Puheenaihe

Bussiuudistus jätti lentoaseman työntekijät paitsioon – ”Aivan kuin asuisi syrjäseudulla”

Aviapoliksen suuralueella asuvat ja työskentelevät ovat tyytymättömiä bussiuudistusten aiheuttamiin työmatkojen pitenemisiin.

Armi Suojanen

Lentoaseman työntekijät kritisoivat kehäradan myötä tullutta bussiuudistusta kovin sanankääntein.

Työntekijöiden mukaan HSL on täysin unohtanut kentän työntekijät, jotka asuvat Aviapoliksen suuralueella. Työntekijöiden mukaan nykyisten bussiyhteyksien avulla kentälle on todella vaikea päästä.

– Lentoasemalla työskentelee tällä hetkellä 20 000 ihmistä ja tuo luku on jatkuvasti kasvava. Tällä hetkellä kentälle ajaa tuo ”turistibussi” 615 ja shuttle bus Aviapoliksen juna-asemalta. Hyvin suuri osa meistä, jotka teemme vuorotöitä vuorokauden ja viikon ympäri, asuu Aviapoliksen suuralueella.

– Esimerkiksi Kartanonkoskella, josta ennen pääsi useammalla bussilla ja matka-aika oli noin 15–20 minuuttia kentälle. Nykyään ainoa vaihtoehto on 615, joka kulkee noin kolme kertaa tunnissa ja on yleensä sekä myöhässä reippaasti, että niin täynnä ihmisiä ja matkalaukkuja, että kuski tekee päätöksen jättää matkustajat pysäkeille, tuohtunut työntekijä kertoo.

Tällä hetkellä adressit.com-palvelussa on meneillään Lentoasemalla työskentelevien työmatkojen puolesta -niminen adressi, jossa vaaditaan linjojen muuttamista. Adressin on allekirjoittanut tähän mennessä 800 ihmistä.

– Työskentelen itse Vantaanportin tietämillä ja yhteydet tännekin ovat aivan käsittämättömän surkeat kehäradan tulon jälkeen. Kehärata ehkä palvelee niitä, jotka asuvat tai työskentelevät sen varrella, mutta muiden julkista liikennettä käyttävien asema on surkea lentokentän läheisyydessä ja käsittääkseni muuallakin. Aiemmat yhteydet toimivat ja nyt työmatka voi kestää jopa puolitoista tuntia suunta aiemman 40 minuutin sijaan. Tämähän on aivan kuin asuisi syrjäseudulla. Tilanteeseen on tultava muutos tai Helsingin ja Vantaan sekä Espoon seudulla ruuhkat vain pahenevat kuin on yksinkertaisesti siirryttävä yksityisautoilijaksi, adressin kommenteissa todetaan.

– En tiedä miten sen muuten sanoisi paremmin, kuin että 4,5 km matkaan ehdotetaan bussi, juna (ja vielä shuttlebus) yhdistelmää. Matkaan tällä yhdistelmällä kuluu 25 minuuttia. Ennen meni vartti ja ihan terminaalin eteen pääsi ja vaihtoehdot olivat parempia.

Bussiuudistusta kritisoivat myös Aviapoliksen suuralueen toimistotyöntekijät, joiden matka-aika on pidentynyt rankasti.

Ennen kehäradan avaamista Veromiehen toimistojen luo pääsi kulkemaan kahdella linjalla (611, 612) ja kohtuullisilla vuoroväleillä pitkin päivää Helsingin keskustaan, Rautatientorille. Nyt keskustaan asti ei pääse Äyritien pysäkiltä lainkaan. Yksi ainoa bussi, 621, vie vain Hakaniemeen saakka.

Lisäksi päiväsaikaan ei kulje edes Hakaniemeen menevä bussi, vaan keskustaan on mentävä tai sieltä tultava junalla ja bussilla. Tai sitten on käveltävä noin kilometri Tuusulanväylän pysäkille, josta menee busseja Rautatientorille asti.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Toimistotyöläiset ärsyyntyivät Vantaan bussiuudistuksesta – työmatkoihin menee jopa kolme tuntia päivässä12.9.2015 06.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu