Paikalliset

Kehäradan glykoliongelma ratkaistaan betonilla

Kehäradan lentoaseman tunnelin glykoliongelmaan on löydetty ratkaisu. Tunneli toteutetaan aiottua vahvempana betonitunnelina ja aseman hajuhaitta poistetaan alipaineistamalla.

Lentoaseman itäisen kiitotien alle louhittavasta kehäradan tunnelista löydettiin viime vuoden kesällä mikrobikasvustoa, joka käyttää ravinnokseen glykolin hajoamistuotteita.

Glykolia käytetään lentoasemalla lentokoneiden jäänestossa.

Glykolin vuoksi tunnelirakenteissa on käytettävä tavanomaista kestävämpiä materiaaleja. Lisäksi hajoamistuotteista aiheutuu hajuhaittaa.

Kalliotunnelin sisäpuolelle rakennetaan ilmatiiviit eristerakenteet yhteensä 1500 metrin matkalle molempiin ratatunneleihin glykolia kestävänä betonirakenteena.

Asematiloihin, pystykuiluihin ja jalankulkukäytäviin rakennetaan vastaavia eristysrakenteita. Hajuhaitta poistetaan alipaineistamalla kallion ja eristerakenteen välinen tila. Rakentaminen aiheuttaa tunnelissa lisälouhintoja, jotka ajoittuvat keväälle 2012.

Glykolin aiheuttamat kehäradan lisäkustannukset ovat noin 35 miljoonaa euroa. Liikennevirasto ja Finavia neuvottelevat kustannusten jaosta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu