Paikalliset

Myyrmanniin mennään kävellen, Jumboon autolla

Kumpulassa asuva Sanna Tukiainen kulkee kauppakeskukseen jalan tai raitiovaunulla. Hänen mielestään Arabian kauppakeskuksen sijainti mahdollistaa asioinnin ilman autoa. Tukiaisen kotitaloudessa on autokin, mutta hän yrittää käyttää sitä mahdollisimman vähän.

Jani Jakonen

Pääkaupunkiseudun kauppakeskusten välillä on suuret erot asiakkaiden kulkumuodoissa.

Helsingin Arabian kauppakeskukseen kuljetaan lähinnä joukkoliikenteellä, kävellen tai pyörällä. Samanlainen tilanne on myös Myyrmannissa, vaikka niinikään Vantaalla sijaitsevan Jumbon asiakkaista 86 prosenttia liikkuu kauppakeskukseen autolla.

– Kävijälaskureiden osoittamat lukemat Myyrmannin kohdalla viittaavat siihen, että noin 25–30 prosenttia asiakkaista käyttävät autoa asioidessaan kauppakeskuksessa. Arabian kohdalla lukemat ovat samankaltaiset, kertoo Arabian ja Myyrmannin kauppakeskuspäällikkö Ari Savolainen.

Viime viikolla isot avajaisruuhkat aiheuttaneeseen Kannelmäen kauppakeskus Kaareen pääosa asiakkaista liikkunee autolla.

– Tulevaisuuden osalta arvioisin, että ehkä 65 prosenttia on autoilijoita ja 35 prosenttia tulee joukkoliikenteellä, kävellen tai pyörällä. Tämä on puhdas arvioni, mitään lukuja ei ole käytössä, sanoo kauppakeskusjohtaja Kaj Grahn.

Pohjois-Pasilaan suunniteltavalla kauppakeskittymällä ja Ikealla on kunnianhimoinen tavoite, vaikka tyypillisesti huonekalu- ja sisustuskauppa painottuu lähes yksinomaan autoiluun.

Rakennusosakeyhtiö Hartela on arvioinut liikennesuunnittelijoiden kanssa, että todennäköisesti noin 60–70 prosenttia asiakkaista liikkuisi omalla autolla, loput joukkoliikenteellä.

– Tavoitteemme on päästä vieläkin parempaan tilanteeseen niin, että se olisi noin puolet ja puolet, kertoo hankekehitysjohtaja Tapio Rantanen.

Jumboon verrattuna 60 prosenttia olisi hyvä saavutus.

– Pohjois-Pasilan kauppakeskittymä sijoittuu aivan Ilmalan aseman viereen. Jumboon ei pääse junalla, joten se on siinäkin mielessä eri juttu, Rantanen sanoo.

Autolla asioivat

Pääkaupunkiseudun kauppakeskusten välillä on suuret erot asiakkaiden kulkumuodoissa.

Helsingin keskustan kauppakeskuksissa asioidaan pääsääntöisesti joukkoliikenteellä ja kävellen. Keskustassa sijaitsevat mm. Forum, Kamppi, City-Center ja Kluuvi.

Mitä kauempana kauppakeskus sijaitsee aluekeskuksesta tai raideliikenteen asemasta, sitä suositumpaa on auton käyttö.

Autolla asioivien osuus asiakkaista eräissä kauppakeskittymissä:

Arabia: 25-30%

Ruoholahti: Alle puolet

Myyrmanni: 25-30%

Itis: 35%

Sello: 40%

Iso Omena: 60%

Tammisto: 78%

Jumbo: 86%

Lähteet: Kauppakeskukset osana kestävää kulutusta ja kaupunkirakennetta (Aalto-yliopisto), Kauppakeskusten liikennejärjestelyjen suunnitteluopas (TKK), HS, kauppakeskusten johto

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu