Puheenaihe

Lidlin maitomainos aiheutti kohun – "Tarkoitus ei ollut vitsailla"

Kuvituskuva.

Katja Juurikko / arkisto

Lidlin uusi, televisiossakin pyörivä maitomainoskampanja on aiheuttanut kohun Suomessa. Sitä on kritisoitu seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä väheksyväksi.

Pohjolan Meijeri -nimisessä kampanjassa Lidl mainostaa maitoaan esimerkiksi lauseilla "Tunsin olevani oikea maito väärässä tölkissä" ja "Vihdoin uskallan tulla ulos maitokaapista".

– Tarkoituksenamme ei ollut vitsailla seksuaali- tai sukupuolivähemmistöihin kuuluvilla ihmisillä emmekä nähneet käyttämiemme fraasien loukkaavan ketään. Tässä olemme tehneet virhearvion, markkinointipäällikkö Seppo Niemelä kertoo.

Niemelä kertoo, että yritys on muokannut maitokampanjaa palautteen perusteella. Esimerkiksi viime viikonloppuna Facebook-tilin kansikuva vaihdettiin toiseen. 

– Muokkaamme kampanjaamme siltä osin, että loukkaaviksi koetut lauseet korvataan mahdollisuuksien mukaan toisilla, hän jatkaa.

Kritisoidut mainoslauseet poistetaan myös esimerkiksi Lidlin myymälöistä. 

Pohjolan Meijeri -maitokampanjan tarkoituksena on Lidlin mukaan kertoa ihmisille tuotemerkin alla myytävien maitotuotteiden kotimaisuudesta.

Maidon ja maitotuotteiden kohdalla kotimaisia tuotteita myytiin aiemmin Milbona-merkin alla. Yritys kuitenkin epäilee, että vieraskielinen nimi hämäsi joitain asiakkaita luulemaan sisältöä ulkomaiseksi.

– ”Tunsin olevani oikea maito väärässä purkissa” -mainoslauseella haluttiin kuvailla tilannetta, jossa kotimainen maito oli purkissa, jonka kyljessä oli vieraskielinen tuotemerkki Milbona, yritys perustelee mainoslauseen käyttöä tiedotteessaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu