Hävikkiruuan ostaminen ravintoloista ei innosta Vantaalla – "Kukaan ei tule hakemaan"

Sovellusta kokeiltiin aikaisemmin kesällä Tikkuri Steak House -ravintolassa. Toiminta lopetettiin, kun ravintola muutti lounaansa buffetista à la carteksi. Kuvassa työntekijä Cayhen Seviam.

Mika M. Niskanen

RUOKA Vain yhdessä ravintolassa hävikkiruokaa tullaan hakemaan aktiivisesti sovelluksen kautta.

Kukaan ei tule hakemaan roskiin menevää ruokaa ja se harmittaa Ruixing Tania.

Tan omistaa Tikkurilassa ravintola Hao Kingin, jossa on kokeiltu jakaa hävikkiruokaa tavallista halvemmalla hinnalla käyttämällä älypuhelinsovellusta nimeltä ResQ.

Ihmiset eivät ole löytäneet paikalle. Sovellusta on kokeiltu, koska ruoan heittämistä biojätteeseen halutaan välttää.

– Laitamme ilmoituksia, mutta kukaan ei tule hakemaan, Tan harmittelee.

Neljä ravintolaa käyttää Vantaalla ResQ-sovellusta, mutta ainoastaan yhdessä homman kerrotaan kulkevan.

Tikkurilan keskustan Tamarin-ravintolassa ruoka-annoksia tullaan hakemaan päivittäin jopa 4–6. Yrittäjä Supattra Nantharat arvioi, että säästöä tulee kuukaudessa satoja euroja.

– Tässä saa myytyä ruoan, vaikka tulisi tehtyä liikaa, kertoo Nantharat.

Käytännössä ravintola pakkaa ylijäävän ruoan annoksiksi lounasbuffetista ja ilmoittaa niistä sovelluksella. Tämän jälkeen ihmiset saapuvat hakemaan annoksia tavallista edullisemmalla hinnalla.

Muissa ravintoloissa asia ei ole kuitenkaan innostanut.

Ravintola Taimi koitti sovellusta ensimmäisenä Vantaalla, mutta huhtikuusta lähtien ainoastaan 11 prosenttia tarjotuista annoksista on saatu myytyä.

– Näyttää siltä, etteivät ihmiset ole löytäneet palvelua, sanoo myyntivastaava Kapui Lau.

Sama tilanne ilmeni lisäksi Tikkuri Steak Housessa, joka koitti sovellusta muutaman viikon ajan aikaisemmin kesällä.

Tan kertoo, että puolestaan sisar-ravintolassa Helsingissä sovellus toimii – asiakkaita riittää hakemaan hävikkiruokaa.

ResQ:n toimitusjohtaja Tuure Parkkinen kertoo, että ongelma Vantaalla on kaupunkirakenne – yksittäisellä tiiviillä alueella ei asu riittävästi sovelluksen käyttäjiä.

Parkkisen mukaan tilanne saattaa muuttua. Käyttäjämäärät kasvavat ja joissakin keskuksissa muutos voi tapahtua jo pian.

Ravintoloiden mukaan hävikkiä ei suuria määriä kuitenkaan synny. Lau kertoo, että esimerkiksi ravintola Taimessa vakio-asiakkaat myös tietävät tulla hakemaan hävikkiruokaa.

Mika M. Niskanen