Puheenaihe

Taksit, bussit ja jalankulkijat taistelevat tilasta Dixin kulmilla – ensi kesänä tungos uhkaa pahentua entisestään

PALVELUT Matka junasta taksiin lyhenee ensi vuoden alkupuolella, kun eteläinen alikulku valmistuu.

Tikkurilan rautatien liepeillä liikkuvat jalankulkijat, bussit, taksit ja jakeluautot.

Armi Suojanen

Tikkurilan matkakeskuksessa, joka käsittää rautatieaseman ja bussiterminaalin sekä kauppakeskus Dixin, on ahdasta. Busseja saapuu terminaaliin solkenaan ja jättävät matkustajia lähelle Dixin ovea.

Samalla Ratatien osuudella seikkailevat lisäksi erilaiset jakeluautot ja matkustajia jättävät taksit sekä yksityisautot. Ruuhkan täydentävät ihmiset, jotka säntäilevät juniin, busseihin, kauppakeskuksen palveluihin sekä toimistoihin. Ei ihme, että välillä sattuu konflikteja.

– Bussit soittavat torvea, kun pysähtyy jättämään asiakasta, kertoo eräs taksinkuljettaja.

Tikkurilan matkakeskusta palveleva taksiasema sijaitsee runsaan sadan metrin päässä lähimmältä saapuvien junien laiturilta, Carl Albert Edelfeltin aukion reunalla. Mieluiten taksit kuitenkin odottaisivat kyytiä oven edessä, jolloin asiakkailla olisin matkalaukkujen kanssa vähemmän kuljettavaa.

Paikan liikennejärjestelyistä on sovittu työryhmässä, jossa myös Vantaan Taksi Oy:n toimitusjohtaja Esa Niinivaara on ollut mukana.

– Se on vilkas ja ahdas alue ja siinä on valtava liikenne. Takseille ei ole löytynyt paikkaa lähempää. Valintoja on tehtävä.

Tällä hetkellä tarvitaan tilaa noin 20 autolle.

Taksit palvelevat myös Hotelli Vantaan asiakkaita, jolloin entisen matkakeskuksen paikka kaupunginmuseon edustalla on hyvä.

Vantaan kaupungin liikenneinsinööri Jarmo Pajunen kertoo, että bussiterminaalin pohjoispuolella Ratatien varteen on merkitty taksien pysähtymispaikka.

– Se on tarkoitettu matkustajien ottamista ja jättämistä varten. Etäisyys ykköslaiturille on vain noin 20 metriä.

Pajunen jatkaa, että radan itäpuolella pääsee asemasillan hissin viereen kuljettamaan liikuntaesteisen tai noutamaan ja jättämään taksiasiakkaan.

– Olemassa olevia lukuisia vaihtoehtoja voisi hyödyntää huomattavasti paremmin, Pajunen kehottaa.

Parannusta on tulossa, kun aseman eteläinen alikulku valmistuu alkuvuoden aikana.

– Tällöin kävelymatkat välilaitureilta lyhenevät huomattavasti, Pajunen lisää.

Silloin myös osa takseista siirtyy odottelemaan kyytiä 20–30 metriä lähemmäksi asemaa.

– Uskon, että tästä saadaan hyvä ratkaisu, Niinivaara sanoo.

Tuleva kesä huolettaa Niinivaaraa kuitenkin vielä enemmän kuin nykyinen tilanne, sillä taksiliikenteestä poistuu sääntely 1. heinäkuuta.

– Huolestuttaa, että miten silloin saadaan autot mahtumaan. Ongelma tulee laajenemaan, kun kuka tahansa saa ajaa taksia ja hinnoitella kyydin vapaasti. Metropolialueella autojen määrä kasvaa ja tarjontaa on paljon.

Niinivaara sanoo, että varsinkin iltaisin ja viikonloppuisin taksikyydeistä tulee "melkoinen härdelli".

– Ja tarjolla voi olla, ihan mitä vain, vaikka mopoautokyyti.

Kyydin hinnassa asiakas saa olla tarkkana.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Dixin ravintolapääty kärsii asiakaspulasta – Eat Your Greens lähti9.11.2017 21.35
Nuoret saavat uuden tilan Tikkurilaan – "Tavoitteena on saada Dixissä viettäviä nuoria tänne"12.9.2017 06.25
Dixin valtava ”pikaruokalaiva” aukeaa torstaina26.4.2017 06.15

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu