Kulttuuri

Oopperan uusi pääjohtaja: Hyvä johtajuus on kommunikaatiota ja ihmisten kanssa olemista

TYÖ Suomen Kansallisoopperan uusi pääjohtaja

Gita Kadambi aloittaa Kansallisoopperan pääjohtajana ensi vuoden alussa.

Kari Pekonen

Puuskutan reilusti myöhässä Gita Kadambin työhuoneeseen Musiikkitalolle. Osuin hurjaan liikenneruuhkaan. Nolottaa.

Mutta Kadambi singahtaakin noutamaan kannullisen kylmää vettä ja virnistää kannustukseksi.

– Ota nyt ihan rauhallisesti!

Lisäksi hän lupaa jatkaa menetettyä haastatteluaikaa. Hän elvyttää toimittajan takaisin elävien kirjoihin.

Tuo taitaa olla toimiva esimerkki Suomen kansallisoopperan ja -baletin tulevan pääjohtajan taidosta huomioida ihmisiä.

Ensi vuoden alusta lähtien Kadambi johtaa todella isoa kulttuurilaitosta.

Pääjohtajana hän vastaa koko organisaation johtamisesta. Oopperan ja baletin taiteelliset johtajat toimivat hänen alaisuudessaan. Kaikkiaan kuukausipalkkalaisia on yli viisisataa.

Heikompaa saattaisi hirvittää, sillä luovien ihmisten johtaminen ei kai niitä helpoimpia hommia ole.

– Määritän yhdessä tiimini kanssa tavoitteet. Sitten osaavat ihmiset keksivät itse keinot päämäärien saavuttamiseksi. Matkan varrella autan heitä, Kadambi määrittelee johtamisen filosofiaa.

Auttaminen-sana kuulostaa modernilta johtajan suusta?

– Jokaisen henkilökohtaiset kyvyt on hyvä saada esiin, toki kompetenssit tulee olla kohdallaan.

Ja päälle sitten tuo valloittava hymy, joka sulattaa kaikki vastustajat? Asenteellinen olettamukseni hieman naurattaa Kadambia. Ei se ihan niinkään mene.

– Ihan pellossakaan ei saa elää, Kadambi naurahtaa ja kertoo joutuneensa koviinkin paikkoihin esimerkiksi henkilöstöpäällikkönä Yleisradiossa työskennellessään.

– Sparrasin myös johtajia ja päälliköitä.

Gita Kadambi määrittelee, että hyvä johtajuus on kaikessa yksinkertaisuudessaan kommunikaatiota ja ihmisten kanssa olemista.

Kadambi on työskennellyt Helsingin kaupunginorkesterin intendenttinä vuodesta 2013.

Kun häntä tammikuussa pyydettiin hakemaan oopperajohtajan paikkaa, ei päätös todellakaan ollut helppo.

– Tässä vaiheessa en ajatellut tekeväni mitään tuolloista ratkaisua, sillä viihdyn nykyisessä työssäni todella mainiosti. Sen jälkeen asiat etenivät kuitenkin vauhdilla.

Kadambi on vetänyt suuntaviivoja Helsingin kaupunginorkesterin ohjelmistoon jo kauteen 2018–19 ja ylikin. Työ jatkuu vielä syksyn ajan.

Työhuoneeseen kantautuu Musiikkitalon aulasta livemusiikkia. Sävelet siivittävät lapsuudenmaisemiin Järvenpäähän.

– Se oli turvallinen, hyvä paikka kasvaa.

Toki tummempaa ihonväriä tuohon aikaan ihmeteltiin. Isä on nimittäin kotoisin Intian Bangaloresta. Äiti on suomalaissyntyinen. Lapsena Kadambi kävi kesälomilla mummolassa Intiassa.

Kadambi tapaa säännöllisesti Järvenpäässä asuvia vanhempiaan.

Pianotunneille viisivuotiaana."

Musiikkiin Kadambi on saanut alkukipinää musiikkiluokalta Järvenpäässä. Jo viisivuotiaana hän kävi Marja Hongiston pianotunneilla. Lisäksi tulivat balettitunnit.

– Vanhemmat lupasivat pianon, jos ottaisimme veljeni kanssa piano-opinnot tosissaan. Lisäksi soitin huilua kymmenen vuotta.

Ylioppilaaksi Gita Kadambi valmistui 1991 Järvenpään lukiosta ja Sibelius-Akatemiassa hän aloitti opinnot 1992. Hän opiskeli musiikkikasvatuslinjalla maisteriksi.

Opiskelu London College of Musicissa sinetöi tunteen, ettei hänestä tulekaan ammattimuusikkoa.

– Mutta ilman musiikkia en voi elää.

Järvenpäässä lapsuuden ja nuoruuden käynnit Jean Sibeliuksen Ainolassa ovat olleet merkityksellisiä kokemuksia. Ja muutenkin Sibelius säveltäjänä.

– Erityisesti tietenkin sävellyksistä sinfoniat. Ja onhan edustamani Helsingin kaupunginorkesteri se Sibeliuksen oma orkesteri.

Mitä sinfoniaa pääjohtaja itse muistuttaa? Romanttinen ensimmäinen? Klassinen kolmas? Ekspressionistinen neljäs vai impressionistinen viides?

Kysymys hymyilyttää Kadambia. Ehkä vastaus tarjoaisi liikaa tulkintavaihtoehtoja.

Uusi pääjohtaja aloittaa vuoden 2018 alussa nykyisen pääjohtajan Päivi Kärkkäisen jäädessä eläkkeelle.

Gita Kadambi on erittäin motivoitunut tulevasta tehtävästään. Hän palaa innoissaan takaisin taloon, joka on Kärkkäisen aikana kehittynyt entistä korkealuokkaisemmaksi ja merkittävämmäksi taidelaitokseksi.

Nautimme vielä lasilliset. Gita Kadambi siemailee vettä puolen litran oluttuopista.

On helppo allekirjoittaa valitsijoiden kommentit oopperajohtajasta: ”Tavoitteellinen ja näkemyksellinen vastuunkantaja. Avoin ja kuunteleva johtaja”.

Gita Kadambi

Gita Kadambi syntyi Järvenpäässä 1972. Ylioppilaaksi hän kirjoitti Järvenpään lukiosta 1991.

Keskisen Uudenmaan musiikkiopistossa Kadambi opiskeli Marja Hongiston, Katriina Kortteen ja Sirpa Äikään piano-oppilaana. Huilunsoittoa opetti Timo Hongisto.

Kadambi asuu Espoossa. Perheeseen kuuluvat aviomies Tuomas Auvinen ja vuosina 1996, 1998 ja 2008 syntyneet lapset.

Kadambi harrastaa musiikin lisäksi koiran kanssa lenkkeilyä ja elokuvissa käymistä: ”Haluan katsoa leffat nimenomaan elokuvateatterissa”.

Kadambi aloittaa Kansallisoopperan ja -baletin pääjohtajana vuoden 2018 alussa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Kulttuuri

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu