Puheenaihe

Tällainen on tulevaisuuden Aviapolis – työpaikkoja, tapahtumia, kahviloita...

ASUMINEN Aviapoliksen elinvoima syntyy asumisen, työpaikkojen ja palveluiden yhdistelmällä.

Voiko moni-ilmeisen, ympäri vuorokauden elävän kaupunginosan nimi olla Veromies? Vantaan apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä pohtii.

Johanna Erjonsalo

– Muurahaisia täällä kyllä riittää, mutta missä ne talot ovat? apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä kummastelee pellon laidassa Veromiehessä.

Kehäradan valmistumisen jälkeen kaupunginosan rakentaminen on ajankohtaisempi kuin koskaan.

Aviapoliksen kaavarunkoa käsiteltiin maanantaina kaupunkisuunnittelulautakunnassa.

Aluekeskusta koskevaa kehityskeskustelua on tosin käyty jo vuosikymmenet. Aviapolikseen on kaavailtu niin työpaikkakeskittymiä kuin asuinalueita. Veromiehessä lyödään kaksi kärpästä yhdellä iskulla: kaupunginosasta tulee poikkeuksellisesti työpaikkojen ja asumisen yhdistelmä.

Apulaiskaupunginjohtaja Penttilä pitää tärkeänä alueen moni-ilmeisyyttä.

– Mitä enemmän saadaan asumista ja toimitiloja lähelle toisiaan, sen parempi. Silloin kaupunki ei koskaan kuole, hän tiivistää.

Näillä näkymin alueen kehittäminen ja rakentaminen lähtee Kehä III:n ja Tikkurilantien väliin jäävästä Veromiehen kaupunginosasta.

Tikkurilantien varteen nousee toimistotilaa sekä asuintaloja, alueen keskustaan enemmän asuintaloja.

Penttilä ripottelee soppaan ravintoloita, kahviloita ja erilaisia kokoustiloja.

– Jo sijaintinsa perusteella Aviapolis olisi luonnollinen kohde myös laajojen tapahtumien järjestämiselle, hän sanoo.

Penttilän ajatuksissa Aviapolis toimii tiiviissä vuorovaikutuksessa alati kasvavan Helsinki-Vantaan lentoaseman kanssa.

– Siellä asuu ja käy ihmisiä, jotka ovat läheisissä tekemisissä lentokentän kanssa. Joko he työskentelevät sen vaikutuspiirissä tai ovat läpikulkumatkalla, hän sanoo.

Asuinrakentamisen painopiste on kerrostalokiinteistöissä.

Yleiskaavapäällikkö Mari Siivola näkee tulevien asuinkortteleiden kiipeävän kuuden, seitsemän kerroksen korkeuteen. Katutasossa mittakaava pyritään pitämään inhimillisenä.

– Iso muutos miljöössä tulee olemaan korttelirakenteen pilkkominen pienemmäksi, nyt se on mitoitettu lähinnä rekoille, hän sanoo.

Siivola korostaa että palvelut pitää saavuttaa helposti myös jalan ja pyöräillen. Saavutettavuuden edellytyksenä hän pitää hyvää läpikulkua kortteleiden sisällä.

– Pitää olla pienempää, mielenkiintoisia paikkoja ja vaihtelua... eikä vain 300 metriä hallinseinää.

Asuintalot toteutettaisiin umpikortteleina.

– Silloin saataisiin siistit, rauhalliset ja hyvin toimivat sisäpihat. Ja viherrakentamisella on oma osansa, sillä alueella ei ole luontevia puistoja, Siivola pohtii.

Päiväkotien ja koulujen ohella hyvin toimiva joukkoliikenne on olennainen osa uuden alueen toimivuutta.

– Etenkin joukkoliikenteen solmukohtiin voitaisiin sijoittaa palveluita ja kivijalkaliiketilaa. Autoliikenteen osalta kadut pyritään toteuttamaan hitaamman ajamisen miljöönä, Siivola suunnittelee.

Muuttaisitko Aviapolikseen?

Kyllä
62% (119 ääntä)
En
39% (74 ääntä)
Ääniä yhteensä: 191

250 korttelia,
20 000 asukasta

Aviapoliksen kaavarungon alue vastaa kooltaan Helsingin kantakaupungin aluetta Kaivopuistosta Hakaniemeen.

Alueelle mahtuu yli 250 perinteistä kaupunkikorttelia.

Aviapolikseen suunnitellaan kaupunginosaa, jossa palvelut ovat käsillä kellon ympäri.

Veromiehessä elää tulevaisuudessa 20 000 asukasta ja yritykset tarjoavat 60 000 työpaikkaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Aviapolikseen tulossa tuhansia uusia asuntoja27.2.2015 10.50
Kymmenien miljoonien toimistotalon rakentaminen alkoi Aviapoliksessa26.2.2015 14.14
Aviapoliksen aseman tuntumaan suunnitteilla urbaani kaupunkikeskus18.2.2015 15.54
Aviapolis työllistää tulevaisuudessa jopa 50 000 ihmistä18.1.2015 11.00
Sijoitusyhtiöllä luja usko Aviapolikseen – osti taas uuden rakennuksen16.10.2014 16.13

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu