Puheenaihe

Lippu-uudistus jakaa vantaalaiset kahteen kastiin – "Suurimmalla osalla matka Helsinkiin kallistuu roimasti"

LIPUT Bussilla tai junalla Helsinkiin kulkevan tikkurilalaisen on maksettava 30 päivän kausilipustaan kaksi kertaa enemmän kuin myyrmäkeläisen matkustajan.

Petri Niskanen

Ensi vuonna voimaan tuleva vyöhykelippumalli jakaa vantaalaiset kahden kerroksen väkeen. Esimerkiksi bussilla tai junalla Helsinkiin kulkevan tikkurilalaisen on maksettava 30 päivän kausilipustaan tuplasti enemmän kuin myyrmäkeläisen matkustajan. Uudessa mallissa lippuhinnat määräytyvät lähtökohtaisesti Helsingin keskustasta mitatun etäisyyden mukaan.

Uudistusta suomiva HSL:n hallituksen jäsen, vantaalaisvaltuutettu Sirpa Kauppinen (vihr.) sanoo, että myös poliittinen tahto on vaikuttanut vyöhykelippuihin. Hänestä A-, B-, C-, D-vyöhykekaariin pohjaava järjestelmä on liian monimutkainen ja asettaa vantaalaiset epätasa-arvoiseen asemaan keskenään ja myös suhteessa espoolaisiin.

HSL:n hallitus ei ole vielä päättänyt lippujen hinnoista, vain vyöhykkeiden hintasuhteista. HSL:n 2013 tekemän linjauksen mukaan edullisempi AB-lippuvyöhyke kulkee Espoosta Kehä III:ta myötäillen Vuosaareen. Vantaa jää pääosin kalliimmalle C-vyöhykkeelle.

– Oletushintojen mukaan suurimmalla osalla vantaalaisista matka Helsinkiin kallistuu roimasti, helsinkiläisilläkin hieman.

Kauppinen ennakoi, että kertamatka Tikkurilasta Helsinkiin voi nousta jopa euroja. Hänestä malli pitäisi viedä uudelleen kuntiin lausunnoille ja sitä tulisi rukata niin, että koko Vantaa kuuluisi B:hen: näin lippuhinta olisi halvempi, selkeä ja sama kaikille asukkaille.

– Kehärataa ei huomioida mallissa. Tikkurilasta menee juna 13 minuutissa Helsingin keskustaan samalla tiheydellä kuin metro Espooseen.

HSL:n toimitusjohtajaSuvi Rihtniemi toteaa, että jos HSL:n hallituksen jo päättämiä vyöhykerajoja ja hintasuhteita vielä muutetaan, hallituksen on tehtävä asiasta uusi päätös.

– Jos B-vyöhykettä laajennetaan, HSL:n on nostettava Vantaan kuntaosuutta tai heikennettävä palvelutasoa harvaanasutuilla alueilla. Meidän on kuitenkin saatava tietty määrä lipputuloja jatkossakin, sillä maksamme puolet joukkoliikennekuluista, Rihtniemi huomauttaa.

Tästä on kyse

HSL:n liikennöintialue jakautuu ensi vuonna vyöhykekaariin A, B, C, D. Espoo, Helsinki, Kauniainen ja Vantaa sijoittuvat kolmelle sisimmälle kaarelle.

HSL:n hallitus päätti vyöhykkeiden hintasuhteista 2013: suhdeluku on AB-kaarella 50, BC:llä 60 ja lähinnä nykyistä seutulippua vastaavalla ABC:llä 90.

HSL päättää lippuhinnat vuosittain syksyllä. 30 päivän seutulippu maksaa nyt 106,50 euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

HSL löi vyöhykelippujen hinnoittelun lukkoon – ”Asukkaat eriarvoiseen asemaan”11.12.2013 11.08
Vyöhykerajoista syntyi päätös12.6.2012 11.55
"5 000–6 000 palautetta kuukaudessa" – HSL:lle valitetaan Reittioppaasta, lippu-uudistuksesta ja matkakortinlukijoista11.9.2017 07.05
Vantaalle on suunnitteilla pikaratikkalinja – alkaa liikennöidä ehkä vuonna 20307.11.2017 06.15
Kehärata imi matkustajat raiteille – liityntäpysäköintipaikoilla yhä enemmän polkupyöriä29.6.2016 08.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu