"Mä rakastan matikkaa" – Anni Ilvonen, 9, ja hänen luokkakaverinsa innoistuivat yhä usempaan kouluun leviävästä oppimenetelmästä

Matikkajumppa! -Joka toisen nelosen kertotaulun vastaus on kahdeksan kertotaulun vastaus, erityisopettaja Heidi Kurkinen vinkkaa oppilaille. Jumppaamassa Muijalan koulun 4a-luokkalaiset Anton Holttinen, Andrei Onni Leo, Tuukka Lempinen, Viola Viinamäki, Iidaliina Karhu, Alisa Tonteri ja Stella Holopainen.

Annukka Vakkuri

Opiskeltava asia todennetaan tunnin lopuksi oppikirjaan. Iidaliina Karhu ja Nette Jokivalli työssään.

Annukka Vakkuri

Muijalan koulun 4a-luokkalaiset Tuukka Lempinen (kuvassa edessä) ja Niko Kunttu opettelemassa kertolaskuja arpakuutioilla.

Annukka Vakkuri

KOULUN Varga-Neményi-menetelmä tukee lapsen tapaa oppia matematiikkaa omien kokemustensa avulla.

Nelosen kertotaulua opiskeltaessa ei mene selkä jumiin nelosluokan matematiikan tunnilla. 4, 8, 12, 16, 20.. välissä taputukset lattiaan rytmittävät lukujonon etenemistä.

– Joskus me heitellään pehmolelusammakkoa ringissä kaverille eteenpäin. Teimme niin esimerkiksi silloin, kun harjoiteltiin kutosen kertotaulua, Tuukka Lempinen, 10, selvittää.

Nyt ollaan Lohjalla Muijalan koulussa, mutta sama harjoittelumetodi on käytössä jo muissakin Suomen kouluissa.

Kyse on unkarilaisesta oppimismetodi Varga-Neményista, joka alkoi kiinnostaa erityisopettaja Heidi Kurkista hänen odottaessaan omaa esikoispoikaansa seitsemisen vuotta sitten.

– Ajattelin, että ei voi olla vain niin, että minä kirjoitan taululle ja lapset laskevat. Täytyy olla opetuskeinoja, joista lapset innostuvat.

– Oppimismenetelmä antaa mahdollisuuden lapselle oppia matematiikkaa toiminnallisesti, leikin varjolla. Oivaltaminen ja ymmärtäminen johdattelevat matemaattiseen ajatteluun.

Muijalan koulussa matematiikkaa 4–6-luokille opettava Kurkinen on poiminut omaan opetukseensa Varga-Neményi-metodista tapoja.

– Matematiikan käsitteet tulevat tutuiksi lapsille eri tavoin. Menetelmän on tarkoitus vahvistaa oppilaiden omaa avointa pohdintaa ja lisätä luovuutta ongelmien ratkaisussa. Esimerkiksi eräs oppitunti meni siihen, kun pohdimme, mitä kaikkea luku 17 on.

– Oikeaan vastaukseen voi päästä monen eri reitin kautta. Voidaan myös pohtia, onko aina olemassa vain yksi oikea vastaus. Joskus ratkaisuja voi olla useampia.

Arpakuutioilla kertolaskuja harjoittelevat kymmenvuotiaat Tuukka Lempinen ja Niko Kunttu.

– Jos tulee vaikka 2 ja 4, niin lisätään lukujen perään vielä nolla ja lasketaan, mitä on 20 kertaa 40, pojat selvittävät.

Tuukan lempiaineet koulussa ovat ”tietty matikka ja liikunta”.

– Parasta on, kun saa juosta ja olla hiki päässä! Mä tykkään, kun myös matikan tunnilla saa jumpata, pelata ja leikkiä.

Pian kymmenvuotias Anni Ilvonen tirskahtaa kuultuaan kysymyksen miten oppitunti on tänään sujunut.

– Mä rakastan matikkaa. Kun näen lukkarista, että seuraavaksi on matikkaa, oon aina ihan, että jee!

Ykkös- ja kakkosluokkien matematiikan Varga–Neményi-menetelmän oppikirjasta löytyy muun muassa tehtäviä, joissa lapsen pitää mitata, kuinka monen askeleen pituisia mattoja kotoa löytyy tai värittää kuvassa kolmantena seisovan tytön sateenvarjo keltaiseksi.

– Toiminnallisuus on tärkeä tekijä oppimisprosessissa. Mikä onkaan lapselle mukavampaa kuin löytää omasta elämästään matematiikan välineitä, Kurkinen sanoo.

Erilainen opetustapa on myös herättänyt turhautumista.

– Kun lapsi pyytää kotona apua vanhemmaltaan läksyjen teossa, saattaa syntyä hämmennystä, sillä vanhemman omat opitut oppimistavat ovat olleet hyvin erilaisia kuin unkarilaisessa matikassa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Varga-Neményi-kesäpäivät Lohjalla

Varga-Neményi-menetelmän mukainen opetus luottaa siihen, että oppijan omat kokemukset, joita työstetään yhdessä, tuottavat ymmärtävää osaamista.

Oppimismenetelmän Suomeen vuonna 1999 ovat tuoneet Espoon Matikkamaassa (Espoon koulutoimen matematiikan opetuksen kehittämiskeskus) työskentelevä Anni Lampinen yhdessä opettajien Airi Aallon, Kirsi Puumalaisen, Hannele Ikäheimon ja Helsingin yliopiston matematiikan laitoksen dosentin Marjatta Näätäsen kanssa.

Varga-Neményi-kesäpäivät järjestetään 5.–6. kesäkuuta 2018 Lohjalla Ojaniitun koulussa.

www.varganemenyi.fi.

Written by:

Annukka Vakkuri

Ota yhteyttä