön, hän sanoo.

Helsinki-Vantaan lentoaseman maaperästä tihkuvat glykolin hajoamistuotteet ovat pahoin sotkeneet juna-aseman työaikatauluja. Kukaan ei tällä hetkellä osaa varmasti sanoa, valmistuuko asema ajallaan ja voidaanko se ottaa käyttöön määräaikaan mennessä.

Vantaan osuus 800 miljoonan euron hankkeesta on liki 250 miljoona euroa. Kustannukset ovat matkan varrella nousseet huomattavasti.

Kivistön juna-asemalla on Vantaan asuntomessujen logistiikan kannalta keskeinen merkitys, Vantaan asuntomessujen johtaja Paavo Hiltunen muistuttaa.

Hän arvelee, että jopa puolet pääkaupunkiseudulta tulevista messuvieraista käyttäisi kehärataa.

– Tilanne näyttää todella huolestuttavalta. Tässähän ovat kohta koko messut vaarassa, Hiltunen sanoo.

Hänen mukaansa aseman valmistuminen on messujen onnistumisen kannalta avainkysymys.

– Koko Kivistön kaupunginosan liikennöinti perustuu tavalla tai toisella kehärataan. On ehdottoman tärkeää, että juna kulkee messualueelle ajallaan, Hiltunen painottaa.

Vantaa maksaa satoja miljoonia

Vantaan kaupunki maksaa kehäradan rakentamisesta lähes 250 miljoonan euroa.

Valtion osuus rakentamiskustannuksista on liki 510 miljoonan euroa. Alun perin valtio varautui rahoittamaan hanketta 416 miljoonalla eurolla.

Lisäksi valtion omistama Finavia maksaa lentoaseman sijoittuvasta tunneliasemasta 30 miljoonaa euroa.

Kehärata-projektin kokonaiskustannusarvio on lähes 800 miljoonaa euroa.

Kehäradan rakentaminen alkoi keväällä 2009. Liikennöinti radalla alkaa näillä näkymin ensi vuoden heinäkuussa.

Kommentit

Koko messut voidaan perua. Ei sinne asumaan tule kuin Afrikan sarven moniosaajia ja koneinsinöörejä, työttömyysprosentti 100 % ja kaikkien asumisen maksaa Vantaan fatta. Koko Kivistön kaupunginosa voidaan unohtaa, siitä tulee saastainen monikulttinen slummi missä tärkein rakennelma on helvetin monta metriä korkea sähköaita mikä eristää alueen täydellisesti muusta maailmasta. Jos sinne joku junaraide pitää rakentaa, riittää yksi pistoraide millä sinne tasan yhden kerran ajetaan sisään monikulttinen juna. Kun juna on perillä, kiskot räjäytetään ja sisältö voi purkautua omaan slummiinsa loisimaan.

Petikon omainen

Tämä osoittaa mielenkiintoista sitoutumista asiaan. Kun kaupungin johdon pitäisi kantaa yhtälaista huolta kaikista kaupunginosista, niin kokonaan uusi kaupunginosa (=hyvin vähän asukkaita juuri nyt) on tärkeämpi kuin maan tärkein lentokenttä. Onko johtajilla luvassa tavallista paremmat bonukset? Ping, hutkivat journalistit!

Ja täyttä pötyä, että junayhteys on pakollinen messuille. Viimeisen kymmenen vuoden aika en ole kertaakaan mennyt messuille junalla ja eipä niihin kovin moneen olisi päässytkään. Kuntoon vain - en sitä vastusta, mutta kovin on kiinnostavaa tätä "innostus".

Tyhmyyttä_vastaan

Kertoo paljon näistä slummimessuista: tärkein tapa päästä paikalle on muka juna! Ei jumalauta, yleensä 500 tonnin omakotitaloja katsovat ihmiset eivät matkusta ruuhkaisissa lähiöjunissa denojen keskellä vaan liikkuvat omilla autoillaan (BMW, Audi yms.) Kaikesta huomaa että tulossa on pelkkää lahiöpaskaa, Suomen hikisin mamuslummi.

Petikon omainen

Jos tosta tulee Vantaalle imagotappiota, olisiko hyvä tehdä joku imagokampanja, jolla se paikattaisiin. Miljoonalla voisi saada vähän imagoa mutta monella miljoonalla saisi jo paljon imagoa.

satusirkka

Hyvä Tapani Mäkinen taas onnistuneesta henkilökonsultti hommasta.. Kyllä Nikulainen osaa selittää.. Imago rakennettaan.. kuulema eduskunnan oikeuasian asimies pääsee kohta keskittymään ihan vantaan asioihin..

kallion viimeinen punikki

Koko messuasia oli erittäin hätiköity ratkaisu. Ainakin ne olisi pitänyt siirtää vuoteen 2016. Nyt on sitten hätä kädessä ja paniikkinappulaa painettu.

Tietenkään jo turvallisuusssyistä rataa ei voi avata ennenkuin kaikki asemat on rakennettu, turvallisiksi todettu ja glykoliongelma poistettu. Jos Aviapoliksessa jotain heinäkuussa tapahtuisi, niin Vantaan päättäjistä ei ainakaan olisi vastuun kantajiksi. Se on jo nähty moneen kertaan. 250 miljoonan maksuosuudella 800 miljoonan kokonaishinnasta ei voi sanella, milloin kehärata otetaan käyttöön.

Koko Kivistö-hankkeestä näyttää tulevan täysi katastrofi. Rikkaat ei lentomelualueelle muuta ja kaupungin vuokrakasarmeissa asuvilta ei kaupungille verotuloja liielmälti liikene. Vantaan päättäjien paniikkia kuvaa hyvin se, että nyt kaupungin kaikki rahat syydetään Kivistöön ja muu Vantaa ja ihmisten peruspalvelut, jäävät täysin retuperälle. Vantaalla rahat laitetaan mielummin kuskittomiin messubusseihin ja puistoihin kuin lastensuojeluun.

Kivistö, Kivistö ja vielä kerran Kivistö.....

Miksi tosiaan asuntomessuja ei voisi siirtää myöhempään tulevaisuuteen? Silloin olisi moni Marja-Vantaa-Kivistöä kiusaava asia saatu paremmin selvitettyä; juna olisi jo liikkeellä, alue on rakentamisen kannalta selkeämmin jäsennelty, kun lentomelun tilannekin olisi lopullisesti selvitetty, messuvieraat saisivat valmiimman näkemyksen koko alueesta....jne.....
Mikä tässä nyt niin hoppu on, jos parempaa saisi aikaiseksi hieman vähemmän kiirehtimällä?

Oiva Huomio

Tämä ainoa syy, miksi on Nikulainen ryhtynyt maankäytön johtajaksi. Jotta hän saa aikaiseksi riittävästi rakennustoimintaa omalle, tarkotan, siis hänen entiselle työnantajalle. Sekä parille muulle kaverille.

Ei siinä mitään pahaa, Vantaa hyötyy rakentamisesta. Paitsi nyt kun kaikki muu pitää laiminlyödä. Nyt alkaa jätkiä pelottaa...

Georg Tunnan

Kannattaisiko vain lyödä hanskat tiskiin ja todeta kaikkien, että ei tästä kuitenkaan tule mitään. Alunperin Kehäradan piti valmistua 2014 kesällä siis tänä vuonna, mutta sitten ilmoitettiin, että valmistuu 1.7.2015. Ei taida sekään aikataulu pitää paikkansa. Samanlainen fiasko on Kehäradasta tullut kuin Länsimetrosta.
Aina vain viivästyy entisestään ja kummastakaan hankkeesta ei tiedetä milloin valmistuu.
Voi olla, että valmistuu vuonna 2020 tai 2030. Kukaan ei tiedä. Se on arvoitus.

åke

Tuskin tulee valmistumaan 1.7.2015. Kannattaisi vain luovuttaa ja myöntää, että ei tämä onnistu kuitenkaan. Jos valmistuu niin varmaan 100 vuoden päästä joskus vuonna 2100.

juu

Kukahan tuonne kivistöönkään haluaisi muuttaa, jos ei edes omalla autolla voi ajaa. Kivistöähän on mainostettu nimenomaan autottomana kaupunginosana, jossa kuljetetaan pelkästään junalla tai pyörällä. Siis mitä helvettiä!
On olemassa ihmisiä joille auto ehdoton tapa liikkua vaikkapa työpaikan puolesta.
Siis pyörä tai juna. Muulla et pääse liikkumaan Kivistössä.
Aika huikeeta pakko sanoa.
Ekologisuus on hyvä asia ympäristön takia, mutta rajansa kaikella.
Onko varmistettu ettei alueelle nouse kaupungin vuokra-asuntoja?
Meno voi olla silloin kuin Mogadishussa tai Helsingin Itäkeskuksessa.

juu

250 miljoonaa vantaalaisten rahoja ei riitä siihen, että aseman saisi auki messuihin mennessä? Onko se veronmaksajan vika, että lentokentän alta löytyi glykolia? Eikö nyt voisi saada mahdollisuuden ansaita niitä menetettyjä rahoja vähän takaisin, ihan meidän tavallisten koulujen, vanhainkotien ja terveysasemien käyttäjille???

Matkustajat lentokentältä kyytiin sitten joskus, jos kaivelut jokupäivä kentän alla valmistuvat.

rva Ränni

Kivistöön saakka on jo tällä hetkellä valmis rata Martinlaakson kautta, joten junayhteys asuntomessuille on turvattu. Pääradan suunnalta tulevilla on vaihto vain Tikkurilan sijasta Pasilassa.

Valmis rata

Jos rata on jo valmiina, ei pitäisi olla suuri vaikeus järjestää liikennettä. Jos muuta, niin vaikka dieselveturin vetämänä. Mitä nämä apulaiskaupunginjohtajat sauhuaa, sitä varten heille palkkaa maksetaan että hoitavat hommat.
Toinen asia on, että mitä hiivattia nämä johtajat heittää tuota rahaa tuonne alueelle ihan rennoin rantein? Onko tuotos-kustannus analyysit tehty? Onko järkeä panostaa omaa rahaa messuihin? Taitaa entinen rakennusfirman päällikkö vain ohjata rahaa kavereiden pussiin, eikö vain?

Mr Helsingin MLK

Imagotappiotko ovat verorahat tunneleihin törsäävien vallankäyttäjien suurin huoli? Katsokaa peiliin, sieltä näkyy suurin imagotappio.

Maksan tämänkin sotkun

Eiköhän sinne messuille pääse autollakin tai vaikka bussilla.
Ei se nyt maailmanloppu ole, jos ei rataa saada ajoissa valmiiksi.
Pääsehän sinne lentokentällekkin bussilla, jos ei omalla autolla.

just

On se vaan kumma juttu. Miksei sitä Kehärataa voi avata liikenteelle vaikka ilman sitä lentoaseman juna-asemaa.
Avataan asema sitten, kun valmista on. Ei luulisi olevan mikään ylitsepääsemätön juttu.
Johan tässä on jo odoteltu radan valmistumista, joten eiköhän sen voi avata ensi heinäkuussa.

juu

Avataan kun asemat on valmiit niin kuin on alkuperäinen tarkoitus. Onko se kovin vaikeaa ymmärtää. Alkaa rusinat olla tässä kaupungissa monen housuissa.

Ei kiire

Ihme miten sitä glykolia voi olla maaperään päässyt. Sehän on myrkyllistä ja tuhoaa pieneliöstöä sekä pohjaveteen päästyään leviää laajalle alueella jolloi vesi on saastunutta. Löytyisiköhän vastuussa olevaa tahoa korvauksien maksajaksi ja tuomittavaksi ympäristörikoksista.

Korsonkova

Ihan vaan nokkela kyllä tajuaa, että tarkoitat Finavian toimien rikostutkintaa, niinhän? Sehän jo tiedetään että lentokentältä se glykoli on tullut. Onkos sulla kanttia laittaa rikostutkinta vireille kun sitä täällä kuitenkin peräänkuulutat?
Veikkaan, että et uskalla laittaa tutkintaa vireille, koska pelkäät asioimista isoja tahoja vastaan. Voit kuitenkin niin tehdä, jos kiinnostaa löytyykö vastuussa olevaa tahoa korvauksien maksajaksi ja tuomittavaksi ympäristörikoksista. Ole rohkea.

Oiva Huomio