Puheenaihe

Äly ja yhteiskäyttö mullistavat autoilun tulevaisuudessa – Asiantuntija: "Itse ajavat autot eivät ota riskejä"

ÄLYLIIKENNE Kolmasosalla nykykuluista saadaan tehokkaampi liikenne. Onnettomuudet ja päästöt vähenevät.

Metropolian tutkimusjohtaja Arto O. Salonen uskoo, että auton omistamisen tarve vähenee tulevaisuudessa.

Päivi Tuovinen

Henkilöauto seisoo keskimäärin 92 prosenttia ajasta käyttämättömänä. Kaupunkitilaa vievä pysäköinti maksaa sekin.

– 50 vuoden päästä ihmetellään, miten meillä oli varaa tähän, naurahtaa Metropolian tutkimusjohtaja Arto O. Salonen.

Taloudellisuus ja ympäristösyyt johtavat hänen mukaansa siihen, että autojen yhteiskäyttö yleistyy.

Toinen liikenteen uudistava tekijä on automaatio.

– Kehitys johtaa itse ajavaan liikenteeseen. Teknologia lyö läpi vuonna 2021, Salonen ennustaa.

– Meistä on kiinni, miten nopeasti olemme valmiita hyvästelemään lapsen treenikasseineen itse ajavaan autoon, jolla hän pääsee jääkiekkoharjoituksiin.

Salonen vertaa autoliikenteen muutosta siihen, että hissejäkin opittiin nopeasti käyttämään ilman kuljettajaa.

Hän uskoo, että automaation ansiosta liikenteessä päästään lähes eroon onnettomuuksista.

– Itse ajavat autot priorisoivat turvallisuutta. Ne eivät ota riskejä, vaan antavat tilaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

Yhteiskäyttö puolestaan vähentää ilmastopäästöjä, joihin liikenne on suuri syyllinen.

Kehitystä hidastavat Salosen mielestä vain tavat ja tottumukset. Auto on ollut monelle statussymboli.

– Suomalaisten voi olla aluksi vaikea hyväksyä muutosta, koska elimme vielä muutama vuosikymmen sitten köyhyydessä, Salonen pohtii.

Tukholmassa enää joka kymmenes 18 vuotta täyttäneistä ajaa ajokortin. Sama ilmiö on tunnistettu Suomessakin.

– Hiljainen vallankumous on pinnan alla käynnissä. Sen nopeutta ei tiedetä. Kasvissyömisestäkin tuli trendi viidessä vuodessa, Salonen muistuttaa.

Hänen mukaan arvomme ovat jo paljolti jälkimaterialistisia, vaikka käytännössä toimimmekin vielä niin kuin vanhassa maailmassa.

Salonen uskoo, että auton omistamisen tarve vähenee, kun liikenteestä tulee uudistusten myötä paljon parempaa kuin nyt.

– Kyse on omistamisen päivittämisestä käyttöoikeuteen ja saatavuuteen.

– Autoteollisuus on edellä meitä. Se lähtee jo siitä, ettei vuonna 2040 juuri valmisteta muita kuin yhteiskäytössä olevia itse ajavia autoja.

Suomi on Salosen mukaan maailman johtavia maita älyliikenteen kehittämisessä.

– Meillä on kovassa imussa olevia start up -yrityksiä, joita pääsemme nyt avittamaan eteenpäin tutkimustiedolla.

Arto O. Salonen

Kasvatustieteen tohtori, Helsingin yliopiston dosentti.

Aloitti äskettäin Metropolian tutkimusjohtajana, joka kehittää joustavan, saasteettoman ja käyttäjälähtöisen liikenteen tutkimusta.

Rahoittajina ovat liikenne- ja viestintäministeriö, Trafi, Liikennevirasto ja Metropolia Ammattikorkeakoulu.

Lisää aiheesta: 

Yhteiskäyttöautot yleistyvät Vantaalla – Näiden kotien asukkaat etusijalla11.2.2016 15.53
Vantaan busseilla ja paikallisjunilla on pitkä historia – Tässä kaupunkiliikenteen kolme kulmakiveä7.1.2017 10.00
Taksi tai bussi alle, hinta 249 e/kk – Helsinki ehti ensimmäisenä koko maailmassa21.11.2016 11.55
Löpö ei lopu – kimppa-autoilu Aviapoliksessa jatkuu ensi vuonna17.12.2016 06.40
Taksikyyti 3,40 euroa ja minuuttitaksainen kaupunkiauto – kaksi ratkaisua "väärän paikan" juna-asemalle12.9.2016 11.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu