Paikalliset

Ratatunnelin kupliva kasvusto voi aiheuttaa miljoonalaskun

Mikrobikasvusto-ongelmia on noin 400 metrin matkalla, erityisesti kallion ruhjepaikoissa

Arja-Riikka Nikkilä

Kehäradan tunnelin louhinnan pysäyttäneestä mikrobikasvustosta voi tulla iso lasku Vantaan kaupungille.

Mikrobikasvustosta aiheutuvien toimenpiteiden hinta saattaa nousta jopa useisiin miljooniin euroihin.

– Sitä ei vielä tässä vaiheessa pystytä sanomaan, kuka kustannukset maksaa, toteaa johtaja Kari Ruohonen liikennevirastosta

Jos lisäkustannukset päätyvät Kehärata-projektin maksettaviksi, Vantaa maksaa niistä sopimuksen mukaisesti kolmanneksen ja valtio kaksi kolmasosaa.

Alueen maanomistaja on ilmailulaitos Finavia, joka on myös mahdollinen maksaja.

Mikrobikasvuston aiheuttajaksi on epäilty lentoaseman prolyeeniglykolipäästöjä.

Tunneliin tihkuvat glykolin hajoamistuotteet ovat todennäköisesti peräisin lentokoneiden jäänestossa käytettävistä ainesta.

– Ongelmia on noin 400 metrin matkalla, erityisesti kallion ruhjepaikoissa, kertoo Ruohonen.

Ulkomuodoltaan kasvusto muistuttaa Ruohosen mukaan sinilevää, mutta se on väriltään punaista. Mikrobikasvusto myös kuplii.

Työt itäisen kiitoradan alle louhittavassa tunnelissa on toistaiseksi keskeytetty. Ruohosen mukaan on mahdotonta arvioida, kuinka kauan työt seisovat.

Kasvustosta voi pahimmillaan aiheutua Kehärata-projektille huomattavia aikatauluviiveitä.

– Rata pitäisi saada käyttöön neljän vuoden kuluttua. Muutama viikko tai kuukausi ei vielä haittaa aikataulua, laskeskelee Ruohonen.

KOMMENTTI: Ongelmia maan päällä ja alla

Kylmäojan varren asukkaat ovat valittaneet glykolipäästöistä pitkään.

Asukkaiden mielestään sekä Finavia että ympäristöviranomaiset ovat toimineet piittaamattomasti.

Kari Aurimaa ja Timo Auvinen tekivät Finavian toiminnasta tutkintapyynnön jo 2008.

He epäilivät Finaviaa ympäristörikoksesta. Asia on yhä syyteharkinnassa.

Huomattava osa Vantaan puroista saa alkunsa lentoaseman liepeiltä.

Äskettäin tehtyjen tutkimusten mukaan kalat ja pohjaeläimet ovat kaikonneet Kylmäojan lisäksi myös Krakan- ja Kirkonkylänojasta.

Glykolin on aiemmin epäilty heikentäneen myös lentoaseman pohjaveden laatua.

Nyt glykoli aiheuttaa ongelmia kehäradan tunnelissa. Vieläkö sen haittoja voidaan vähätellä?

Arja-Riikka Nikkilä

[email protected]

Huolestuttavatko Helsinki-Vantaan glykolipäästöt? Ota kantaa!

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu