Häiriköikö ope tunnilla? Wilma-kampanja kääntää roolit nurin kouluissa

Pahviwilma-kampanjassa opettajat joutuvat totuttelemaan jatkuvaan arviointiin.

Kuvakaappaus

Monessa koulussa perinteiset arviointimallit käännetään ympäri tällä viikolla, kun oppilaat pääsevät antamaan opettajistaan Wilma-arvioita.

Maanantaina alkanut kampanja kulkee nimellä #pahviwilma. Sen ideana on tuoda kouluun lisää avoimuutta, kokemuksellisuutta ja huumoriakin, mutta ennen kaikkea opetella palautteen antamista puolin ja toisin.

– Pääajatuksia on kaksi. Ensiksikin kokeillaan, miltä opettajista ja rehtoreista tuntuu saada palautetta oppilailta. Toisaalta oppilaat saavat kokeilla, miltä palautteen antaminen tuntuu, sanoo kampanjan kehittäjä, Nurmijärven yhteiskoulun rehtori Mikko Jordman.

Kampanja polkaistiin pystyyn pikavauhtia viime viikolla. Alkusysäyksen se sai, kun digiopetuksen ja uusien opetusmuotojen puolestapuhujana tunnettu Jordman vietti sairaslomapäivää torstaina.

– Sairaslomalla oli ylimääräistä aikaa olla sosiaalisessa mediassa, ja idea syntyi, kun asiasta puhuttiin samanhenkisten ihmisten kesken. Aluksi ajattelin, että oppilaat voisivat antaa palautetta sähköisesti. Sitten päädyttiin yksinkertaiseen malliin, jossa luokkiin tuodaan pahvinen wilma. Ainahan tällainen ei vaadi digitaalisuutta, vaan perinteiset menetelmät toimivat, Jordman sanoo.

Perjantaina idea oli muokattu jo toteutuskuntoon, ja viikonloppuna se alkoi levitä somessa.

Jordman arvioi, että kampanjassa on mukana kolmisen sataa opettajaa. Pelkästään kampanjan Facebook-sivuille on ilmoittautunut vajaat 250 osallistujaa.

Kodin ja koulun yhteydenpitoon tarkoitetut Wilma- ja Helmi-järjestelmät ovat herättäneet runsaasti keskustelua tänä syksynä. Jordmanin mukaan pahviwilman taustalla on juuri tämä keskustelu.

Osa koululaisten vanhemmista kokee, että oppilaita arvioidaan liiankin tarkkaan ja runsaista Wilma-merkinnöistä syntyy ”rikosrekisteri”. Toissa viikolla tehdyssä verkkokyselyssä noin viidennes vastaajista katsoi, että Wilmasta on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Toisaalta monet vanhemmat arvostavat sitä, että tieto oppilaan käytöksestä ja koulumenestyksestä kulkee netin avulla sukkelaan.

Jordmanin mukaan Wilmasta ei pidä tehdä pelkkää valvonnan välinettä, vaan sen pitää innostaa ja kannustaa oppilaita oppimaan.

Koulun ongelmana ei ole niinkään kontrollin puute, vaan se, miten lisätä koululaisten innostusta oppimiseen."

– Meillä kouluissa ongelmana ei ole niinkään kontrollin puute, vaan se, miten lisätä koululaisten intoa koulua kohtaan sekä koulun vuorovaikutteisuutta, Jordman sanoo.

Pahviwilma-kampanjassa oppilaiden antamia arvioita ei laiteta suoraan nettiin, vaan opettajat saavat pitää ne joko omana tietonaan tai jakaa myöhemmin osan verkossa.

Oppilaat antavat palautteensa pahvista tehtyihin tauluihin oppituntien jälkeen. Merkinnäksi voi antaa vaikkapa hymynaamoja tai huutomerkkejä.

Jordman pitää kampanjan saamaa huomiota lupaavana, vaikkei 300 opettajan osallistuminen vielä määrällisesti kovin suuri olekaan. Viikon lopuksi kampanjaväki aikoo kerätä yhteen saadut kokemukset. Nurmijärven "digirehtori" toivoo, että oppilaat uskaltautuvat antamaan palautetta nyt runsaasti ja rennosti.

 

Näin Wilma-kampanja toimii

Opettaja laitta luokkansa seinälle tai oveen ”pahviwilman”, johon hän kerää palautetta oppilailta.

Opettaja valitsee itse valita omat arviointi kategoriat. Hän voi pitää arviot omana tietonaan tai jakaa kavereille.

Kampanja on tiivisti mukana myös sosiaalisen median palveluissa. Parhaat jutut voi jakaa tapahtuman omalle sivulle Facebookin tai jakaa aihetunnisteella #pahviwilma Twitterissä, Instagramissa ja Facebookissa.

Twitterissä kampanja kulkee myös tunnisteella #opewilmaviikko.

Kommentit

Enpä ole Wilmaa täytellyt kuin oppitunnin aikana. Oppilaat hiljaiseen työhön ja teen Wilman merkinnät sinä aikana. Näin homma toimii kokeneella opettajalla :)

luokanopettaja