Paikalliset

Tulisuudelmaa vaalitaan kuin kruununjalokiviä

Päivi Tuovinen

Tuskin mikään muu tanssi- ja bileravintola on saanut yhtä paljon julkisuutta kuin Tikkurilan Tulisuudelma. Sokos Hotel Vantaan yhteydessä toimiva ravintola on jo vuosia tunnettu maanlaajuisesti. Se on käsite, jota tulevat ihmettelemään niin asiakkaat kuin toimittajat.

Ravintolan kopioijiakin on piipahtanut alalla ja S-ryhmä on itsekin yrittänyt tehdä ”Vantaat” toisaalla, mutta heikommalla menestyksellä.

– Tätä ei voi siirtää yksi yhteen, myöntää Sokos Hotel Vantaan ja Flamingon hotellinjohtaja Heli Engblom.

Tulisuudelma avattiin 1993 ja siitä lähtien sen konseptia on kehitetty ja hiottu siihen, mitä se on nyt. Illoilla on omat ohjelmaprofiilinsa, jolloin ravintolan täyttävät joko iskelmän tai rockin ja popin ystävät.

 

Ei saa tärvellä hyvää, toimivaa konseptia.”

Menestyvän ravintolakonseptin syntyminen on kiinni ideasta ja oikeasta ajoituksesta. Ja jos kultakimpale syntyy, siitä täytyy pitää hyvää huolta. Eikä Hotellinjohtaja näe mitään syytä, etteikö Tulisuudelman menestystarina jatkuisi.

 

– Alan ihmiset haluavat tietenkin tuoda uutta ja seurata tarkasti trendejä, mutta ei saa lähteä hötkyilemään, Engblom muistuttaa.

Tulisuudelmaa onkin pidelty kuin kukkaa kämmenellä.

– Vaalimme pieteetillä Tulisuudelman liikeideaa. Ei saa tärvätä hyvää, toimivaa konseptia ja vahvaa brändiä.

Neljä vuotta Sokos Hotel Vantaata vetänyt Engblom pitää ravintolan merkittävänä menestystekijänä laajaa asiakaskuntaa. Viikonloppujen ydinryhmä koostuu 22–45-vuotiasta. Ja kun Tulisuudelmassa esiintyvät tanssi- ja iskelmämusiikin tähdet, tanssilattialla pyörähtelee vanhempaakin väkeä.

Asiakkaat tulevat pääasiassa Vantaalta, Keski-Uudeltamaalta ja radan pohjoissuunnalta. Myös helsinkiläiset saattavat tulla viettämään lomasen Tikkurilassa ja hankkia juuri bilettäjille räätälöidyn bailupaketin hotelliöineen.

– Kaikkien S-ryhmän hotellien ravintolakonseptit tehdään paikallisia asukkaita ajatellen. Hotelliasiakkaat viihtyvät ravintoloissa, joissa kaupungin oma väkikin käy, Engblom tietää.

Tulisuudelma on tunnettu erityisesti sutinapaikkana, josta löytää seuraa, jos vain haluaa.

– Kyllä täällä saa rauhassakin olla, Engblom naurahtaa.

Jos Tulisuudelma on pintaremonteista huolimatta hotellin muuttumaton kruununjalokivi, niin kiinteistön neljä muuta S-ryhmän ravintolaa ovat kuin samettityyny sen ympärillä. Muut anniskelupaikat ovat vaihtaneet tyyliä tai nimeä 20 vuoden aikana.

Äskettäin noin kymmenvuotias Sevilla sai tehdä tilaa Amarillolle ja myös Point-aulabaari muuttui Amarillo Street Bariksi. Engblom mainostaa texmex-henkistä Amarilloa perheillekin ja Street Baria after work -drinkkibaarina sekä alkuillan kohtaamispaikkana.

Pub Hertas sen sijaan jatkaa karaokebaarina ja Night-yökerhoon pääsevät edelleen 18-vuotiaat, mutta Tulisuudelmaan vaaditaan 22 vuoden ikä.

Sokos Hotel Vantaa

Hotelli avattiin Tikkurilan rautatieaseman tuntumaan kesäkuussa 1991.

Hotellikiinteistön omistaa Kuntien Eläkevakuutusyhtiön Keva.

Hotelli oli alkuvuodet yksityisessä omistuksessa ja se aloitti viiden tähden hotellina.

1990-luvun alun lama kaatoi hotelliyrityksen ja S-ryhmä osti sen 1993. Laajennusosa valmistui 2005.

Hotellin 265 huoneessa yöpyy lähes 100 000 vierasta vuodessa.

Tulisuudelmassa elävää musiikkia 200 iltaa vuodessa. Viime syksystä lähtien myös stand up -iltoja keskiviikkoisin.

Hotellissa työskentelee kaikkiaan noin 50 työntekijää, joista valtaosa on vantaalaisia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu