Liikenne

Kolme skenaariota: Näin Segwayt ja sähköpotkulaudat vaikuttavat liikenneturvallisuuteen

LIIKENNE Uudet kulkutavat tuovat helpotusta arkiliikkumiseen, mutta myös uhkia, joiden ennakointi on valistuneiden arvailujen varassa.

Segwayn sähkömoottori kiidättää maksimissaan noin 20 kilometrin tuntivauhtia. Kulkupelin tasapainottava tekniikka estää kaatumisen liikkuessa. Vakauttaminen perustuu hyrrä- eli gyroskooppitunnistimiin.

Lauri Ahtiainen, Moottori.fi

Segwayt, sähköpotkulaudat ja muut vastaavat kevyet sähkömoottoriset kulkuvälineet tulivat sallituiksi vuoden 2016 alusta.

Uudet sähköavusteiset kulkuneuvot ovat kevyitä, ketteriä, päästöttömiä, hauskoja ja lähes äänettömiä. Ne ovat käteviä etenkin hyvällä säällä, kuivilla teillä ja lyhyehköillä matkoilla. Moni voi hoitaa työ-, harrastus- tai kauppamatkat vaikka sähköpotkulaudalla, johon voi olla mahdollista asentaa kevyehköjä tavaroita varten kori.

Erityisen tervetulleita senioriskootterit ja sähkörollaattorit ovat iäkkäämmille ja kehnojalkaisille, joiden elämänpiiri voi uusien kulkuvälineiden avulla avartua merkittävästi.

Autoilussa vastuksina ovat aika ajoin ruuhkat ja pysäköinnin tukaluus. Kevyitä sähköisiä kulkuvälineitä nämä ongelmat eivät käytännössä koske.

Uudet kulkutavat tuovat helpotusta arkiliikkumiseen, mutta myös uhkia, joiden ennakointi on valistuneiden arvailujen varassa.

Turvallisuustutkimuksia on ulkomailla tehty lähinnä jo nyt sallituista sähköavusteisista polkupyöristä.

Trafin mukaan saksalaiset törmäyskokeet ovat kuitenkin osoittaneet, että törmäys jalankulkijan kanssa jo 15 kilometrin tuntinopeudella voi johtaa Segwayn käyttäjän ja jalankulkijan vakaviin vammoihin. Siksi väistämistä ja jarruttamista on syytä harjoitella.

Lakiehdotuksessa uusien laitteiden korkein sallittu ajonopeus on 25 km/h.

– Se voi olla liian kova vauhti niillä pyöräteillä, joissa on teräviä käännöksiä ja näkyvyys rajoitettu. Vaarana ovat yllättävät törmäykset eri kulkijoiden kesken, erityisasiantuntija Riikka Rajamäki Trafista arvioi.

Arvio: onnettomuuden todennäköisyys on samankaltainen kuin polkupyörillä, 50 prosenttia suurempi kuin polkupyörillä tai yhtä suuri kuin mopoilussa.

Uudet sähköiset kulkuneuvot sallivan lakimuutoksen valmistelun yhteydessä Trafi laati arvion sähköisten kulkuvälineiden vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen.

Maailmalla tehtyjen tutkimusten perusteella Trafi haarukoi kevyiden sähköisten kulkuvälineiden onnettomuusriskiä kolmella eri oletuksella: onnettomuuden todennäköisyys on samankaltainen kuin polkupyörillä, 50 prosenttia suurempi kuin polkupyörillä tai yhtä suuri kuin mopoilussa.

Mopoiluriski toteutuu silloin, jos uusia kulkuvälineitä käytetään Suomessa mopoilun korvikkeena ja niillä kuljetaan kevyen liikenteen väylillä ilman mopokortin vaatimaa opetusta ja harjoittelua.

Myös suosiosta on tehty kolme skenaariota.

Uusien kulkuvälineiden käyttö voi jäädä vähäiseksi (3 % nykyisestä kävely- ja pyöräilymäärästä) tai nousta niin suosituksi, että moni siirtyy uusin kulkutapoihin kävelystä, pyöräilystä ja autoilusta.

Kolmannessa skenaariossa nuoret siirtyisivät mopoilun sijaan laajalti käyttämään polkupyörään rinnastettavia sähköavusteisia kulkuneuvoja, joiden käyttö ei vaadi ajokorttia tai ajoneuvon rekisteröintiä.

Mitä enemmän kuljetaan, sen useammin myös sattuu ikävyyksiä.

Trafin mukaan käytön myötä lisääntyvien loukkaantumisten määrää on kuitenkin mahdotonta tarkasti ja järkevästi ennakoida, mutta pahimmillaan lisäys voi olla satoja loukkaantuneita vuodessa.

Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen on ehdottanut harkittavaksi, olisiko syytä laajentaa suojakypärän käyttö koskemaan myös alhaisemman nopeuden sähkökäyttöisten kulkupelien käyttäjiä.

Teksti: Marko Jokela, Moottori.fi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Aiheesta muualla: 

Seuraa autoalan tuoreimpia uutisia Moottorin sivuilta

Etusivulla nyt

Uusimmat: Liikenne

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu