Puheenaihe

Uber-kuskeista kymmenien valitusten suma oikeuteen – "Rikollista toimintaa, jos raha vaihtaa omistajaa"

KYYDIT Marraskuussa luvattoman taksiliikenteen harjoittamisia tuli vireille Helsingin käräjäoikeuteen jopa 30.

Kyytipalvelu Uber aikonee tulla Suomeen jälleen ensi kesänä. Kuvituskuva.

Riitta Ketola

Viime kesänä toimintansa Suomessa ainakin väliaikaisesti lopettaneen kyytipalvelu Uberin kuljettajat ovat aiheuttaneet ruuhkasuman Helsingin käräjäoikeuteen. Oikeuteen päätyneet tapaukset, joissa rikosnimikkeenä on luvattoman taksiliikenteen harjoittaminen kasvoivat loppuvuotta kohden rajusti.

Marraskuussa Helsingin käräjäoikeuteen päätyi yhteensä 30 tapausta, jossa henkilöä epäillään luvattoman taksiliikenteen harjoittamisesta. Lokakuussa vastaava luku oli 18.

Esimerkiksi vielä tammikuussa oikeuden punnittavaksi päätyi kuusi, huhtikuussa neljä, toukokuussa kahdeksan ja syyskuussa vain yksi tapaus.

Nimien perusteella listalla olevista henkilöistä valtaosa on ulkomaalaistaustaisia.

– Kyllä tapauksista suurin osa liittyy Uberiin, toteaa ylikonstaapeli Tuomo Markoff Helsingin poliisista.

Samaa sanoo Helsingin Taksiautoilijat ry:n toiminnanjohtaja Anssi Roitto, jonka mukaan kyytipalvelun toiminta hämmensi taksipiireissä.

– Se hämmensi meitä tietenkin eniten, että miten kyseinen palvelu voi toimia, kun sen toiminta on Suomessa laitonta. Palvelun tuoton täytyy olla laillista ja sen täytyy toimia samoilla säännöillä kuin kaikki muutkin.

Uber on maailmanlaajuisesti toimiva yhdysvaltalainen kuljetuspalvelua tarjoava yritys, joka on perustettu vuonna 2009. Suomessa toiminta alkoi vuonna 2014. Puhelimeen ladattava sovellus mahdollisti kyydin tilaamisen matkapuhelimella. Yrityksen toimintaa on kritisoitu.

Muun muassa Taksiliitto on kritisoinut, että Uber-kyytien ajaminen vaatii liikenneluvan. Kuljettaja saa ajamistaan tuloista noin 80 prosenttia ja yritys loput.

Helsingin Taksiautoilijat ry teki viime vuoden kesällä tutkintapyynnön poliisille Uber Finlandin toiminnasta. Asiaa tutkittiin yllytyksestä luvattoman taksiliikenteen harjoittamiseen. Syyttäjä keskeytti tutkinnan vedoten muun muassa korkeisiin kustannuksiin.

Roitto on huolissaan vastaavanlaisten palveluiden rantautumisesta Suomeen sekä erityisesti taksien maineen kolhiintumisesta luotettavana kyyditsijänä, mikäli ala villiintyy.

– Olemme huolissamme, että ihmiset alkavat käyttää pimeitä takseja. Se syö taksien mainetta. Kyse on asiakasturvallisuudesta, koska matkan aikana mitä tahansa voi tapahtua. Taksiliikenne on erittäin turvallista ja täyttää lainsäätäjien laatimat kriteerit.

Helsingin käräjäoikeus tuomitsi viime vuoden kesänä Uber-kuskin ensimmäistä kertaa sakkoihin.

– Rikollisen toiminnasta tekee vasta se, jos raha vaihtaa omistajaa. Kavereitahan voi kuskailla mielin määrin miten haluaa, mutta korvausta vastaan sitä ei saa tehdä. Poliisilla on tietenkin haaste sitten näytön kanssa, toteaa Roitto.

Uber on ilmoittanut tulevansa takaisin Suomeen ensi kesänä, kun uusi liikennepalvelulaki astuu voimaan. Suurimpia muutoksia on muun muassa se, että taksien lukumäärää ei rajoiteta ja hinnoittelu vapautuu.

– Sen jälkeen ei ole enää asiakasta suojelevaa kattohintaa. Tämän jälkeen hinta on sitten asiakkaan ja kuljettajan välinen asia. Hinnoittelu voi olla varsin villiä, povaa Roitto.

Yleisötapahtumat sekä erityisesti pikkujoulut lisäävät pimeiden taksien määrää katukuvassa selvästi.

– Pimeitä takseja on tasaisesti liikkeellä, mutta piikkejä tekevät yleisötapahtumat ja pikkujouluaika, sanoo ylikonstaapeli Markoff.

Poliisin haaviin pimeitä takseja jää kiinni esimerkiksi Helsingin keskustassa ja suosituimmilla taksitolpilla normaalin valvonnan yhteydessä.

– Seuraamme ja pysäyttelemme tiettyjä autoja ja haastattelemme kyydissä olevia. Pimeitä takseja tulee vastaan erityisesti viikonloppuisin.

Poliisi saa viikoittain kansalaisilta ja taksareilta ilmoituksia epäillyistä pimeistä takseista.

– Meille tulee paljon ilmoituksia, että tällaisella autolla ja tällaisella rekkarilla liikkuu pimeä taksi.

Poliisilla on omat keinonsa pimeiden taksien havaitsemiseen, mutta Markoff ei paljasta niitä kaikkia.

– Menetämme valttimme, jos kerromme ne.

Havaitessaan pimeän taksin poliisi ottaa talteen kuljettajan henkilötiedot ja tekee asiasta rikosilmoituksen.

– Matkustajat joutuvat sitten jatkamaan matkaansa toisella kyydillä, ja asia laitetaan tutkintaan, Markoff kertoo.

Seurauksena on sakkoa.

– Laittomasta hyödystä kuljettaja menettää valtiolle tietyn summan rahaa, jonka käräjäoikeus sitten määrää.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Onnibus-perustajan halpataksi aloitti ydinkeskustassa – "Helsingissä onnistuminen vaatii paljon"21.11.2017 12.14
UberPOP-kyytipalvelu lopettaa ainakin vuodeksi – ehti toimia 1000 päivää15.8.2017 09.35
Uber-kuskit syyllisiä luvattomaan taksiliikenteeseen – Nyt tuli tuomio21.9.2016 09.14
Uber-pomon omaisuus voidaan takavarikoida – HS: poliisi epäilee luvattomasta taksiliikenteen harjoittamisesta27.6.2017 10.34
Uber-kuskeilla vakuutuksia päivittämättä – Yle: "Onnettomuustilanteissa arvioidaan tapauskohtaisesti"9.9.2016 19.16
Uber-kuskit ja Airbnb-majoittajat verolle – "Tämä ei ole vaikea asia"1.7.2016 20.19

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu