Puheenaihe

Kallista polkupyörää kannattaa huoltaa – "Pyöräilyn arvostus on kasvussa"

Innokkaimmat harrastajat ovat jo hankkineet tai huollattaneet tämän vuoden ajokkinsa.

Jim Borgman arvioi huollettavan pyörän vanteen kuntoa ja pinnojen kireyttä.

Ari Peltonen

Polkupyöriä myydään vuosi vuodelta yhä vähemmän, mutta niiden keskihinta nousee. Tämä tarkoittaa pyöriä Mika Laitamon ja hänen kollegansa Jim Borgmanin mukaan polkupyöräilyn arvostuksen nousua. Ajokit ovat entistä hienompia, mutta vaativat myös tarkempaa huoltoa.

– Pyöräliike ei voi levätä laakereillaan. Meillä on kolme asentajaa ja teemme töitä läpi vuoden. Innokkaat harrastajat ovat jo huollattaneet ajokkinsa. Olemme toki varautuneet Sahakujan Fillari Centerissä pääsiäisen ja vapun välillä alkavaan ruuhkaan, sanoo Hyvinkäällä liikettään pyörittävä Borgman.

Rivipyöräilijän kevät koittaa keskimäärin viikolla 12, kun hän näkee ensimmäistä kertaa kuivaa asvalttia. Merkkejä ruuhkasta on jo näkyvissä. Kevät edistyy nopeasti, sillä routa on jo sulanut. Asvalttiin ei ole odotettavissa pahoja halkeamia.

Riihimäkeläisyrittäjä Mika Laitamo perusti liikkeensä viime vuonna kahteen konttiin.

Alle 10 prosenttia pyöräilijöistä huollattaa ajokkinsa jo syksyllä. Valtaosa herää uuden ajokauden alkaessa ja pyörähuollot ruuhkautuvat. Näin ei ole vielä käynyt tänä vuonna.

– Lämpimässä ja tuuletetussa tilassa säilytetty pyöräkin vaatii huoltoa. Ilmat ovat kadonneet renkaista, koska sisärenkaissa käytetään nykyään entistä vähemmän kumia. Voiteluaineet ovat myös kuivahtaneet, ennakoi Laitamo.

Laakereiden voitelu ja herkkyyden säätö sormiherkkyyteen on ammattilaisen työtä. Sama koskee pyörän pinnojen säätöä.

– Pyörissä käytetään vain niihin suunniteltuja voiteluaineita, tähdentää Borgman.

Suurimmassa huollon tarpeessa ovat ketjut ja vetorattaat.

Miten huollat pyöräsi?

Huollan itse säännöllisesti
60% (25 ääntä)
En juuri huolla, vaan ajan loppuun
24% (10 ääntä)
Luotan ammattilaiseen
17% (7 ääntä)
Ääniä yhteensä: 42

Tarkkaa säätöä

Pyörän huolto kannattaa jättää ammattilaiselle, jos ajaja ei ole varma osaamisestaan. Sentin suutari tekee helposti euron vahingon.

Jos vaijereissa on vähänkään ruostetta, ne kannattaa uusia.

Ketjut venyvät käytössä, joten ne on uusittava aika-ajoin. Samalla tulee usein uusittavaksi myös vaihteiston rataspakka, koska rattaiden kärkien väli kasvaa kulumisen myötä.

Laakerit kiristetään sormiherkkyyteen, mutta klappia ei saa olla yhtään.

Mutterit on kiristettävä sopivasti, joten momenttiavain on suositeltava apuväline.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu