Puheenaihe

Rihtniemi: ”Pisararata tarvitaan” – nämä laskelmat syynä

Pisararata tekisi lenkin Helsingin keskustan alla. Se mahdollistaisi junien sujuvan kääntymisen ja toisi merkittävän lisän paikallisliikenteeseen.

Petri Niskanen

Se, että hallitus veti viime hetkellä rahat pois pisararadalta, ei tarkoita etteikö hanke eläisi edelleen.

– Ensi kesänä käynnistyy kehärata ja sitten länsimetro. Toivottavasti sen jälkeen pisararata tulee helpottamaan pääkaupunkiseudun lähijunaliikennettä ja samalla kaukojunaliikennettä, sanoo Helsingin Seudun Liikenteen (HSL) toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi .

– Lisäksi tarvitaan metron jatkoa itään Sipooseen, hän lisää.

Joukkoliikenteeltä vaaditaan paljon uusia raidehankkeita.”

Helsingin seudulla tehdään noin 3,3 miljoonaa matkaa päivässä, josta noin miljoona joukkoliikenteen kyydissä. HSL ennustaa, että vuonna 2050 seudulla tehdään jo 5,7 miljoonaa matkaa päivässä.

– Tämä vaatii joukkoliikenteeltä paljon uusia raidehankkeita, Rihtniemi sanoo.

Rihtniemi esitti näkemyksensä HSL:n Matkalla tulevaisuuteen -kampanjan kotisivuilla. Toimittaja Tuomas Enbusken tekemän Rihtniemen haastattelun voi katsoa osoitteessa matkallatulevaisuuteen.fi.

Lisäys kello 18.45: Lue myös, mitä Helsingin sosialidemokraatit sanoivat pisaradasta tänään. 

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Pisararata tipahti raiteiltaan – hurja twiittailu leimahti24.2.2015 12.10
Pisararata toisikin hurjat menot – ”Päättömästä hankkeesta luovuttava”12.2.2015 13.17

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu