Puheenaihe

Luvassa vuosien sekasorto: Näin kuljet Pasilan asemalle jatkossa

Uuden Pasilan aseman rakentaminen hankaloittaa merkittävästi asemalle kulkua seuraavan kolmen vuoden ajan. 

Arkisto

Kulkeminen Pasilan asemalle muuttuu varsinaiseksi sekasorroksi, kun uuden asemarakennuksen rakentaminen alkaa.

Maanantaina 23. toukokuuta alkavat rakennustyöt aiheuttavat muutoksia aivan kaikkeen liikkumiseen aseman ympäristössä.

Liikkuminen aseman läheisyydessä helpottuu vasta vuonna 2019.

Kävely- ja pyörätie Ratapihantiellä Pasilan aseman itäreunalla suljetaan 23.5. kokonaan, sillä se muuttuu työmaa-alueeksi.

Myös Opastinsillan asemanpuoleiset hissi ja portaat poistuvat käytöstä. Kulku 7A, 7B ja 9 -raitiovaunujen pysäkille muuttuu siten, että Ratapihantie on ylitettävä joko suojatietä tai Opastinsiltaa pitkin, ja työmaa-alue on kierrettävä toiselta puolen katua

Asemalaitureille ja sieltä pois, esimerkiksi raitiovaunupysäkeille, voi kulkea myös pohjoisen alikulkutunnelin kautta. Reitti ei kuitenkaan täytä esteettömyysvaatimuksia.

Myös Pasilan asema-aukion keskiosa muuttuu työmaaksi, joten jalankulkijoiden tulee jatkossa kulkea aukion reunoja pitkin.

Kulku Pasilansillalla oleville joukkoliikenteen pysäkeille säilyy entisellään.

Kesäkuussa muutoksia on luvassa lisää. Tällöin asema-aukion itäpuolikin otetaan työmaakäyttöön. Jalankulku tapahtuu edelleen aukion reunoja pitkin.

Asema-aukiolla olevat pysäköintipaikat poistuvat käytöstä, lukuun ottamatta kuutta saattoliikenteelle tarkoitettua 30 minuutin paikkaa. Pysäköintilippuautomaatti poistuu toiminnasta 1.6. Taksipaikat siirtyvät aukion länsilaidalle.

Polkupyörien pysäköinti aukiolla siirtyy 30.6. alkaen länsireunalle, missä pyörille on 30 paikkaa. 

Pohjoisen alikulkutunnelin läheisyyteen järjestetään enemmän tilaa pyöräpysäköinnille.

Heinäkuun alussa aseman itäinen sisäänkäynti asema-aukiolla suljetaan, ja kulku asemalle sekä Opastinsillalle tapahtuu muiden sisäänkäyntien kautta.

Aukion itäpuolen töiden valmistuttua vuodenvaihteessa 2016­–2017 otetaan länsipuoli työn alle, ja kulkeminen siirtyy itäpuolelle. 

Kokonaisuudessaan aukion ja aseman työt valmistuvat loppuvuodesta 2019, jolloin myös uusi kauppakeskus avataan.

Lue myös: Autiosta metroasemasta 17 miljoonan lasku – ei varmuutta tuleeko ikinä käyttöön 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Pasilan asema myytiin rakennusyhtiölle – tämä on kauppahinta3.3.2016 14.29

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu