Puheenaihe

Kansainväliset yritykset haluavat tuoda kaupunkipyörät Vantaalle – Yllättäviä yhteydenottoja Singaporesta ja Irlannista

100 kesäfillaria -kampanjan projektipäällikkö Janne Mörttinen esitteli VS:lle heinäkuussa Tikkurilan lainapyöriä.

Tuomas Massinen/Arkisto

Vantaalle luodaan omaa kaupunkipyöräjärjestelmää vahvasti ulkomaalaisyritysten kokeilujen avulla. Kaupunki on saanut yllättäviä yhteydenottoja kansainvälisiltä toimijoilta: singaporelainen oBike ja irlantilainen Urbo ovat kiinnostuneita Vantaan kaupunkipyörätoiminnan pyörittämisestä.

– Ei harmainta aavistustakaan, mistä ne ovat kuulleet, että kaupunki tahtoo Vantaalle lainapyöräjärjestelmän. Ilmeisesti lentoaseman kautta, arvelee Vantaan kaupungininsinööri Henry Westlin.

Vantaa allekirjoitti keskiviikkona singaporelaisyrityksen kanssa esisopimuksen asemattoman järjestelmän kokeilusta. Tällainen systeemi perustuu tietoa tallentaviin älylukkoihin, joita voi käyttää kännykällä.

– Tarkemmasta ajankohdasta ei vielä ole sovittu, mutta tarvittaessa kokeilut alkavat nopeastikin. Jopa vielä tänä syksynä, ennakoi Vantaan liikennesuunnittelupäällikkö Markus Holm.

Jos kokeilu toteutuu, yritys vastaa pyörähankinnoista ja kaikesta muusta.

– Vantaalle ei suoraan synny kustannuksia. Kaupunki antaa yritykselle luvan käyttää julkisia telineitä ja tiloja. Jos kokeilu lisää pyöräilyn kysyntää, tulee pyöräpysäköinnin kehittämisen tarpeita arvioida tarkasti, Holm kertoo.

Täällä on pitkät etäisyydet ja isot opiskelijakeskittymät puuttuvat. Vantaalla ei eletä "Kalliossa" vielä pitkään aikaan."

Ensi vuonna Vantaa aikoo testata muitakin asemattomia lainapyöräjärjestelmiä omin voimin ja yrityskumppaneiden kanssa. Muutama toteutustapa on Holmin mukaan alustavasti mietittynä.

– Katsotaan nyt, toteutuvatko markkinaehtoiset järjestelmät ja missä laajuudessa. Mitään ei ole vielä päätetty, koska rahoitus on auki eikä ulkomaisten toimijoiden suunnitelmia tiedetä, Holm selvittää.

Westlin arvioi, että kokeilut toteutettaneen Aviapoliksessa, Myyrmäessä tai Tikkurilassa.

Myös viimekesäinen 100 kesäfillaria -kampanja voi saada jatkoa. Vantaan kokeilussa ihmisille lainattiin ilmaiseksi polkupyöriä vapaa-ajan kulkuvälineiksi.

Tikkurilan ja Helsingin pitäjän kirkonkylän pisteissä oli kymmenen lainapyörää molemmissa ja loput 80 lainattiin tapahtumien aikaan. Fillarin sai alleen, kun hyväksyi käyttöehdot ja pyysi pyörälukon avauskoodin tekstiviestillä tai Whatsapp-viestillä. Kaupunki peri 100 euron korvauksen palauttamattomasta fillarista.

Vain muutama pyörä katosi. Tapauksista on tehty rikosilmoitukset. Jos kesäfillarit palaavat, niihin hankitaan älylukot hävikin estämiseksi. Pyöriä lainattiin innokkaimmin tapahtumissa. Keskimäärin käyttäjämäärät jäivät kuitenkin pieniksi: Vantaalla kertyi 1–2 lainakertaa päivässä.

Helsingissä on kaupungin oma laaja lainapyöräjärjestelmä, mutta Vantaalle samanlaista ei ensisijaisesti ole tulossa.

– Ei ainakaan lähivuosina. Täällä on pitkät etäisyydet ja isot opiskelijakeskittymät puuttuvat. Vantaalla ei eletä "Kalliossa" vielä pitkään aikaan, Westlin naurahtaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Kaupunkipyörille oli Vantaalla kysyntää – kesäfillarikampanja saa jatkoa29.8.2017 06.10
Kaupunkipyörillä jopa 11 matkaa päivässä – Vakituisia käyttäjiä jo pienen kaupungin verran25.7.2017 09.09
Kaupunkipyörille riittää käyttäjiä – Vantaalla vasta aloite2.7.2017 07.00
Saitko 89 euron sakon kaupunkipyörästä? – HS: Helsinkiläiset raivostuivat ja tukkivat puhelinlinjat24.5.2017 09.30

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu