Robotit mullistavat lukioelämän

Martinlaakson lukion abiturientti Roosa Mäkelä esitteli työtään projektisuunnittelija Teija Laiholle.

Tuomas Massinen

Martinlaakson lukion ekaluokkalainen Lassi Lehtovaara suunnitteli juoksupeliä. Pelissä kaksi kilpailijaa painaa piirilevyn nappulaa mahdollisimman nopeasti. Painallukset sytyttävät ennen pitkää muutamat ledivalot päälle. Voittaja on se, joka saa kaikki valot ensimmäisenä päälle.

Tuomas Massinen

Robokurssille osallistunut Vaskivuoren lukion tokaluokkalainen Suvi Jauhonen on koodaillut aiemminkin: hän on tehnyt nettisivuja. Jauhosen tavoitteena on päästä opiskelemaan Aalto-yliopistoon tietotekniikkaa.

Tuomas Massinen

KONE Vantaa aikoo luoda valtakunnallisen robottikurssin. Martsarin lukiossa ihmeteltiin härveleitä.

Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa, ja niin on totisesti tällä Robolukio-hankkeen kurssillakin.

Martinlaakson lukion luokassa nuoret suunnittelevat kummia härveleitä: on robottiautoja, juoksupeliä, digitaalista noppaa.

Roosa Mäkelä touhuaa legopalikoiden, pikkurenkaiden, tietokoneohjelman, piirilevyn, servomoottorin ja mikrokontrollerin parissa. Tästä yhtälöstä syntyy muutaman tunnin aikana kauko-ohjattava robottiauto.

– Kurssilla on ollut tosi kivaa ja hyvin on kärryillä pysytty, Mäkelä vakuuttaa.

Hän hakee kurssilta hyötyjä tulevaisuuteen.

–Haen opiskelemaan tietotekniikkaa Aalto-yliopistoon. Innostuin alasta, kun kävin kaverin kanssa IT-tapahtumassa, abiturientti valottaa.

Tulevaisuus on tässä: robotiikka tulee vauhdilla osaksi työelämää ja kaikkea inhimillistä, ja siksi sitä on opiskeltava lukioissakin.

– Vaikkei jokaisesta tule koodaria, robotiikasta on hyvä ymmärtää jotain, kiteyttää Vantaan kaupungin projektisuunnittelija Teija Laiho.

Keväällä käynnistynyt Robolukio-hanke ulottuu vuoden 2017 loppuun. Sen tavoitteena on vakiinnuttaa vantaalaislukioihin oppiainerajat ylittävä robotiikkakurssi, joka palvelee uuden opetussuunnitelman tavoitteita.

Hankkeen aikana on myös tarkoitus tuottaa kurssikuvaus ja -materiaalit, joiden avulla kurssi on levitettävissä muihinkin Suomen lukioihin.

Robotiikkakursseja on järjestetty aiemmin joissain suomalaislukioissa, mutta nyt pyrkimyksenä on luoda valtakunnallinen malli.

– Kurssilla voidaan vahvistaa lukiolaisten aktiivista roolia opiskelussa ja lisätä nuorten ymmärrystä uusista teknologioista, Laiho sanoo.

Martinlaakson lukion opettaja Hannu Köngäs uskoo, että robotiikkaa ja ohjelmointia voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää useissa lukioaineissa.

– Robotiikka sisällytetään niihin oppiaineisiin, joihin se tuo lisäarvoa, Köngäs toteaa.

Käyttäjän Tuomas Massinen kuva

Tuomas Massinen