Tämän moottoripyhätön lepikoista nousi uusi asuinalue

Kiemurteleva käärmetalo on Keimolanmäen uuden asuinalueen maamerkki.

Ilmakuvauspalvelu Kassinen

Muinaisen moottoristadionin entinen valvontatorni jää vauhtisuoran suuntaisesti kiemurtelevan Käärmetalon varjoon.

Juha Salonen

ASUMINEN Kilparadan vauhdikas historia elää Keimolanmäen arkkitehtuurissa ja nimistössä.

Keimolan moottoriradan vallannut lepikko väistyy ihmiskäden tieltä.

Jo ammoin vaienneen vauhtipyhätön sijoille nousee tuhansien ihmisten asuinalue, Keimolanmäki.

Ensimmäiset talot valmistuivat maaliskuussa ja osa asukkaista on jo muuttanut sisään. Moottoristadionin jäänteillä kiirii nyt perheautojen kodikas hurina.

Tämän vuoden lopulla Keimolanmäessä asuu jo 700–800 asukasta.

Lähes neljäkymmentä vuotta metsittyneen kilparadan perintö jää silti elämään.

Rataa kiertäneet kilpa-ajajat, lajin keskeinen sanasto ja moottoristadionin muoto kertautuvat uuden asuinalueen nimissä ja arkkitehtuurissa.

– Tästä tulee Keimolanmäen keskusaukio, työnjohtaja Tero Kaikkonen kertoo keskellä autonrenkaiden kuvioimaa savikkoa.

Ajan runtelema asvalttirata mutkittelee työmaa-aidan takana männikön kätköihin.

Aivan vieressä kohoaa moottoristadionia aikanaan hallinnut valvontatorni. Sen ulkopinnassa saattaa graffitien ohella yhä erottaa Texacon alkuperäisen mainoslogon.

Jo pahoin rapistuneesta tornista vallitsi näköyhteys lähes koko rata-alueelle. Nyt siitä kaavaillaan alueen historiallista maamerkkiä.

– Valvontatornista kunnostetaan ääni- ja valoteos. Ihmisen kävellessä ohi tornin sensorit aktivoituvat ja sieltä kuuluu kilpamoottorin ääniä, linnunlaulua tai vaikkapa Chopinin pianoetydejä, projektipäällikkö Gilbert Koskela kuvailee.

Koskelan mukaan maamerkkiin sijoitetaan myös valoteos, joka pimeän tultua valaisee ympäröivää Lincolnin aukiota.

– Eri tavoin kuvioitua valoa heijastetaan tornista alaspäin. Taivaalle valoa ei lentoliikenteen vuoksi voi suunnata, hän täydentää.

Kuusitoistametrinen torni kutistuu pikkusormeksi läheisen kerrostalorivistön jaloissa. Niin sanotusta Käärmetalosta tulee lopullisesti valmistuessaan jopa 850 metrin pituinen.

Kolossi eristää läheiseltä Hämeenlinnanväylältä kantautuvan liikennemelun muusta asuinrakenteesta. Käärmetalo kulkee entisen pääsuoran suuntaisesti.

Koskelan mukaan kilparadan profiili toistuu myös alueen katurakenteessa.

–Tässä ei ole ruutukaavaa käytetty. Katuverkosto seurailee vanhaa moottorirataa, jonka tutut kurvit ovat jääneet näkyviin, hän kertoo.

Kadunnimetkin ammentavat Keimolan kulta-ajoista.

– Paikan historiaa tuodaan tälläkin tavalla esiin. On Ajolenkkiä, Varikkokaarta, Leksankujaa, Currenkujaa ja Ruutulipunkujaa, Koskela luettelee.

Currenkuja ja Lincolnin aukio tekevät kunniaa radan perustajalle ja ensimmäiselle omistajalle, Curt Lincolnille.

Aristokraattinen kilpa-ajaja oli aikansa pikkupoikien sankari. Hän voitti Eläintarhan ajot yli kymmenen kertaa.

Leo “Leksa” Kinnunen puolestaan loi kansainvälisen kilpauran, johon mahtui jopa muutama lähtö kilpurien kuninkuusluokassa, formula ykkösissä.

Kinnunen ajoi kilpaa myös Keimolassa.

Ja onpa Keimolassa hionut taitojaan tuleva formula ykkösten maailmanmestari. Nuori lupaus Mika Häkkinen kaarteli rataa mikroauton ohjaimissa.

Mutta hänellä onkin jo oma aukionsa – Martinlaaksossa.

Kotipaikka tuhansille asukkaille

Keimolanmäkeen rakennetaan kodit noin 2 500 asukkaalle.

Ensimmäiset talot valmistuivat maaliskuussa.

Alueen arvioidaan valmistuvan kokonaisuudessaan 10–15 vuodessa.

Kivistön asema on vajaan kilometrin pääsä Keimolanmäen eteläreunassa.

Keimolan moottoristadion toimi vuosina 1966–1978.

Radan pituus oli noin 3,3 kilometriä ja leveys 9−15 metriä.

Formula 1 -kisaa radalla ei koskaan ajettu.

Keimolassa kilpaili joukko aikansa nimekkäimpiä kuljettajia kuten Jack Brabham, Jim Clark, Graham Hill ja Jochen Rindt.

Written by:

Juha Salonen

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Keimolan hylätystä moottoriradasta tulee yli 2000 vantaalaisen kotiKeimolan moottoriradan tornista loihditaan hulppea maamerkki – katso kuvatVaurastu vuokraamalla koti – Uudentyyppinen hanke KeimolaanKeimolanmäen konttiostoskeskus vaihtuikin kaupaksiVantaasta edelläkävijä? Idea: konteista tehty ostari Keimolanmäkeen