Paikalliset

Pikku-Lassi lähti viimeiselle matkalleen

DC-2 lentokone Pikku-Lassi nostettiin auton lavalle kuljetusta varten.

Toni Tervo

Ilmailumuseon pihalla käy kuhina, kun työmiehet kiinnittelevät valjaita vanhan lentokoneen runkoon. Kyseinen konevanhus tunnetaan tuttavallisemmin nimellä Pikku-Lassi ja sitä valmistellaan matkalle kohti Tikkakoskea.

Pikku-Lassin kohtalona on toimia varaosina ilmasotakoulun Kilta ry:n kunnostamalle toiselle DC-2 -koneelle, Hanssin-Jukalle.

– Vuosi sitten kilta päätti ottaa tehtäväkseen entisöidä Hanssin-Jukkaa. Tästä Pikku-Lassista saamme paljon täydennysosia projektia varten, joten siitä on iso apu, entisöintiprojektin johtaja Juha Suonperä pohtii.

– Haluan lausua kiitokset Suomen Ilmailumuseolle tästä lahjoituksesta, hän kiittelee.

Suonperä uskoo entisöinnin olevan lisäosien avulla valmis ensi syksynä

– Kiirettähän se pitää, mutta meillä on koko kesä hyvin aikaa, mies naurahtaa.

– Entisöintiä tehdään kymmenen hengen vapaaehtoisporukalla. Mielestäni Kilta on oikea taho toteuttamaan tätä projektia. Ei tällaista urakkaa virkatöinä pysty tekemään, hän kiteyttää.

Suomen Ilmailumuseon museonjohtaja Matias Laitinen kertoo, että Pikku-Lassilla on takanaan värikäs historia.

– Se on aikanaan palvellut muun muassa Yhdysvalloissa, Tšekkoslovakiassa ja Saksassa ennen kuin vuonna 1941 sen tie vei Suomeen, Laitinen kertaa.

– Ilmailumuseolla se on ollut säilytyksessä vuodesta 1986, hän lisää.

Museonjohtaja paljastaa, että Pikku-Lassi suoritti kolmekymmentä vuotta sellaista tehtävää, jota harva lentokone on tehnyt.

– Vuonna 1951 siihen tuli lentohäiriö. Tämän jälkeen Kuusakoski Oy:n edustaja pelasti sen romutukselta ja käytti sitä 35 vuotta kesäpaikkansa leikkimökkinä, Laitinen naurahtaa.

Mutta mistä kone sai nimen Pikku-Lassi?

– Nimen alkuperästä en uskalla sanoa varmasti, mutta uskon, että sillä on vahvasti härmäläiset juuret. Samalla tavalla kuin sen ”velipojalla”, Hanssin-Jukalla, jonka varaosiksi se menee, museonjohtaja miettii.

Nosturin vinssatessa konevanhusta auton lavalle ilmassa on kolean tuulen lisäksi myös tietynlaista haikeutta. Kukaan ei osaa sanoa mitä Pikku-Lassille tapahtuu varaosien ottamisen jälkeen.

– En uskalla sano varmasti, mutta luulen, ettei sille ole enää sen jälkeen mitään käyttöä, Juha Suonperä huokaa.

Ilmailumuseon myynti – ja markkinointipäällikkö Henri Äijälä kuitenkin vakuuttaa, että vanhus saa arvoisensa lopun.

– En tiedä mitä tapahtuu, mutta sulattoon se ei mene, hän uskoo.

– Pikku Lassista ei tulla tekemään partakoneenteriä, Äijälä vakuuttaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu