Puheenaihe

Tökkivä liikenne kiristää autoilijoiden pinnaa Tammistossa – autot köröttelevät alle nopeusrajoitusten

LIIKENNE Uusia tiedonkeruumenetelmiä kokeiltiin Aviapoliksessa.

Tammiston kauppatie eli entinen Valimotie on ruuhkainen aamuisin ja iltapäivisin sekä vilkkaina kauppapäivinä.

Johanna Erjonsalo/Arkisto

Tammiston kauppatien eli entisen Valimotien keskinopeudet ovat laskeneet vuosina 2010–16. Keskinopeudet ovat laskeneet niin paljon, että autot eivät välttämättä pysty ajamaan nopeusrajoituksen mukaista vauhtia, vaan sen alle.

Nopeusrajoitus Tammiston kauppatiellä vaihtelee 40–50 kilometriin tunnissa Tasetien kiertoliittymästä Tuusulanväylän liittymään.

– Liikenne ei ole sujuvaa, koska Tammiston kauppatiellä on paljon liikennevaloja, joiden vuoksi autot joutuvat hidastamaan ja pysähtymään, sanoo Vantaan kaupungin liikennetietoasiantuntija Suvi Rytkönen-Halonen.

– Liikennevaloristeyksissä nopeus laskee alle 40 kilometriin tunnissa.

Myös Ylästöntien valoristeys laskee keskinopeuksia.

Rytkönen-Halonen lisää, että myös liikennevalottomat risteykset aiheuttavat liikenteen takkuilua, mutta Tasetien kiertoliittymä ei.

– Tasetien ja Tammiston kauppatien risteyksen kiertoliittymä toimii. Se ei alenna keskinopeuksia.

Kohdassa on tosin hieman vähemmän liikennettä kuin esimerkiksi Ylästöntien risteyksessä.

Vantaan liikennesuunnittelun päällikkönä tammikuussa aloittanut Markus Holm sanoo, että kiertoliittymä on usein hyvä ja liikenneturvallisuutta lisäävä vaihtoehto. Se ei kuitenkaan ole automaattinen ratkaisu liikennepulmiin. Kiertoliittymän hyötyihin vaikuttavat monet asiat, kuten liikennemäärät, -suunnat ja ajankohdat.

– Tammiston kauppatie on vaikea kokonaisuus, Holm toteaa.

Parannuskeinoja alueen ruuhkiin kehitetään pikku hiljaa muiden liikennetöiden ohella ja kaupungin talouden niin salliessa.

Kun liikenne sujuu huonosti, se johtaa joidenkin kuljettajien pinnan kiristymiseen ja kiihdytyksiin. Silloin vaarantuu liikenneturvallisuus. Risteyksissä seisovat autojonot heikentävät myös ilmanlaatua.

Rytkönen-Halonen huomauttaa, että toisaalta alhaiset ajonopeudet auttavat liikenteen sujuvuudessa, kun ajonopeuksien vaihtelut eivät ole niin suuria. Siksi nopeusrajoitusta on alennettu Tammiston kauppatien eteläpäässä.

Ajonopeuksien laskusuunta Tammiston kauppatiellä ja Ylästöntiellä käy ilmi hankkeessa, jossa Vantaan kaupunki osallistui uusien, automatisoitujen menetelmien kokeiluun liikennetietojen keräämisessä ja analysoimisessa.

Liikenteen sujuvuutta keskinopeustiedoilla ja liikenteen suuntautuneisuutta tutkittiin gps-tiedoilla.

– Liikennemäärien mittaamisen menetelmä ei toistaiseksi sovellu, Rytkönen-Halonen kertoo.

Tietoa siitä, minne ja mistä liikenne Tammistoon ja Pakkalaan suuntautuu, ei saatu kunnolla. Mobiilisovellus ladattiin vain noin 20 puhelimeen, mikä on liian vähän varsinaisen tutkimuksen tekemiseen.

– Ihmiset eivät ole halukkaita asentamaan puhelimeensa ”ylimääräistä” sovellusta ja sovelluksen asentaminenkin osoittautui haasteelliseksi. Osa tallensi ja latasi sovelluksen, mutta poisti sen yhden päivän jälkeen.

Kesällä saadaan tuloksia kameroiden keräämistä tiedoista. Niistä pitäisi selvitä muun muassa se, kuinka paljon ja kauan autoja seisoo liikennevaloissa.

Lisää aiheesta: 

Tammiston Valimotie-nimi jää historiaan 28.1.2017 07.30
Tammistossa ja Pakkalassa kerätään tietoa liikenteestä13.1.2017 07.10
Vantaan Valimotiestä tulee Tammiston kauppatie – kyltit vaihtuvat ensi vuonna18.10.2016 13.50

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu