Puheenaihe

Pitkän linjan poliitikko: Pisararadan suunnittelu nyt on pelkkää rahan hukkaa

KRITIIKKI   Aiesopimuksiin eivät Kimmo Sasin mukaan sitoudu kunnat eikä varsinkaan valtio.

Kimmo Sasi haluaisi tukkia kymmenien miljoonien eurojen rahareiän

Päivi Tuovinen


Kimmo Sasi (kok.) antaa palautetta isojen projektien suunnittelulle. Kylmää kyytiä saavat niin sanotut MAL-sopimukset, joihin on kirjattuna muun muassa Pisararata.

– Pisararadan suunnitteluun on pian käytetty 40 miljoonaa euroa. Rata valmistuu todennäköisesti vasta 20 vuoden kuluttua. Suunnitelmat on silloin tehtävä joka tapauksessa uusiksi.

Kymmeniä miljoonia euroja nielevä suunnittelu on Sasin mielestä tässä vaiheessa pelkkää rahan hukkaa.

Aiesopimukset ovat ennen kaikkea äänestäjien kosiskelua.”

Viime vaaleissa eduskunnasta pudonnut Sasi korostaa, että suuria projekteja suunnitellaan kovalla tohinalla, vaikka rahoituksesta ei ole vielä mitään tietoa. Hän peräänkuuluttaa realismia.

– Aiesopimuksia ei tehdä vilpittömässä mielessä. Ne ovat ennen kaikkea äänestäjien kosiskelua, joilla kaupungin päättäjät voivat osoittaa kehittämistä olevan vireillä. Valtakunnantason päättäjät voivat puolestaan osoittaa sopimuksia tekemällä hyväntahtoisuutta kaupungeille.

Aiesopimuksiin eivät Sasin mukaan kuitenkaan sitoudu kunnat eikä varsinkaan valtio. Niissä mainittuihin hankkeisiin ei ole varattuna rahaa.

– Valtioneuvosto sijoitti Pisararadan kehykseen ilman hankkeen rakentamisvaltuutta, vaikka tiesi, että hanke söisi seuraavan hallituksen kaikki liikennehankerahat. Kokeneempi toimija hoksaa heti, ettei hanke ole realistinen.

Kuntien ja valtion pitäisi aidosti sitoutua infrahankkeisiin.”

Pitkän tähtäimen suunnittelu sinänsä saa Sasilta täyden tuen.

– Tarvitsemme visioita aluevarauksia varten. Tiivis rakentaminen edellyttää infran kehittämistä.

Sasi toivoo, että asuntojen rakentaminen voitaisiin aloittaa ennen kuin infraratkaisut eli esimerkiksi liikenneyhteydet ovat valmiit. Se edellyttäisi sekä kuntien että valtion aitoa sitoutumista ja rahoituksen varmistamista hankkeisiin, kuten raideyhteyksien rakentamiseen.

– Silloin asunnot olisivat valmiit ennen infrahanketta ja käyttöaste olisi alusta alkaen hyvä. Toisaalta hankkeilla ei ole rakentamiselle suurta merkitystä esimerkiksi Helsingissä, koska alue on jo rakennettu ja yhteydet toimivat, pohtii Sasi.

Onko Sasi mielestäsi oikeassa?

Kyllä
66% (110 ääntä)
Ei
34% (56 ääntä)
Ääniä yhteensä: 166

Yhteistyötä osoittavat MAL-sopimukset

Maankäytön, liikenteen ja asumisen aiesopimukset ovat sopimuksia, jotka valtio solmii kaupunkiseutujen kanssa.

Aiesopimuksilla tuetaan kaupunkiseudun kuntien sekä kuntien ja valtion yhteistyötä yhdyskuntarakenteen ohjauksessa sekä maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteensovittamisessa erityisesti kasvukeskuksissa.

Tavoitteena on parantaa kaupunkiseutujen toimivuutta ja kilpailukykyä sekä kuntien tasapuolista kehittämistä.

Sopimuksissa määritetään esimerkiksi tavoitteet lähivuosien asuntotuotannolle sekä liikenneverkon keskeiset kehittämishankkeet.

Lähde: Ympäristöministeriö

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Kimmo Sasi vaihtoi Tampereen Tikkurilaan5.11.2015 19.00
Rihtniemi: ”Pisararata tarvitaan” – nämä laskelmat syynä24.3.2015 14.11
Pisararadan pulmana on liian iso hintalappu1.3.2015 08.00
Pisararata toisikin hurjat menot – ”Päättömästä hankkeesta luovuttava”12.2.2015 13.17

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu