Puheenaihe

Heureka vie tiedettä maailmalle entistä enemmän – "Pääsemme kehittämään tästä kunnon bisneksen"

TIEDE Tiedekeskus haluaa myydä näyttelyitään entistä aktiivisemmin laajemmille ulkomaisille yleisöille.

Heurekan toiminnanjohtaja Tapio Koivu haluaa kehittää Heurekan näyttelytuotantojen vientiä ulkomaille. Eräs ulkomaille lähtevistä näyttelyistä on talvilajeja esittelevä Suksi Heurekaan -näyttely.

Juha Salonen

Tiedekeskus Heureka haluaa jalostaa näyttelysalkkunsa pesunkestäväksi vientituotteeksi.

Toiminnanjohtaja Tapio Koivu pitää mahdollisena, että näyttelyviennistä kertyvät tuotot voivat tulevaisuudessa jopa kymmenkertaistua.

– Jos viennin arvo on tällä hetkellä noin miljoona, niin potentiaalia on kaksinumeroisiin lukuihin. Sitä lähdemme uuden liikesuunnitelman myötä jahtaamaan, hän toteaa.

Torstaina tavoitteet saivat lisää pontta, kun Tekes myönsi tiedetalon viennin kehittämiseen vajaan miljoonan euron tuen.

– Tekesin rahoituksen myötä pääsemme kehittämään tästä kunnon bisneksen, Koivu uskoo.

Sisältöjä Heurekalla riittää. Vuosikymmenten mittaan kokoon on kertynyt suunnitelmat ja toteutukset noin 500 kohteesta, joiden markkinointiin halutaan nyt panostaa entistä systemaattisemmin.

Tehtävään palkataan alkuun kokopäivätoiminen projektinvetäjä. Hän ohjaa uusien liiketoimintojen käyttöönottoa.

Tuotantojen vuokraaminen muihin tiedekeskuksiin jatkuu vanhaan malliin.

– Silloin kun Heureka perustettiin, maailmalla oli 400 tiedekeskusta. Nyt niitä on kolmisen tuhatta, Koivu valottaa kysynnän perusteita.

Nouseva trendi on hänen mukaansa kauppakeskusten kiinnostus sisällökkäisiin näyttelyihin.

– Kiipeilyseinien ja puuhamaiden jälkeen kiinnostusta on minitiedekeskusten kaltaisiin ympäristöihin. Sellaisiin voisimme tuottaa tai vuokrata sisältöjä, Koivu sanoo.

Tavoitteena on myös laajentaa kansainvälistä verkostoa Heurekan myynnin tarpeisiin.

– Nämä agentit loisivat kontakteja ja esittelisivät tuotantojamme.

Heurekan näyttelyvuokrauksella on pitkät perinteet. Tikkurilasta on viety maailmalle erilaisia tuotantoja jo parinkymmenen vuoden ajan.

– Moni ei tiedä, että Heurekan tuottamia näyttelyitä näkee maailmalla lähes kolminkertainen määrä ihmisiä Tikkurilaan verrattuna, Koivu kertoo.

Ajankohtaiseksi esimerkiksi hän ottaa Pariisissa esillä olevan Heureka tulee hulluksi -näyttelyn. Näyttelyssä tarkastellaan erilaisin keinoin ihmismielen pimeitä puolia, mitä psyyken järkkyminen on.

Vuonna 2014 se palkittiin maailman parhaana tiedekeskuksen tuottamana yleisökokemuksena.

Talviurheiluaiheinen Suksi Heurekaan -näyttely siirtyy puolestaan Heurekasta Tukholman tekniseen museoon, jonka jälkeen sen pitäisi matkata maailmalle.

Tieteen keidas vuodesta 1989

Vuonna 1989 avatussa tiedekeskus Heurekassa on ollut esillä kaikkiaan yli 500 näyttelyä.

Vuosittain Heurekassa käy keskimäärin lähes 300 000 vierailijaa.

Tiedekeskus on eräs Suomen suosituimmista vapaa-ajankeskuksista.

Heurekassa on tällä hetkellä esillä seitsemän näyttelyä.

Tammikuussa 2017 avataan Animal´s inside out -näyttely.

Vetonaulaksi ennakoitu näyttely esittelee suurten nisäkkäiden muoviin valettua anatomiaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Heurekan laajennus pian valmis – tästä näyttelystä povataan ensi vuoden vetonaulaa21.8.2016 06.30
Villiyrttibuumi villitsi Heurekankin – polulla kasvaa satoja herkkuja17.6.2016 20.20
Heurekan aikuisten illoista tuli hitti – lempi leiskuu taas toukokuussa26.4.2016 11.50

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu