Digitalisaatio mullistaa hammashoitoa Vantaalla – kohta sujahtaa skanneri suuhun

Hampaat kuvataan putkimaisella intraoraaliskannerilla ja kuvat siirtyvät tietojärjestelmään, joka tekee hampaistoista virtuaalisen 3d-mallin.

Planmeca Oy

Hampaistosta otettua virtuaalista 3d-mallia voi tarkastella vaikkapa tabletilla.

Planmeca Oy

Hanna-Mari Kommonen on Vantaan suun terveydenhuollon erityisasiantuntija  ja Joona Iso-Lotila sen johtaja.

Armi Suojanen

TERVEYS Digitalisaatio parantaa Vantaan hammashuollon palveluita. Puhelinjonotus loppui ja iltavastaanottoja lisätään.

Vantaan hammashuollossa on käynnissä mullistus. Digitalisaatiota hyödynnetään jo ja lisää nykyteknologiaa on tulossa kokeiluun. Kaikesta tästä hyötyy asiakas.

Lokakuun lopulla verkossa avattiin sähköinen hoidon tarpeen arviointipalvelu. Ensin asiakas valitsee oirevalikoimasta oikeat kohdat ja järjestelmä välittää tiedot hoitohenkilökunnalle. Sen jälkeen asiakkaaseen otetaan yhteys viimeistään seuraavana arkipäivänä.

Jos hoitotarvetta on, asiakas saa tekstiviestin, jossa ehdotetaan vastaanottoaikaa. Jos aika ei sovi, voi toista vapaata vastaanottoaikaa etsiä itse verkosta tai pyytää uutta aikaa tekstiviestillä.

Emme ole robotisoimassa suun terveydenhuoltoa tai vähentämässä henkilökuntaa.”

Uusi palvelu koskee kiireettömiä tapauksia. Kiireellisissä, vakavissa tapauksissa otetaan edelleen yhteys suoraan päivystykseen. Ja edelleen saa myös henkilökohtaista palvelua puhelimitse.

– Emme ole robotisoimassa suun terveydenhuoltoa tai vähentämässä henkilökuntaa, sanoo Vantaan suun terveydenhuollon johtaja Joona Iso-Lotila.

Nettipalvelun ansiosta hammashoidon asiakkaat voivat hoitaa asioitaan silloin, kun se heille parhaiten sopii. Eikä enää tarvitse roikkua puhelimessa jonottamassa.

– Verkossa asiakas voi asioida aukioloaikojen ulkopuolella iltaisin, viikonloppuisin tai vaikka yöllä. Tällaiseen on tarvetta, sillä ensimmäisen viikon aikana yhteydenottoja tuli verkon kautta lähes 400, Iso-Lotila jatkaa.

Hän kertoo, että vastaanottoaikoja on myös tulossa lisää iltoihin, jolloin päivisin työssä käyvät pääsevät helpommin hoitoon.

Uudistus helpottaa lisäksi ajanvarauksen työkuormaa.

Verkossa asiakas voi asioida aukioloaikojen ulkopuolella.”

Seuraavaksi kokeillaan hammaslääkärin etäkonsultaatiota. Silloin käytetään hammasskanneria ja suoraa videoyhteyttä, jonka avulla suuhygienisti on yhteydessä konsultoivaan hammaslääkäriin.

– Hammaslääkäri voi sanoa heti, tarvitaanko jatkohoitoa, selventää suun terveyshuollon erityisasiantuntija Hanna-Mari Kommonen.

Suunnitelmissa on, että skanneria aletaan pian kokeilla Myyrmäen terveysaseman hammashoitolassa ja ensi keväänä koulujen liikkuvassa pop up -hammashoitolassa.

Pulikkamaista hammasskanneria voidaan käyttää vaikkapa oikomishoidon aloituksessa. Kun suuhygienisti on kuvannut hampaat kameralla, kuvat siirtyvät tietojärjestelmään, joka tekee hampaistoista virtuaalisen 3d-mallin. Vasta sen jälkeen tehdään konsultointi hammaslääkärin kanssa.

Hammasskannereiden hyödyntämistä suunnitellaan käytettävän myös pitkäaikaishoidossa olevien vanhusten suun terveydenhuollossa. Se parantaa hoidon saavutettavuutta.

– Onhan parempi, että tullaan hoitamaan paikan päälle eikä vanhusta tarvitse kuljettaa paareilla ja ambulanssilla hammaslääkäriin, Iso-Lotila sanoo.

Sähköiset palvelut kehittyvät

Vantaan suun terveydenhuollossa on käytössä chat-palvelu ja Oma Vantaa -palvelu, joka toimii suojatun viestinnän työkaluna laskutuksen sähköisessä asioinnissa.

Lokakuun lopussa otettiin käyttöön sähköinen hoidon tarpeen arviointi, joka helpottaa asiointia.

Sähköinen ajanvaraus on ollut käytössä jo pidempään ja sen toimivuutta kehitetään.

Sähköisten palveluiden kehitystyössä huomioidaan apotin käyttöönotto noin vuoden kuluttua. Apotti on sosiaali- ja terveydenhuollon yhteinen potilastieto- ja toiminnanohjausjärjestelmä.

Myös sote-uudistukseen tuleva valinnanvapaus otetaan huomioon. Vantaan suun terveydenhuollon liikelaitos halutaan kilpailukykyiseksi jo ennen sote-uudistuksen voimaan astumista.

Kaikki sähköiset palvelut: www.vantaa.fi/hammashoito

Written by:

Armi Suojanen

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Hammashoidon tiedot näkee nyt netistä3D-tekniikka hiipii nyt hammashoitoon – luvassa halvempia hintojaOngelmat piinaavat hammashoidon ajanvarausta – Johtaja : "Tuntikin puhelinjonotusta on liikaa"Maksatko sähköhammasharjasta 30 vai 240 euroa? – TM:n testi paljasti, millainen ero käytännössä onKela-korvauksia leikattiin rajusti – näin hammaslääkärikäynti kallistui pääkaupunkiseudullaYläkoululaisten peruuttamattomista hammaslääkäriajoista iso lasku – Vantaa houkuttelee nuoria palkinnolla